Costume Quest
Trick of Treat?
F.A.C.T.S. 2010 ligt alweer een weekje achter ons, maar wat hebben we ons toch geamuseerd. We hebben veel nieuwe leden geworven op de beurs zelf, maar ook onze ogen uitgekeken naar alle leuke, inventieve kostuums die de cosplayers in elkaar geknutseld hadden. Hierdoor kunnen we niet anders dan ons afvragen wat deze mensen drijft om weken, maanden, soms wel een heel jaar aan een outfit te werken. En trouwens schitterend resultaat afleveren, zoals te zien is in onze Facebook fotogallerij. Al dat harde werk om voor één dag in de huid van hun favoriete superheld of -heldin te kruipen. Niet iedereen kent dezelfde volharding en de moed om verder te doen zou snel in de schoenen zinken. Maar daar wil de game Costume Quest verandering in brengen.
In Costume Quest ga je aan de slag met Reynold en Wren, broer en zus. Zij zijn net met hun ouders in een nieuw dorpje gaan wonen en kennen nog geen enkel leeftijdsgenootje. De game begint op de avond van Halloween, wanneer de moeder van het gezin besluit dat dit een uitstekende gelegenheid is voor Reynold en Wren om wat vriendjes te maken. Broer en zus trekken er samen verkleed op uit, op zoek naar toekomstige kameraden en natuurlijk de felbegeerde lekkernijen die op Halloween worden uitgedeeld. Wanneer ze echter bij een huis aankloppen, doet niet de bewoner open, maar een trol uit een andere dimensie. Deze ziet je broer (of zus, afhankelijk van het personage je gekozen hebt in het begin van de game) als een grote, pratende, wandelende versnapering en ontvoert hem/ haar naar een andere dimensie. Het is nu aan jou om je broer/zus te redden uit de klauwen van het kwaad.
Costume Quest valt het best te omschrijven als een actie RPG, omdat het onderdelen van beide genres samenvoegt. Zo zul je in je wijk voornamelijk actiegame georiënteerde opdrachten moeten vervullen. Kinderen helpen met hun pestkopprobleem, snoepjes verzamelen (die als geld dienen in de game) en andere queesten aangaan om ervaringspunten bij te krijgen. Het leuke is dat elk kostuum die je hebt een speciale vaardigheid heeft die je kunt gebruiken in de speelwereld. Zo heeft het robotpak rolschaatsen waarmee je over ramps kunt skaten en heeft de ridder een schild dat je beschermt tegen gevaar. Het RPG-gedeelte van de game bevindt zich dan weer in de gevechten. Je moet van deurbel naar deurbel gaan, op trick-or-treat, om snoepgoed te verzamelen. Soms doet een verklede buurtbewoner open en krijg je als beloning wat zoetigheid, maar op andere momenten word je geconfronteerd met een monster uit een andere dimensie.
Dan begint een turn-based gevecht, zoals we die kennen uit bijvoorbeeld de Final Fantasy reeks. De groep kinderen verandert dan in de personages waarin ze verkleed zijn en krijgen dan ook die speciale vaardigheden. Je krijgt vervolgens de mogelijk om te kiezen uit twee aanvallen of één superaanval, als die voldoende is opgeladen. De gevechten op zich worden interactief gehouden doordat je er door middel van Quick Time Events ervoor kunt zorgen dat je aanvallen preciezer worden en meer schade opleveren. Of dat je, door middel van een druk op de juiste knop, een aanval kunt ontwijken. Door middel van stickers, die je wint bij gevechten of vind in je wijk, op je Halloweenkostuum te plakken verkrijg je speciale vaardigheden die je vooruit helpen in de strijd. Zo zijn er stickers waarmee je meer schade kunt aanrichten, of een sticker waardoor je meer schade kunt incasseren. Wel kun je slechts één sticker tegelijk op de pak kleven. Tactisch kiezen is dus essentieel.
Je zou het de game kwalijk kunnen nemen dat de turn-based gevechten niet echt veel diepgang kennen. Maar tegelijk speelt de gedachte dat dit slechts een downloadable game is door onze hoofden. Kunnen we de game dan afrekening op de vaststelling dat het niet evenveel diepgang heeft als een retail game, waar absurd veel meer geld is ingepompt? Fundamenteel doet de game niks verkeerd, dus kwamen we tot de vaststelling dat het bij Costume Quest snor zit qua gameplay. Maar het gebrek aan budget is in andere opzichten iets meer merkbaar.
Op vlak van visuele presentatie komt de game zeer goed over. De personages zien er schattig uit en de omgevingen geven je echt het gevoel in een dorp rond te lopen dat doordrenkt is van de Halloweensfeer. Iets wat we wel gewoon zijn van ontwikkelaar Double Fine. Maar waar de game enorm onder lijdt is dat er geen stemacteurs zijn ingehuurd om de personages van stemmen te voorzien. Echt zonde, aangezien de game hierdoor veel van zijn atmosfeer verliest. Alle dialogen gebeuren via tekstschermen die, vooral voor de iets jongere gamers, vrij snel voorbij razen. Verder presteert de game qua geluid wel goed, wat dan opnieuw bijdraagt aan de hele sfeer van de game.
Qua speelinhoud is de game wel behoorlijk gevuld, alhoewel het toch zeer snel tot een slot komt. De hoofdqueeste wordt ondersteund door een heleboel andere opdrachten die je doorheen de game al dan niet kunt aangaan. Ook de zoektocht naar nieuwe stickers voor je kostuum zal je enige tijd bezighouden. Maar eenmaal je alles afgerond hebt, is er niet nog een reden om eens opnieuw te beginnen, tenzij je echt gedreven bent om waar voor je geld te krijgen.
De vraag of Costume Quest het relatief hoge prijskaartje waard is, hangt volledig van jou af. Wij hebben ons alvast goed geamuseerd met de game, ook al heeft deze enkele tekortkomingen. Ben je op zoek naar een laagdrempelige instap in het RPG-genre, dan in Costume Quest zeker iets voor jou. En oja, voor we het vergeten: Happy Halloween!
Costume Quest is vanaf nu via Xbox Live Marketplace en PlayStation Network beschikbaar voor 1200 Microsoft Point (€15).