Skip to main content

Codemasters gelooft in nieuwe ideeën

Naast code ook masters hiervan.

In deel één van een lang interview met onze zustersite gamesindustry.biz, nam Codemasters CEO Rod Cousens het op voor het nemen van risico's in de industrie. Hij vertelde ondermeer dat een game uitstellen om nog de puntjes op de i te zetten niet altijd een makkelijke beslissing is wanneer "investeerders, jaar- en kwartaalgroei ... in de weg staan van zo'n beslissingen." Zelf vindt hij dat er een balans kan gevonden worden, en wil het steeds proberen met nieuw IP: "Als je alleen maar meer van hetzelfde doet dan gaan we dezelfde obstakels tegenkomen als de muziek- en filmindustrieën. Als we daar niet van leren, dan moeten we ons schamen."

Hij zei ook dat goede contacten met gamers daar bijhoort: "We hebben geluisterd naar consumenten, naar onze fans, en hopelijk kunnen we hen van repliek dienen ... als bedrijf proberen we dus heel lenig, ontvankelijk te zijn voor onze consumenten, en hen te geven wat ze willen." Hij is dus trots op zijn bedrijf: "Het erfgoed van dit bedrijf... het is hobbyistisch, het is een puur gamesbedrijf, dat is zijn DNA."

Is het met de financiële crisis niet moeilijker geworden voor ontwikkelaars en uitgevers om risico's te nemen? "Games zijn niet recessie-bestendig ... het draait allemaal rond het stimuleren van de consument." Concreet wil hij dat Codemasters met user generated content gaat experimenteren, en vooral hun racing titels breder maakt door ook nationale supersterren van de sport een plaatsje te gunnen. Hiermee doelde hij waarschijnlijk niet op de Vetzakken van het Peulengaleis. Spijtig!

Lees ook dit