Skip to main content

Crackdown 2: Toy Box

Duiveltje in het doosje?

Crackdown 2, het was een game die bij ons gemengde gevoelens opleverde: repetitief en weinig vernieuwend, maar toch met een bizar potentieel tot ouderwetse fun. Om de positieve punten nog wat aan te sterken, werd een stukje DLC genaamd Toy Box vrijgegeven. Eerder al kreeg Crackdown 2 wat DLC toegeworpen - helaas hielp deze je game naar de knoppen. De Toy Box begint dus in ieder geval al met een voorsprong: het kan niet slechter zijn dan zijn voorganger. (Tenmiste, dat mag ik hopen.)

Om te beginnen is deze speelgoeddoos een ietwat schizofreen exemplaar, het bestaat namelijk uit twee delen: een brok gratis content en een stuk waarvoor je 560 MS punten moet neertellen. Gezien het woord 'gratis' bij menig gamer een pavloviaanse reactie teweeg brengt, mag dit deel als eerste onder de loep.

Iets voor niets, de prijs zit al goed, hoe zit het met de inhoud? Om te beginnen krijg je de Keys to the City modus - iets wat ook verscheen voor de originele Crackdown. In deze modus start je een nieuw spel waar allerlei cheats zijn toegestaan. Juist, waar je in oude GTA games gewoon alle cheats op commando kon ingeven, moet je hier effectief in een aparte (te downloaden) modus opstarten. Ik kan geen andere reden bedenken voor deze aanpak buiten het feit dat de klassieke manier met je achievements zou knoeien.

Het is wel zo dat je de cheats niet zelf moet ingeven, ze zijn vanaf het begin al beschikbaar en worden opgelijst als 'Keys' in een apart menu. De cheats zelf zijn redelijk alledaags: God mode, alle wapens, alle wagens, kiezen welk level je skills zijn, etc. Naast de grote klassiekers heb je ook nog de mogelijkheid om enkele objecten uit het niets op te roepen, denk aan grote golf- en strandballen. Het zijn dit soort cheats die de titel 'Toy Box' waardig zijn, helaas zijn deze juist in de minderheid. Dat lijkt me dan ook het zwakste punt: het trieste gebrek aan fantasie. Als je terugkijkt naar een tijd toen GTA nog grappig was en Tony Hawk voor kwaliteit stond, dan waren er talloze cheats puur en alleen voor de fun. Al bij al is Keys to the City een leuke toevoeging, zij het misschien een gemiste kans.

De tweede gratis toevoeging is Vehicle Tag, een nieuwe modus enkel voor de multiplayer. Denk aan de inverse van tikkertje volgens het botsauto principe. Elke speler begint in een wagen en het is de bedoeling om als eerste de Renegade Orb te vangen. Hij die hem vangt, is 'hem'. Vervolgens moeten de andere spelers hem zien te taggen.

Derde en laatste cadeautje is de Thruster. Een bonus die je krijgt zodra alle skills op hun hoogste level zijn. Denk in de lijnen van de hoverboots uit Ratchet & Clank, maar dan met meer raketbrandstof in de pijp. Waarschijnlijk de leukste en meest praktische toevoeging van de drie. Het maakt ook het vangen van Renegade Agility Orbs gemakkelijker - niet dat je die nog nodig hebt eenmaal je skills op hun maximum zijn.

Op naar de betalende content. Om te beginnen krijg je twee extra voertuigen. Het eerste is een ATV dat dubbelt als amfibievoertuig - in meer dan één betekenis. Het ding kan niet alleen over water heen gaan, het heeft nog nog eens een springfunctie. Het andere vehikel is een helikopter waarmee je samen met je maten op vernielingspad kunt gaan. Leuk is dat de inzittenden elk een andere wapen in handen krijgen tijdens de vlucht. Leuk voor even, maar de kans is groot dat je het enkel zult gebruik als transportsysteem. Als je ten strijde wil trekken, is de 'verdeel en heers'-tactiek met vaste grond onder je voeten een stuk interessanter.

Naast twee vehikels zitten er ook drie nieuwe schietijzers in het pakket. Het eerste is de Mass Driver, wat gelijk staat aan de Gravity Gun van Half-Life - een wapen dat wel heel goed thuishoort binnen Crackdown. Het tweede zijn de Portable Launch Pads, met andere woorden, de mogelijkheid om die groene trampolines neer te zetten waar je wilt. Ten slotte is er de Stickler Grenade, een projectiel die van alle oppervlakken wegkaatst en overal een explosief nalaat. De meeste originele uit het pakket, als je het mij vraagt.

Als laatste zijn er ook nog nieuwe kostuums. Of, accurater gezegd, nieuwe kleurpaletten. Crackdown 2 had bij de release maar vier beschikbare kleurtjes voor de kostuums. Niet echt indrukwekkend, maar ook niet meteen een excuus om punten af te trekken. Vandaar, enkele nieuwe kleurtjes voor je pak. Even belangeloos zijn de nieuwe Achievements en Avatar-Awards. Je kunt in het betalende pakket ook vanaf het begin al aan de slag met de Thrusters, maar dan wel in ruil voor je granaten. Een verspilling van je wapenslot, lijkt me.

Die gratis DLC kun je binnenhalen, maar dat hoef ik je niet te vertellen. Als je een game hebt, dan neem je er toch maar al te graag alle gratis content bij, toch? Zo redeneer ik tenminste. En het betalende gedeelte? Weinig geld voor nog minder content, dat lijkt me de beste beschrijving. Veel valt er niet aan te beoordelen, het is niet alsof je nieuwe missies krijgt. Na een vlugge blik te werpen op het scorebeleid, hou ik het op een 5. Ik kan de DLC niet doen buizen, daarvoor is het gewoon niet slecht genoeg. Toch ben ik niet van plan om het meer dan dat te geven. Vooral als de betalende content eigenlijk minder interessant is dan de gratis beschikbare.

5 / 10

Lees ook dit