Call of Duty: Black Ops - Annihilation DLC
Exotische zombielocatie inbegrepen.
Met Modern Warfare 3 en de Elite-dienst in het vooruitzicht ziet het er naar uit dat alle ogen vanaf eind dit jaar op die twee producten gericht zullen zijn. Tot het zover is, brengt Treyarch nog wat extra content uit voor de vorige game, Black Ops. Amper een maand geleden legden we de DLC genaamd “Escalation” onder de loep en deze keer is het de beurt aan “Annihilation.”
Zoals gewoonlijk zitten in dit pakket vier omgevingen voor competitieve doeleinden en een map die de zombiejagers onder ons tevreden moet stellen. Je kan elkaar allereerst het vuur aan de schenen leggen in Hangar 18, Drive-In, Silo of Hazard. Er werd opnieuw gezorgd voor een mooie afweging tussen maps voor geoefende sluipschutters en “close combat” spelers. De map pack biedt evenwel geen andere nieuwigheden, zoals nieuwe wapens, perks of dergelijke aanpassingen. Jammer, gezien het prijskaartje nog steeds zo hoog ligt.
Het hangt er uiteraard van af of je het de moeite waard vindt om langer te vertoeven in Black Ops met de vijf aanvullende levels. Toegegeven: deze maps speelden allemaal weer vlotjes. Hangar 18 en Silo spelen zich respectievelijk af rond een grote hangar en een hoop rakettensilo's. Deze twee omgevingen zijn eerder gericht op de fans van de occasionele “knife kills”. Veel nauwe gangetjes en kamers zorgen ervoor dat sluipschutters hier niet echt veel te zoeken hebben.
Zij krijgen daarentegen Drive-In en Hazard als zoethoudertjes. De eerstgenoemde speelt zich, zoals de titel doet vermoeden, af op en rond een drive-in parking. Hazard neemt je mee naar een open golfterrein waar de enige balletjes die nog geslagen worden, de jouwe zijn. Hier vind je net zoals in Hangar 18 en Silo wat kleinere schuilplekken terug om een dicht vuurgevecht uit te lokken, maar voor het grotere gedeelte zijn spelers vaak kwetsbaar als ze er rondlopen. Je raakt al ver met een sluipschuttergeweer op een van beide maps, dankzij de open golfvelden of de grote parking die een ware sniper-speeltuin vormt van achter het heuse filmscherm.
En dan volgt, volgens mijn eigen smaak, nog steeds de hoofdreden om zulke pack in huis te halen: de nieuwe toevoeging voor de Nazi Zombies. Alles staat of valt met die vijfde cruciale map. Al heeft de term “Nazi” hier niet veel te zoeken, want vier spelers worden gedropt in Shangri-La. Dit tropische verloren oord is inmiddels ook aan de zombies ten prooi gevallen en bijgevolg breken er door de verdediging allerlei bloeddorstige inboorlingen.
We mochten telkens van een originele insteek proeven in de twee vorige Zombie-delen. Wat brengt Shangri-La dan naar de Black Ops-tafel? Zoals je zou verwachten van een exotische locatie, zitten er her en der vallen die je kan opstellen of die tegen jou kunnen inwerken. Ik herinner me een specifieke modderpoel waar een brug willekeurig zich vormt en terugtrekt. Dus als je het ongeluk hebt om ineens in die modder te belanden, dan beweeg je veel trager wat nefaste gevolgen kan hebben, zoals je jezelf kan inbeelden.
Aan die nieuwigheden voegen we een waterglijbaan en een mijnkarretje toe die je pijlsnel transporteren naar een ander deel van de map als een grote meute zombies je dicht op de hielen zitten. Her en der vind je zelfs geisers om ternauwernood te ontsnappen indien nodig. Iets gelijkaardigs kregen we reeds in de vorige zombiemap genaamd “Call of the Dead”, waar je van een ijsglijbaan gebruik kon maken. Als een power-up valt, moet je snel genoeg zijn om 'm te vatten, want zombieaapjes zullen als kersverse vijand er op uit zijn en de power-up proberen te veranderen, zodat die al dan niet in je nadeel zal spelen.
Even vergeten we er nog het mysterieuze tintje bij te vermelden. Je mag dan wel nieuwe vijanden te lijf gaan en van originele gameplay mechanics gebruik maken om hen te verhinderen, maar wat dacht je er van om terug te reizen in de tijd? Neen, ik verzin het niet. Probeer het maar eens met drie andere spelers: druk elk simultaan op de klokplaten die je vindt in Shangri-La en reis door de tijd naar het punt net voor dat een meteoriet inslaat, inclusief zoneclips. In het verlengde daarvan is het zelfs mogelijk om een stukje van die meteoriet te bemachtigen waardoor de bewuste speler alle Perks geactiveerd krijgt en deze tijdens de match altijd blijft bezitten, zelfs als je mocht je gedood worden. Zelf ben ik zover nog niet geraakt, want het is een huzarenstukje om dat voor elkaar te krijgen. Maar zoals je leest, de beloning is aanzienlijk.
Ondanks de 1200 Microsoft Points die je zal moeten ophoesten, krijgen vooral de zombieliefhebbers een zeer mooie compensatie. De vier multiplayer maps voegen niets nieuw toe, maar bieden iets voor elk type speler. Bovendien is Shangri-La is misschien wel de beste zombiemap tot op heden in de volledige Call of Duty-reeks. Gezien de impact van die laatste zou het misschien geen slecht idee zijn om een extra zombielevel in het volgende pakket te duwen. Dus wat denken jullie daarvan, Activision? Volgende keer eens meer schietvoer voor de horrorfans?
De review van de Annihilation DLC voor Call of Duty: Black Ops doorgenomen, en je hebt zin om de downloadable content in huis te halen? Dat kan, want deze is vanaf nu beschikbaar via Xbox Live (1200 MS Point) en voor de PC.