Crystal Dynamics verdedigt adviesprijs Tomb Raider: Definitive Edition
'De update is meer dan een facelift.'
Producent Scott Amos verdedigt in een vraag/antwoord-sessie op het forum van Crystal Dynamics de adviesprijs van €60 voor Tomb Raider: Definitive Edition.
Volgens Amos betreft de update meer dan een simpele facelift. "We brengen de game uit op een nieuw platform met heel veel extra toevoegingen; de esthetiek, de physics, de belichting... Ik blijf bij de keus om de Definitive Edition voor deze prijs aan te bieden."
Enkele grafische opties die voor de pc-versie van de game al beschikbaar waren komen naar de PlayStation 4 en Xbox One. De next-gen platformen krijgen daarbij meer gedetailleerde karaktermodellen voor zowel Lara als de belangrijkste zijpersonages.
Ook zijn er materialen die dynamisch veranderen als Lara door de modder ploetert, bloed op haar krijgt of in de regen loopt. "We hebben de belichting aangepast en de omgevingen rijker bekleed met meer voorwerpen, bomen en planten en ze reageren allemaal dynamisch op een nieuw systeem van weerseffecten," aldus Amos.
"Dankzij een jaar extra ontwikkeltijd en het gecombineerde werk van drie studio's is dit veel meer dan simpelweg scherpere texturen en de toevoeging van [de haarphysics-engine] TressFX."
Amos bevestigt dat zowel de PlayStation 4 als de Xbox One-versie op een resolutie van 1080p draaien, maar de framerate staat nog niet vast. De teams zijn nog altijd bezig de game te optimaliseren.
De Tomb Raider: Definitive Edition bevat de oorspronkelijke game, alle DLC en ook enkele bonusvoorwerpen, zoals een digitale comic, een artbook en een making-of documentaire. De releasedatum is bepaald op 31 januari.
Amos repte met geen woord over een mogelijke pc-versie. "Vandaag spreken we enkel over de versie voor PlayStation 4 en Xbox One."