Clair Obscur: Expedition 33 preview - Indrukwekkende expeditie
Ieder jaar sterft iedereen jonger.
Tijdens de Xbox Games Showcase 2024 werd de debuutgame aangekondigd van de Franse studio Sandfall Interactive. Een klein en jong team wil indrukwekkende verhalen vertellen door middel van intrigerende personages in prachtige fantasiewerelden. Al tijdens de trailer maakte Clair Obscur: Expedition 33 het publiek enthousiast door de vermenging van westerse en Japanse invloeden. Op Gamescom 2024 kreeg ik een live gameplaysessie te zien. Het moge meer dan duidelijk zijn dat dit een ambitieuze game is die de doelen van de ontwikkelaar werkelijkheid lijkt te gaan maken.
De wereld van Clair Obscur: Expedition 33 draait rond een schilder die jaarlijks een getal schildert dat ieder jaar aftelt. Wanneer zij het getal geschilderd heeft, verdwijnt iedereen van die leeftijd waardoor er steeds jongere mensen overblijven. Elk jaar vertrekt een nieuwe expeditie met als missie om de schilder te vernietigen en zo de dodelijke cyclus te doorbreken en de toekomst van de mensheid te redden.
De grafische stijl van de game is in deze preview reeds schitterend. Realisme vermengt zich met een fantasiewereld en in dit stuk lijkt het alsof je op de bodem van de zee loopt. Je ziet overal luchtbellen en rode beplanting - om nog maar te zwijgen over het gigantische zeemonster hoog boven je hoofd terwijl er een mysterieuze soundtrack weerklinkt. Ook tijdens cinematische momenten springt de levendigheid nog net niet uit het scherm door realistische animaties, sterke voice-acting en een emotionele of juist opzwepende soundtrack. Het lijkt duidelijk dat de ontwikkelaars weten hoe je een goede sfeer neerzet.
Gevechten zijn turn-based en ik zag tijdens de preview traditionele opties. Je kunt aanvallen, voorwerpen gebruiken en vaardigheden gebruiken - maar ook vrij richten en schieten met een geweer op vijanden of voorwerpen om bijvoorbeeld genezende effecten van bazen uit te schakelen. De combat lijkt de interactiviteit omhoog te tillen door 'quick-time events', die je de kans geven om iedere aanval perfect uit te voeren voor extra schade. Dat kan ook wederzijds werken: sommige aanvallen doen jezelf schade toe wanneer je de interactieve elementen volledig verprutst. Die interactieve elementen lijken de combat immersief te maken en ieder personage en zelfs iedere vaardigheid anders te laten aanvoelen.
Die vijanden zijn er in verschillende soorten en maten met ieder een ander aanvalspatroon. Zo zag ik tijdens de sessie ridderachtige wezens en een gigantische goblinachtige baas met een masker en rode haren die meerdere keren in de lucht springt wanneer hij aanvalt. Die aanvallen ontwijk je met de juiste timing of pareer je zelfs met een andere knop waardoor je wat schade toebrengt. Tijdens jouw beurt kun je tevens rondkijken en met het geweer een aantal lichtgevende bloemen kapotschieten om de baas te verzwakken. Dat alles gaat opnieuw gepaard met spectaculaire muziek waarvoor het volume bij het betreden van het baasgevecht alvast een aantal niveaus omhoog werd geklikt. Na dit spectaculaire gevecht was de toon volledig gezet.
Tijdens de hands-off heeft Clair Obscur: Expedition 33 een fenomenale indruk gemaakt en stijgt de game voor mij direct naar een van mijn meest geanticipeerde games van 2025. Visueel verbluffende en afwisselende gebieden worden ondersteund door een sfeervolle soundtrack die samen het intrigerende verhaal laten ontvouwen. De turn-based combat lijkt bij iedere vaardigheid, aanval en personage anders aan te voelen; 'quick-time events' belonen je eigen vaardigheden. Kortom lijkt Clair Obscur: Expedition 33 een expeditie te worden die je in 2025 zeker niet wilt missen.
Clair Obscur: Expedition 33 komt in 2025 uit voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X/S en is op launch beschikbaar via Game Pass.