Skip to main content

Champions Online

Opgehelderd.

Wie wil er geen superheld zijn? Hey, vroeger was ik het die een draak doodde en één of andere knappe deerne uit een benarde situatie bevrijdde. En waarom ook niet eigenlijk? De menselijke fantasie zit goed in elkaar en moet af en toe ruimte krijgen om te durven dromen. Gat in de markt dus voor allerhande games die lustig inspelen op dit thema. Champions Online was er zo eentje, je was een held met een unieke look, coole skills en de wereld vertrouwde op je, ideaal zou je zo denken.

Jammer genoeg schortte er heel wat aan de gameplay, aan de diepgang, de quests en aan het betrekkelijk lage aantal spelers. De game miste haar lancering compleet en scoorde een zes in onze review, maar sindsdien heeft het team van Cryptic niet stilgezeten. Er werden heel wat features toegevoegd en binnenkort komt de eerste mini-expansie uit. Eurogamer kreeg de kans om met één van de grootste gamelegendes ooit te praten, Bill Roper (op zijn palmares staan ondermeer Warcraft, Starcraft, Diablo, Hellgate London en uiteraard ook Champions Online).

Eurogamer België: Champions Online kreeg slechts een lauwe ontvangst van de pers. Wat dacht je toen van hun argumenten, en nu?

Bill Roper: Ik geloof dat een groot deel van hun kritiek volledig correct was en we hebben keihard gewerkt om net deze punten te verbeteren. Hoewel scores voor een MMO consequent lager liggen dan voor andere genres in de laatste twee jaren, waren de punten van kritiek wel ten gronde. Ik hoop alvast dat onze spelers de nieuwe content en verbeterde features bemerken. De laatste zes maanden hebben we heel wat verbeteringen toegevoegd en er volgen er nog in de komende maanden.

Eurogamer België: Eén van de grootste nadelen was het gebrek aan diepgang in de combat, zijn er plannen om dit aan te pakken?

Bill Roper: Ik ben erg blij dat ik hier positief op kan antwoorden. We hebben gigantische stappen gezet om de game beter te balanceren en hebben de koppen bij elkaar gestoken om melee combat onder de loep te nemen. Nadat de Revelation expansie later deze maand lanceert, zal de volgende patch een groot aantal updates bevatten qua powers. Daar zit een herwerking in van de Supernatural powers, de passieve abilities en het melee systeem.

Eurogamer België: De community is bijzonder mondig over verbeteringen die ze wensen te zien. Komt hun visie over de richting waarin de game moet evolueren overeen met de jouwe?

De regio's zijn alvast mooi opgefleurd in fel contrast met de monotone zones bij de start.

Bill Roper: Soms wel en soms niet, maar sowieso is hun mening van belang voor ons. Veel van de aanpassingen die we doorvoerden kwamen er op hun initiatief. We hebben de laatste weken ook bijzonder hard ons best gedaan om onze communicatie naar de community toe te verbeteren.

Eurogamer België: Eén van de coolste aspecten bleek ongetwijfeld je gepersonaliseerde aartsvijand, de Nemesis. Zijn er plannen om hier nog iets mee te doen?

Bill Roper: We willen echt nog wat doen met het Nemesis systeem en er zijn plannen hoe we dit kunnen aanpakken. Op korte termijn echter gaan we eerst onze expansie lanceren en de aanpassingen aan ons combat systeem invoeren. Daarna gaan we onze content uitbreiden met Adventure packs. Wat we daarna plannen hangt af van onze resources en de planning.

Eurogamer België: Wat kunnen spelers verwachten van de eerste mini-expansie? Waar ligt de focus op?

Bill Roper: Revelation is een heel nieuw gebied voor spelers. Het bevat 15 tot 20 uur content voor helden van level 37 tot 40. In totaal zijn er vijf compleet nieuwe types vijanden uitgewerkt, zes nieuwe Tier 4 powers, meer dan 30 nieuwe perks (een soort van Achievement), extra kostuums en een gigantisch level 40 Lair.

Eurogamer België: Je meldt op de website dat de nieuwe Lair de meest moeilijke ooit wordt. Wat maakt het dan zo uitdagend?

Bill Roper: Wel, we hebben heel hard gewerkt om situaties te creëren waarbij spelers in team moeten denken en coördineren in tegenstelling tot simpelweg een ontzettend hard tank and spank type encounter te maken. Bovendien zijn er heel wat sub-bazen op je pad richting Therakiel en het oppervlak van de Lair is ook gigantisch groot.

Eurogamer België: Hoe creëer je een memorabele encounter, welke aspecten zijn van belang voor je?

Bill Roper: Een memorabele encounter krijg je pas als de graphics en atmosfeer, het verhaal en de gameplay samengaan. In Therakiel's Temple bijvoorbeeld vinden alle grote gevechten plaats in speciaal ontworpen kamers die de storyline en gameplay-mechanics van dat gevecht net in de verf zetten en vergroten. Ze bevatten korte cinematografische scènes die het belang van jouw komst duiden, bovendien moet elk gevecht gevarieerd zijn en andere tactieken vereisen. Je strijd tegen Therakiel is episch zowel qua locatie als qua impact en het doel is om je een echte held te doen voelen eens je hem verslagen hebt.

Eurogamer België: Veel MMO's moeten laveren tussen twee publieken: hardcore en casual spelers. Hoe pak je dit aan?

Bill Roper: We voelen voornamelijk aan dat Champions Online een casual MMO is, maar wel voor spelers die wel eens houden van actie. De endgame content evolueert meer en meer om de hardcore spelers te entertainen dankzij de toevoeging van uitdagende en imposante Lairs. We werken ook aan de gebruiksvriendelijkheid van het power systeem dat spelers op elk skillniveau zal helpen.

Eurogamer België: De Champions Store is een feature waar je allerlei extra's kan kopen voor je superheld in de gamewereld. Waar ligt de grens wat betreft content voor mensen die de maandelijkse bijdrage betalen en content die enkel via de c-store kan aangekocht worden.

De variatie in de outfits blijft verbazen, heel wat modeontwerpers kunnen hier nog wat van opsteken.

Bill Roper: We hebben een beleid dat stelt dat geen items worden verkocht die de gameplay kunnen wijzigen (zoals experience, health of energy verhogen) die niet tijdens het normale spelverloop kunnen verkregen worden. Waar we wel op focussen in de C-Store zijn kostuumsets of onderdelen ervan, actiefiguren en account management applicaties. De meerderheid van de items die we aanbieden in de C-Store zijn items die we net enkel dankzij de microtransacties kunnen aanbieden. Er zijn trouwens veel kostuums die gratis in de Revelation patch verwerkt zitten aangezien ze passen bij het thema van het gebied en hun design van nut bleek bij werk dat we sowieso reeds deden voor de expansie. Twee nieuwe sets, de Swamp King en het Geo Armor, zijn gebaseerd op suggesties van spelers, maar de enige manier waarop we deze konden maken was tijd inplannen van de artiesten die we anders niet konden gebruiken voor Revelation. Dankzij de C-Store transacties kunnen we dit nu wel doen.

Eurogamer België: Wat is volgens jou het unieke verkoopargument waarom mensen Champions Online eens moeten proberen?

Bill Roper: Aan iedereen die Champions Online de eerste weken heeft geprobeerd: Champions Online heeft een hele weg afgelegd. We benaderden de perfectie niet, maar we hebben wel naar de spelers geluisterd en gereageerd. Het spel laat je toe om haast eender welke superheld te maken dankzij de nooit eerder gezien customization mogelijkheden. Er is constant meer te doen en we hopen dat je zal kunnen genieten wanneer je rechtvaardig afrekent met hen die kwade plannen smeren.

Eurogamer België: Zelf bent u actief geweest in een heel aantal innovatieve MMO-projecten. Waar ligt de toekomst van online gamen volgens u?

Bill Roper: Ik hoop op meer innovatie in online games. Volgens mij betekent dit uit het kader van de MMO breken en elke game volgens zijn eigen verdiensten beoordelen. Er zijn nieuwe afzetmarkten en business modellen die we kunnen verkennen. Er zijn nieuwe stijlen qua gameplay, nieuwe manieren om te communiceren en artistieke visies om na te streven. Het beste aspect blijft dat de online arena er één is die constant wijzigt en groeit dus blijft het bijzonder spannend om de kans te krijgen hiermee te werken.

Eurogamer België: Bedankt voor uw tijd!

Bill Roper: Graag gedaan.

Lees ook dit