Civilization V
Nog één beurt?
Van beschaving hebben ze op onze redactie nog niet veel Franse kaas gegeten. De nieuwste Civilization viel in mijn bus zonder enige vorm van waarschuwing. Zomaar, zonder slag of stoot smolten al mijn vrije uren als sneeuw voor de zon. Het fenomeen 'Nog één beurt en dan stop ik' maakte zich weer heer en meester van mijn leven, niet ideaal als je oorspronkelijk andere plannen had...nadruk op had.
Civilization V pakt eerst en vooral uit met enkele gloednieuwe features. Een vernieuwde grafische engine, Hex-grid (waar ik oorspronkelijk wat pejoratief tegenover stond), een nieuw messaging systeem in de interface en uiteraard verbeterde Multiplayer & mods. De kern blijft gelukkig volledig dezelfde.
Je kiest een zogenaamde legende uit de geschiedenis en trekt met zijn/haar volk doorheen de tijd in een leuke allesomvattende wereldwijde dominantiestrijd. Elke cultuur en zijn bijhorende leider hebben unieke voordelen, hoewel die deze keer iets minder uitgesproken zijn dan in de vorige game, Civ IV. Elke cultuur heeft drie voordelen, één uniek gebouw of eigenschap dat bij de bevolking past samen met twee eenheden die een bestaande vervangen. In de vorige Civ-titel leek het aantal mogelijkheden uitgebreider. Er waren inderdaad meer beschavingen en leiders, maar de onderlinge variatie was daar lang niet zo groot. 1-0 dus voor deeltje vijf.
"Goed begonnen is half gewonnen" zei De Croo vast toen hij de stekker uittrok. Eenmaal we een ras hebben gekozen is het tijd om een stadje te bouwen. Eerst en vooral dien je een goede locatie te zoeken, liefst met voedsel en andere natuurlijke grondstoffen in je buurt. Wat grondstoffen betreft is Civilization V uitgebreider dan ooit, want je vindt een grote variatie terug in de game. Sommige bieden voordelen zoals extra geld en productie voor een stad, andere vergroten je happyness wanneer je ze kan delen met je rijk.
In je stad kan je verder nog aangeven welke grond je wil bewerken en wat je gaat produceren. Elke stad kan allerlei gebouwen neerplanten die specifieke voordelen bieden. Spelers die reeds vertrouwd zijn met de serie vinden snel hun weg en het merendeel van de gebouwen is bekend, nieuwkomers kunnen zich snel inwerken dankzij de uitgebreide encyclopedie vol informatie. Naast gebouwen kan je uiteraard ook eenheden 'produceren' waarmee je je rijk kan uitbreiden.
Terug van weggeweest: de technologieboom waarmee je nieuwe gebouwen, eenheden en voordelen kan bereiken. Jammer genoeg is ook dit zo goed als allemaal vertrouwd voor Civilization fans, iets meer vernieuwing had zeker niet misstaan. Je rijk kan ook uitbreiden via cultuur, en dit vervangt de influence trait uit vorige game. De culture feature bevat enkele ideologieën die je rijk een unieke toets geven. De Liberty boom bevat bijvoorbeeld opties om sneller je beschaving uit te breiden, de Honor tak omvat militaire verbeteringen terwijl Piety tracht de bevolking blij te houden. Een leuke extra optie die de beschavingen dus wat meer identiteit geeft.
Volgende vernieuwing zijn de City States. In elke game zijn er tot 24 verschillende steden die het speelveld mee gestalte geven. Het gaat om NPC's die wel een eigen AI hebben, maar niet uitbreiden. Deze kleine staten geven opdrachten, vechten mee in gevechten en kunnen uiteraard ook zelf veroverd worden indien je dit wenst.
De gevechten zijn wat ons betreft de beste verbetering aan de Civilization reeks. In voorgaande titels kon je grote groepen eenheden stacken boven elkaar. Wanneer je dan een vijand aanviel koos de AI automatisch de beste eenheid die het meeste kans zou maken. Dit maakte de combat minder tactisch dan gehoopt, vaak draaide het alleen maar om een numerieke overmacht. Civ V vernieuwt door slechts één militaire eenheid toe te laten per vakje. In grote gevechten en oorlogen zal je dus eenheid per eenheid apart moeten bevelen, wat meteen ertoe leidt dat je zelf veel beter op de positie van de vijand dient te letten. Je cavalerie of boogschutters vooraf sturen heeft geen zin als je niet weet wat je opwacht. Een slimme strateeg heeft een scout bij, enkele veelzijdige vechters of bezet de heuvels vooraleer hij/zij passeert.
Toch duiken er hier enkele balancing problemen op. Sommige eenheden lijken iets te sterk gezien ze andere compleet van de kaart vegen in één slag en anderen zijn net iets te weinig bestand tegen aanvallen. Toch zit de balans grotendeels goed en de ontwikkelaars hebben al een patch aangekondigd om enkele kleine problemen te verhelpen, er is dus hoop voor de toekomst.
Een extra pluim nog voor de interface die de vele details zo goed weet te brengen. In vorige Civ games was het vaak zo dat je eenheid per eenheid afging om niets essentieels te vergeten. Versie vijf biedt een iconografisch boodschappenoverzicht aan, aan de rechterkant van je scherm. Hierop vind je de belangrijkste gebeurtenissen die je deze beurt hebt meegemaakt. Klik je erop dan word je uiteraard meteen naar de locatie zelf gebracht van het gebeuren. Gezien de nieuwe interface is dit overzicht praktisch, maar toch beperkt genoeg gehouden, mooi zo!
Eigenlijk kan je met Civilization weinig verkeerd doen. Herhaal de oude formule, voeg enkele nieuwe eenheden, culturen en gebouwen toe en je bent weer verslaafd voor enkele weken. Wij zijn dan ook ontzettend opgetogen dat de makers net wel een nieuwe wending hebben gegeven aan deze game. De nieuwe features zorgen voor een verbeterd strategisch geheel en de interface verricht wonderen door alles overzichtelijk te houden. Ben je een fan van de vorige titels dan zal deze je nog héél lang gekluisterd aan je scherm houden, maar ook voor nieuwkomers is er geen redding mogelijk...probeer de game en merk zelf waarom iedereen zo warm loopt over deze titel.