Cyberpunk 2077 Attributes, skills en perks uitgelegd - zo unlock je skills en perks en onze aanraders voor core attribute points
Alles wat je moet weten over de core stats in Cyberpunk 2077.
Attributes zijn de vijf core stats die in Cyberpunk 2077 centraal staan.
Elke attribute omvat een eigen set skills en elke individuele skill heeft dan weer een eigen set perks, die je verschillende bonussen en nieuwe abilities geven.
Hieronder ontdek je alles wat je moet weten over de verschillende attributes, skills en perks, samen met informatie over hoe je attribute en perk points verdient in Cyberpunk 2077, en onze aanraders voor het besteden van je eerste attribute points tijdens het maken van je personage. Dat is één van de eerste dingen die je moet doen in de game, samen met het kiezen van je life path.
Op deze pagina:
Attributes in Cyberpunk 2077 uitgelegd
De core attributes in Cyberpunk 2077 zijn de vijf main stats die je skills verzamelen. Ze doen drie dingen: ze bepalen de progressive in je perk trees, ze laten je toe om bepaalde dingen te doen in de game, en ze verhogen bepaalde stats. De attributes en hun effecten zijn:
- Body - Bepalen de Athletics, Annihilation, Street Brawler perk trees. De Body attribute wordt gebruikt om te bepalen of je bepaalde deuren en lockers kunt openen. Verhoogt je max health, stamina, unarmed damage, melee damage, bullet spread en verlaagt movement penalties
- Intelligence - Bepalen de Breach Protocol en Quickhacking perk trees. De Intelligence attribute bepaalt of je bepaalde terminals kan hacken. Verhoogt je Cyberdeck RAM (vergelijkbaar met 'mana') met 4 procent, quickhack damage en hoelang je quickhacks duren.
- Reflexes - Bepalen de Assault, Handguns en Blades perk trees. Verhoogt je movement speed, evasion, crit chance en Mantis Blade damage.
- Cool - Bepalen de Stealth en Cold Blood perk trees. Geeft je extra dialoogopties, verhoogt crit damage, alle resistances, stealth damage, monowire damage en verlaagt de kans dat een vijand je ziet in stealth.
- Technical Ability - Bepalen de Crafting en Engineering perk trees. Laat je toe bepaalde deuren te openen, tech weapons en turrets te gebruiken. Verhoogt ook je armor met 5 procent.
Naast het geven van nieuwe mogelijkheden en passieve stat boosts (zoals een hoger Body level dat je meer max health geeft), controleert je attribute level ook het maximum level dat je kan bereiken in elke individuele skill.
Dit betekent dat als je Reflexes attribute op level 5 staat bijvoorbeeld, je maximum level dat je kan bereiken in de Blades Skill ook level 5 is. Als je Blades level 6 wil bereiken, dan moet je eerst een extra attribute point steken in je Reflexes attribute. De meeste individuele perks verwachten ook dat je eerst een bepaald level haalt in de relevante Attribute voordat je ze kan unlocken.
Een attribute levelen geeft je ook een passieve stat boost. Je Body attribute verhogen bijvoorbeeld, verhoogt ook je maximum health.
Het maximum level van je attributes is level 20.
Waar je eerste attribute points in steken in Cyberpunk 2077
Wanneer je Cyberpunk 2077 start, maak je je eigen versie van V. Je kan je uiterlijk bepalen en zelfs je life path kiezen.
Voordat je aan de proloog begint, wordt er je vervolgens gevraagd om 7 punten te verdelen over de vijf skill types: Body, Intelligence, Reflexes, Technical Ability en Cool.
Je kan maar maximum drie punten in één skill type steken op dit moment (en een skill dus van de basis van 3 punten naar 6 max brengen), wat dus betekent dat je ze moet verdelen over de verschillende skill types.
Gebaseerd op onze ervaringen in de game maakt je keuze hier niet ontzettend veel uit. De proloog is namelijk vrij lineair en gericht, waardoor je weinig getest zal worden op je skill points. Tegen dat dit gedeelte eindigt kan je een klein deel van Night City verkennen. Het is op dat punt dat je skill points echt nuttig worden, maar nog niet essentieel zijn. Je hebt dus wel even de tijd om nog na te denken welke richting je op wil met je personage. Kies dus gewoon voor wat jou leuk lijkt en als je op voorhand al een idee hebt van welke richting je op wil, kan je al wat specialiseren.
Dat gezegd zijnde zijn er wel een aantal kleine dingen in de eerste uren van de game beschikbaar voor je als je al de nodige skill points hebt. Sommige hiervan zijn best nuttig, zoals:
- Reflexes en Cool (respectievelijk op 4 en 6 punten) geven je extra dialoogopties in het begin van de game.
- De mogelijkheid om een mine onklaar te maken in de quest The Pickup als je 7 punten in Technical hebt gestoken.
- Met een Body stat van 4 of hoger kan je auto's stelen die rondrijden.
Merk op dat bovenstaande niet elk mogelijke uitkomst of life path tonen in de eerste paar uur van de game. Maar het geeft wel een beeld van welke Attributes nuttig kunnen zijn in het begin van de game.
Hoe attribute en perk points verdienen in Cyberpunk 2077
Als je een perk wil levellen of meer punten wil steken in een attribute in Cyberpunk 2077 na het creëeren van je eigen versie van V, dan zal je attribute of perk points moeten verdienen.
Elke keer dat je V levelt, krijg je één Attribute punt en één Perk punt. Je kan dus telkens één core state en één perk naar keuze upgraden.
Je kan ook extra perk points verdienen door specifieke skills te levellen naar een bepaald nummer. Elke skill heeft zijn eigen beloningen die je krijgt als je die skill levelt. Om de Blades als voorbeeld te nemen: op Level 3 Blades krijg je een extra perk point dat je naar keuze kan uitgeven, op level 4 Blades krijg je een andere buff die met Blades te maken heeft, en op level 5 krijg je opnieuw een gratis perk point. Zo gaat het verder.
Om te ontdekken wanneer je deze extra perk points kunt verdienen ga je naar je skills en bekijk je de 'skill progression rewards' balk linksonder.
Skills in Cyberpunk 2077 uitgelegd
Skills geven weer hoe goed je bent in de verschillende gameplay elementen zoals crafting en combat die bestaan in Cyberpunk 2077.
Elke attribute heeft een aantal skills toegewezen gekregen, deze zijn:
Body
- Annihilation
- Athletics
- Street Brawler
Cool
- Cold Blood
- Stealth
Intelligence
- Breach Protocol
- Quickhacking
Reflexes
- Assault
- Blades
- Handguns
Technical Ability
- Crafting
- Engineering
Skills kan je levellen door genoeg 'skill proficiency experience' te verzamelen. Deze verdien je door een actie uit te voeren die geassocieerd wordt met die skill. Als je je Blades skill wil verhogen, dan moet je veel messen, katanas, Mantis Blades of andere zwaarden en messen gebruiken in combat. Zo verdien je Blades proficiency.
Het is belangrijk te onthouden dat het maximum level dat je kan bereiken in eender welke skill afhankelijk is van je huidige level in de attribute die met die skill verbonden is. Dat betekent dat, als je een bepaald level wil halen in een specifieke skill, je er ook voor moet zorgen dat je genoeg attribute points hebt toegewezen aan die specifieke attribute.
Elke skill heeft zijn eigen perk tree, waar je ook punten in kan steken. Je krijgt ook beloningen voor het levellen van je skills naarmate je elke individuele skill verhoogt.
Perks en perk trees in Cyberpunk 2077 uitgelegd
Perks zijn verschillende bonussen en nieuwe abilities die vasthangen aan een specifieke skill in Cyberpunk 2077.
Elke skill heeft een eigen, unieke perk tree die je op elk moment kan bekijken, en waarin je alle bonussen en abilities kunt zien die een perk je kan geven. Om deze perks te unlocken moet je echter een specifiek level bereiken met de attribute die de skill beheart waar de perk aan verbonden is.
Om het even wat minder theoretisch te maken: als je de Divided Attention park wil gebruiken, die deel uit maakt van de Athletics skill, dan moet je Level 11 bereiken met de Body attribute.
Hoe meer punten je dus investeert in een specifieke attribute, hoe meer perks er dus beschikbaar worden voor je.
Na het unlocken van een perk kan je extra bonussen of abilities unlocken door perk points te investeren. Afhankelijk van de perk kunnen deze bonussen op hun beurt dan weer verbeterd worden door verder perk points te investeren en de perk te levellen.
Keer terug naar de Cyberpunk 2077 gids met tips