Skip to main content

Call of Duty: Black Ops 6 review - Opnieuw een toppertje

Top of the BLOPS.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
Black Ops 6 heeft een schitterende campaign, een klassieke Zombies-modus, en een degelijke multiplayer. Er worden geen potten gebroken, maar alles is heerlijk gepolijst.

De Call of Duty: Black Ops 6 review van Carl, Menno en Joachim kijkt of editie 2024 de naam Black Ops waardig is.

Black Ops 6 heeft met een ontwikkelingstijd van 4 jaar de langste ontwikkelingsperiode ooit voor een Call of Duty-titel genoten. Dat vertaalt zich in enkele boude keuzes van ontwikkelaars Treyarch en Raven Software. Het nieuwe Omnimovement-bewegingssysteem; de terugkeer van de klassieke Prestige; een uit de kluiten gewassen campaign die touwtjes van eerdere titels aan elkaar knoopt; en een bijsturing van de Zombies-ervaring.

Omdat de recente Call of Duty-games een flink pakket aan content aanbieden, is deze review opgedeeld in drie delen: de campaign, de competitieve multiplayer, en de cooperatieve Zombies-modus.

Bekijk op YouTube

Campaign

De campaign van Black Ops 6 speelt zich af in 1991 en maakt gretig gebruik van die relatief onverkende setting. Hoewel de Koude Oorlog net voorbij is, word je als nieuwkomer ‘Case’ in een wereld vol intriges en samenzweringen gestort. Hoewel het verhaal relatief kleinschalig blijft dankzij een beperkt ensemble aan personages, helpt dat net voor een duidelijke focus. In tegenstelling tot vele andere Call of Duty-titels is het relatief duidelijk waarom je van locatie naar locatie springt. Bovendien baadt de presentatie in de typerende Black Ops-stijl vol censuur en PSYOPS, en oude bekenden als Frank Woods en Russell Adler maken hun opwachting. Zowel qua inhoud als sfeer is dit een succesvolle verderzetting van de Black Ops-formule.

De campaign getuigt bovendien van veel inspiratie. In elke missie ga je wel naar een coole locatie en proberen Treyarch en Raven Software nieuwe gameplayfeatures op je los te laten. Tijdens een fundraiser voor (toenmalig) gouverneur Bill Clinton probeer je Hitman-gewijs via sociale manipulatie dicht genoeg bij je doelwit te geraken. De missie daarna schotelt je plots een kleine open wereld voor, die uitblinkt in korte maar leuke zij-activiteiten. Even later ben je ondergronds in een experimentele faciliteit, waar de sfeer aan horror grenst. Variatie troef en de campaign vliegt voor je het weet voorbij.

Net als in Black Ops: Cold War krijg je een eigen ‘safe house’ dat je gedurende de campaign kunt verkennen en uitbouwen. Deze charmante villa in Bulgarije kun je namelijk upgraden met geld dat je tijdens missies vindt (als je goed genoeg kijkt). De upgrades zijn weinig baanbrekend (meer health, meer ammo, sneller herladen, etc) maar het geeft je wel een goede reden om grondig te verkennen. Treyarch maakt trouwens met veel succes gebruik van de ademruimte die de safehouse schenkt in het tempo van de game. De villa zit namelijk volgestouwd met geheimen die doen denken aan de cryptische opbouw van de Zombies-modus. Er is een intrigerende puzzel met een piano die naar een gesloten deur in de kelder leidt. Zodra je die opent, wachten er nog veel meer cryptische aanwijzingen. Je moet je ogen en oren flink open houden om alle puzzels op te lossen, en het is bijzonder bevredigend wanneer je een moeilijke puzzel weet te kraken.

Multiplayer

In de Multiplayer-modus van Black Ops 6 komt het nieuwe Omnimovement-systeem het beste tot zijn recht. Je kunt iedere kant op rennen en duiken, wat zorgt voor een enorm strakke en snelle ervaring. Dat is ook nodig in de maps van Black Ops 6: bij launch zijn er twaalf normale maps en vier kleine maps. De maps zijn in de meeste gevallen erg ingewikkeld. Zo kun je in Babylon overal op, tussen en onder kruipen en word je van alle kanten bestormd. Een map als Protocol heeft dan weer twee grote huizen tegenover elkaar en een grote ondergrondse kelder vol met gangen. Het gebrek aan een aantal simpele maps steekt. In combinatie met de vele mogelijkheden die Omnimovement schenkt, zorgt dat voor een hoge leercurve.

Naar goede gewoonte is de Multiplayer verslavend omdat je voortduren nieuwe dingen vrijspeelt. Zowel je personage als je individuele wapens kun je levelen, waardoor je altijd een reden hebt om nog een potje te spelen. Het is een waar plezier om je favoriete wapen gaandeweg uit te rusten met nieuwe attachments, en wapenskins zoals Gold, Diamond, Dark Spine en Dark Matter te krijgen door verschillende uitdagingen te voltooien. Daarnaast is het klassieke Prestige-systeem terug, waardoor je na 55 levels uiteindelijk Prestige 1 kunt betreden om je algemene level te resetten en nieuwe exclusieve beloningen vrij te spelen. Het levelsysteem in Black Ops 6 is belonend en houd je door de verbeteringen en prestiges geïntrigeerd.

Aan content geen gebrek. Bij launch is er reeds een flinke greep aan scorestreaks die je in een match kunt gebruiken, zoals een helikopter, een bestuurbare kruisraket en nog veel meer. Daarnaast vind je alvast een aangename hoeveelheid wapens, van marksman rifles en snipers, en vooral een rijke variatie aan assault rifles. Ook de traditiegetrouwe perks zijn weer aanwezig en zorgen voor interessante tactische opties. Het tiental gamemodi bij launch zijn echter wat flauw. Qua modi zijn favorieten als Team Deathmatch, Kill Confirmed, Search and Destroy, Headquarters en 2-tegen-2 Gunfight aanwezig. Kill Order lijkt nieuw, maar is in feite Bounty uit Modern Warfare 2 - en daar is absoluut niks mis mee, want dit blijft een miskende parel van een modus. Acute hartkloppingen gegarandeerd. In elk geval zorgt het rijk gevulde arsenaal aan opties voor je loadout voor een dynamisch speelveld.

Zombies

Vorig jaar kreeg Zombies een grondig Warzone-experiment, maar in Black Ops 6 keert Zombies terug naar het traditionele model: afgebakende gebieden met vrij te kopen doorgangen. Je bekampt alleen of met anderen de vele golven aan vijanden terwijl je rondrent en al je verzamelde centjes uitgeeft aan nieuwe wapens, perks en upgrades. Bij launch zijn er maar twee speelbare levels, maar ze bevatten elk bakken easter eggs en geheimen om bloot te leggen terwijl je steeds meer zombies trotseert. Bovendien maak je progressie in mogelijke loadouts voor Zombies door de competitieve multiplayer te spelen, wat je stimuleert om van elk Black Ops 6-onderdeel te proeven.

Je enthousiasme voor het co-op-luik wordt dit jaar met een paar ‘game changers’ aangezwengeld. Zo introduceert Treyarch de optie om je vooruitgang in de Zombies-levels solo te bewaren. Je hoeft deze keer dus geen beroep te doen op een ervaren team om het zijverhaal van Zombies tot een goed einde te brengen. En Omnimovement opent net zoals in de rest van Black Ops 6 nieuwe deuren. In Zombies is souplesse van levensbelang met de massa ondoden die je achtervolgen en die opgepoetste lenigheid geeft je overlevingskansen die je voordien niet had. Zombies staat door deze toepassingen best zijn mannetje tussen het wapengekletter van de campaign en de multiplayer.

Conclusie

Call of Duty: Black Ops 6 bulkt van de inspiratie. Omnimovement is een waardevolle wijziging tegenover de traditionele controls van de reeks, al zorgt het in combinatie met de complexe multiplayermaps wel voor een hoge leercurve. De campaign blinkt uit in variatie en creativiteit, wat vooral na de zwakke campaign van vorig jaar een ware verademing is. En Zombies keert met veel succes terug naar een traditionele ervaring - inclusief de leuke nieuwigheid dat je als solospeler meer gewaardeerd wordt. Black Ops 6 is een bijzonder volledig pakket en een sterke titel in de langlopende reeks.

Lees ook dit