Convoy review
Demolition derby in de post-apocalyptische woestenij.
Je ruimteschip stort neer en het is aan jou om de planeet te verkennen, op zoek naar onderdelen om het schip te repareren. Als je echter met je konvooi eropuit trekt, wordt het duidelijk dat de verwoeste landstreek aan veel gevaarlijke elementen plaats biedt. De hexagonale spelwereld ligt niet alleen met destructieve vallen bezaaid, maar er huizen ook verschillende groeperingen die moordlustig door het land trekken. Convoy is geen diplomatieke handelsmissie; je moet voor elke meter vechten om van de planeet te kunnen ontsnappen.
De tactische rogue-lite game van de Nederlandse ontwikkelaar Convoy Games is het resultaat van een succesvolle Kickstarter-campagne van oktober vorig jaar. Convoy haalt zijn inspiratie uit de post-apocalyptische woestenijsetting van de Mad Max-filmserie en combineert haar met de rogue-lite gameplay van de populaire indiegame FTL: Faster Than Light. De studio geeft er zijn eigen twist aan door je in real-time de controle over een konvooi bepantserde voertuigen te geven.
Als je het pad kruist met een groep slavenhandelaars is de invloed van FTL onmiskenbaar. Het MCV-voertuig dat voor het transporteren van gevonden materialen verantwoordelijk is, rijdt in een rechte lijn en geeft je enkel de controle over een aantal verschillende wapens. Je vuurt onder andere raketten op vijandige voertuigen af en wacht voor de volgende salvo tot de wapens zijn afgekoeld. De toevoeging van wagens die het transportvoertuig escorteren, zorgen echter voor minder statische gevechten dan je van FTL gewend bent.
Hoewel je niet de volledige besturing over deze voertuigen krijgt, kun je ze naar verschillende locaties verplaatsen. De plaatsing van de wagens is niet alleen van belang om het MCV-voertuig te beschermen, maar ook om vijandelijke wagens aan te vallen. Raketten hebben een groot bereik, maar om gebruik te maken van machinegeweren moet je in de buurt van je doelwit rijden. De gevechten in Convoy zijn als gevolg vrij hectisch. Explosies van ontploffende voertuigen vliegen je om de oren terwijl je de escortewagens veilig om landmijnen heen stuurt en de afkoelperiode van de wapens van het transportvoertuig in de gaten houdt.
De actie wordt in vergelijking met FTL flink opgevoerd, maar het mist daardoor wel de nodige diepgang. Er komt namelijk vrij weinig strategie bij de gevechten in Convoy kijken. Het komt erop neer dat je zo veel mogelijk schade aan een voertuig toebrengt alvorens je de wapens op de volgende vijand richt. De gevechten worden hierdoor snel repetitief en zijn met uitzondering van de baasgevechten zelden uitdagend. Zolang je vier voertuigen in optimale staat onder je hoede hebt, ondervind je enkel problemen als een voertuig besluit vol op een muur in te rijden in plaats van de veilige weg te kiezen.
En dat gebeurt vaak. De kunstmatige intelligentie van je wagens laat je regelmatig in de steek. Gezien de permadeath-natuur van de game betekent dit dat je weer helemaal opnieuw mag beginnen. Dat is echter niet zo vervelend, omdat Convoy willekeurig gekozen doelstellingen en gebeurtenissen biedt zodat je volgende speelbeurt niet compleet hetzelfde is. De kwaliteit van het verhaal laat echter wat te wensen over.
Convoy vervalt vandaar te vaak in referenties naar verschillende inspiratiebronnen en mist als gevolg een eigen persoonlijkheid. Het verwijzen naar popcultuur is niet onwenselijk, maar Convoy Games mist de subtiliteit van games als Fallout. Als daarbij een scène ook enkel een grote verwijzing naar A Clockwork Orange is zonder er een creatieve draai aan te geven, overtuigt de game ook niet. Het geeft je dan ook weinig motivatie om meer van de wereld te ontdekken.
Dat wordt nog eens versterkt door de lage beloning die tegenover de verkenning van de omgeving staat. De uiteenlopende interactiepunten op de kaart lopen zelden op interessante gebeurtenissen uit. Die beperken zich vaak tot een korte dialoog en ontaarden regelmatig in een gevecht. Er is tevens een grote kans dat er schade aan je wagens wordt toegebracht. De ontwikkelaar wil in een toekomstige patch de willekeurige aard van deze gebeurtenissen iets minder in je nadeel laten uitspelen, maar momenteel voel je je eerder geneigd ze uit de weg te gaan.
Desondanks houdt Convoy je toch een flink aantal uren bezig. Het mist dan wel de diepgang die andere games binnen het genre wel bieden, maar compenseert dit met de hectiek die ontstaat bij het beheren van je wagenpark. Hoewel het ontgrendelen van nieuwe voertuigen voor een hoge herspeelbaarheid moet zorgen, blijft de game een repetitieve aangelegenheid.
Convoy is nu verkrijgbaar voor de pc en Mac.