Concord moet de shooter bij uitstek van PlayStation worden - en lijkt daarin te slagen
Eerste indrukken na de beta.
Firewalk Studios werd in 2018 opgericht door veteranen van onder meer Call of Duty, Destiny, Apex Legends en Halo. In 2023 kocht Sony de studio over en sindsdien maakt het officieel deel uit van PlayStation Studios. Al dat shootertalent werd binnengehaald voor de 5v5 team-based shooter Concord, die in augustus 2024 op de pc en PlayStation 5 uitkomt. Ik heb de bèta gespeeld en daarin wordt duidelijk dat dit de shooter bij uitstek van PlayStation moet worden.
Concord wil niet zomaar een andere shooter worden. Firewalk Studios wil namelijk extra hard inzetten op hoe het verhaal verteld wordt en hoe je het universum ontdekt. Wekelijkse cutscenes laten je met de personages kennismaken en bouwen op naar climactische momenten waarop nieuwe personages, maps en andere content-updates aan de game toegevoegd worden. Tijdens de bèta zag ik alvast twee van deze cutscenes die me tot vier van de Freegunners introduceren. Al die belangrijke informatie wordt in-game opgeslagen in een Galactic Guide, zodat je kunt bijblijven met het verhaal. Het is wachten op de volledige release om te weten in hoeverre dat op een interactieve en meeslepende manier gebeurt.
In deze bèta speel ik in verschillende maps die ieder een ander deel van het Concord-universum laten zien. Hoogteverschil, verschillende zijgangen en platformen waar je overheen springt nodigen je uit om gebruik je bewegingsmogelijkheden en vaardigheden volop te gebruiken. Je hebt daarnaast geen regenererende health: je moet door de maps heen levens vinden waarmee je je gezondheid kunt genezen. Het ontwerp van de maps moedigt je aan om te spelen met hoogteverschil en je vaardigheden te gebruiken; snelheid en mobiliteit is hier een enorm voordeel tegenover tragere personages.
In de gesloten bèta zijn alle zestien personages, ook wel Freegunners genoemd, die ook op launch beschikbaar zijn te spelen. Met deze selectie slingert Concord je in een universum vol afwisselende karakters die elk een andere snelheid, een verschillend wapen, en twee unieke vaardigheden hebben. Die vaardigheden lijken veelal bekend te zijn uit andere games, van genezing tot het neerzetten van een beschermende muur en het afschieten van explosieve projectielen. Hoewel de ontwikkelaars met de wapens geen Nobelprijs gaan winnen, lijken z per personage wel ontzettend sterk af te wisselen. Het arsenaal is gevuld met automatische geweren, een oplaadbare explosieve boog, een rocket launcher, werpmessen en meer.
Ik krijg tijdens de bèta een voorproefje van de verschillende gamemodi. Het bekende Team Deathmatch en Trophy Hunt (denk aan Kill Confirmed uit Call of Duty waarbij je na de kill nog een kaartje moet oprapen om het punt te laten meetellen) zijn beide aanwezig. Daarnaast zijn er modi waarin je niet kunt respawnen, zoals Cargo Run. Die gamemode is in essentie Bomb Defusal uit Counter-Strike, waarin je eerst de cargo ophaalt en die vervolgens in een van de twee zones neerzet en moet verdedigen om een ronde te winnen. Hoewel die gamemodi allemaal bekend aanvoelen, geeft de bèta een voorproefje van afwisselende gamemodi.
De bèta geeft je ook een idee van alle 'customization'-opties. Je hebt standaardmogelijkheden om het uiterlijk van de personages naar hartenlust aan te passen met hangertjes, kleurtjes en andere kleding die je bijvoorbeeld vrijspeelt door personages te levelen. Maar er is ook iets anders aanpasbaar. In Concord weet je namelijk nooit wat de precieze vaardigheden van een tegenstander zijn omdat je variaties van een personage kunt maken die net even andere bonussen geven, zoals een snellere herlaadtijd, of wat extra kogels in een magazijn. Dat lijkt een interessante twist te worden waarmee je je personages echt eigen kunt maken en zo kunt personaliseren zodat ze bij jouw speelstijl passen.
Bij het bètatesten valt de twijfelachtige performance op de pc op, het ene potje erger dan het andere. De framerate en nauwkeurigheid van de controls kunnen een flinke dip krijgen wanneer je in een gebied komt waar veel spelers vechten en verschillende vaardigheden gebruiken. Zulke zwakheden worden vaak vlak voor launch nog uit de game gestreken, maar het is het benoemen waard omdat die de game regelmatig voor enkele seconden onspeelbaar maakten.
Concord geeft een solide eerste indruk dankzij kleurrijke maps en zeer afwisselende Freegunners die allemaal een andere speelstijl vragen. Ook de verregaande aanpasbaarheid lijkt een interessant element. Echter lijkt de game tot dusver op geen enkel vlak écht ontzettend uit te blinken tussen de andere shooters op de markt. Concord fonkelt van het potentieel, maar moet zich op launch bewijzen in een universum vol andere sterren.
Concord komt op vrijdag 23 augustus uit voor de pc en PlayStation 5 en heeft drie dagen vroegtijdige toegang voor mensen met de Digital Deluxe Edition.