Skip to main content

Champions of Anteria combineert genres als een kampioen

Steen-hagedis-papier-Spock-schaar.

Hedendaagse games focussen zich zelden nog op één specifieke gameplayvorm en zijn steeds moeilijker in vakjes te duwen. Champions of Anteria past helemaal in de moderne tijd. De game combineert real-time strategy met RPG-elementen, een turn-based bordspel en city-building. Dat is dus behoorlijk ambitieus voor Blue Byte, de ontwikkelaar achter de Settlers- en Anno-games. De previewversie verraadt echter dat de Duitse studio wel eens een goed gebalanceerde cocktail in handen kan hebben.

Aan de basis van Champions of Anteria staat de real-time tactische strategie. Uit zes helden kies je er drie om een team samen te stellen. Alle eenheden en hun aanvallen zijn gelinkt aan vijf magische elementen: vuur, metaal, natuur, bliksem en water. Het gevechtssysteem steunt op die verbinding. Ze werken als een uitgebreid steen-papier-schaarspel. Metaal brengt bijvoorbeeld extra schade toe aan natuur, terwijl natuur weer sterker is tegen bliksem. Het is dus voortdurend kiezen wie van je helden je tegen welke vijand inzet. Het systeem wordt nog interessanter als je vaardigheden krijgt die de magische verbinding van eenheden veranderen.

Bekijk op YouTube

Daarnaast hebben de helden elk een eigen unieke vaardigheid. Zo pint de rancher Nusala pijlen met natuurschade aan vijanden, die ze vervolgens in een vlammenzee laat ontploffen om op die manier vuurschade toe te brengen. De ridder Vargus moet eerst met aanvallen energie verzamelen om speciale vaardigheden te kunnen uitvoeren. Om al die moves en magische elementen in goede banen te leiden, beschik je over een pauzestand die je op elk moment kunt activeren om tot vier handelingen op voorhand te plannen.

Waar die realtime gevechten zich afspelen en welke missies je trotseert, kies je zelf op de wereldkaart. De verschillende provincies van Anteria worden door drie vijandige facties bezet. Zo is er de Dune Tribe, een stam van Amazonekrijgers. Daarnaast heb je het huurlingenleger de Broken Crown en de Frostbears, een troep harde barbaren. Jouw doel is om die facties en hun leiders te verslaan, om zo unieke vaardigheden te krijgen. Elke factie kiest om de beurt welk gebied ze aanvallen of verdedigen. Veroverde gebieden leveren je goud of roem op, die je nodig hebt om voortgang te maken.

Het goud gebruik je in thuisbasis, het dorp. Tijdens de campaign bouw je die basis met verschillende gebouwen opnieuw op. Op een beperkt aantal plaatsen bouw je woonplaatsen voor werklieden en gebouwen die verschillende grondstoffen produceren. Hun efficiëntie is afhankelijk van de plaats waar je ze bouwt en welke andere gebouwen in de buurt staan. Zo bouw je een hut met waterdragers het best aan een rivier, maar niet in de buurt van een woonwijk.

De verschillende grondstoffen gebruik je in de eerste plaats bij de drie crafters. De Magister Machine bouwt machines zoals een ballista die je tijdens de real-time gevechten gebruikt. De apotheker brouwt verschillende soorten potions. De smid ten slotte verbetert de wapens en bepantsering van je helden. Om nieuwe recepten vrij te spelen, heb je echter de eerder genoemde roem nodig. Telkens als je genoeg roem in de tech-tree hebt geïnvesteerd, stijgt heel je factie een niveau. Dat betekent dat je toegang krijgt tot nieuwe gebouwen en sectoren om te bouwen, maar ook dat je helden sterker worden.

Op dat moment gaan hun statistieken omhoog en krijgen ze toegang tot nieuwe vaardigheden. Je kiest zelf in welke richting je de helden specialiseert en hoe ze tijdens de real-time strategy missies spelen. En daarmee is de circkel rond.

Champions of Anteria lijkt misschien een erg ingewikkelde game, maar tijdens de demo valt vooral de doorzichtigheid en het gebruiksgemak van alle verschillende gameplay-elementen op. Niets voelt geforceerd, maar speelt eerder als een harmonieus geheel. Eind augustus weten we zeker of de game de fragiele balans tijdens de gehele campaign volhoudt.

Champions of Anteria is vanaf 30 augustus verkrijgbaar voor de pc.

Lees ook dit