Civilization 6 - 5 dingen die je moet weten
25 jaar later.
33 jaar, zo lang is Sid Meier al actief in de gamesindustrie. Het 'Sid Meier's'-embleem staat voor vele fans van strategische games garant voor kwaliteit. De Civilization-games zijn zonder twijfel het kroonstuk van zijn imposante en invloedrijke carrière. Vandaag lanceert alweer het zesde deel van de 4X-klassieker. Kan Civilization 6 aan die hoge standaard voldoen? Hier zijn de vijf dingen die je in ieder geval over de game moet weten.
Casus Belli en duidelijke AI
Nog meer dan in vorige Civilization-games is blinde agressie een taboe. Zomaar een oorlog starten zonder aanleiding, levert je meteen een slechte naam op. Met het nieuwe Casus Belli-systeem moet je een goede reden kunnen geven waarom je iemand de oorlog verklaart. Waarschuwingen zoals bijvoorbeeld "Settel niet te dicht bij mijn grenzen!" kunnen dus een aanleiding zijn voor een rechtvaardige oorlog.
Om de Casus Belli goed te doen werken, zijn de beweegredenen van de AI ook duidelijker geworden. Ontwikkelaar Firaxis Games beseft dat een computergestuurde vijand die te hard zijn best doet om een mens te imiteren soms wel eens gekke sprongetjes maakt. Daarom hebben alle AI-leiders nu een duidelijk doel en uitgesproken persoonlijkheid.