Cyberpunk 2077 beste PC settings: zo verbeter je de performance zonder in te boeten aan kwaliteit
Deze geoptimaliseerde settings kunnen je framerate tot 35 percent verbeteren.
Er bestaat geen twijfel over - Cyberpunk 2077 vraagt veel van je pc. De game is zwaar voor zowel je CPU als GPU en een SSD wordt aangeraden voor een optimale ervaring. Je zou kunnen zeggen dat het een game is die mikt op de computers van de toekomst. Maar in het hier en nu is het nog steeds mogelijk om een fantastische pc-game ervaring te krijgen. Een process waar we je mee hopen te helpen met onze geoptimaliseerde settings. Simpel gezegd: we hebben elke mogelijke grafische setting in Cyberpunk 2077 getest, gemeten wat de impact ervan is op je pc en de algemene kwaliteit die je krijgt per instelling beoordeeld. Het idee is eenvoudig: alles behouden dat de game 'next-gen' doet aanvoelen vanuit een visueel perspectief, maar om ook de beste balans te vinden tussen kosten en baten.
De pc waar we dit op deden is niet bepaald mainstream. We gebruikten Intel's Core i9 10900K processor met een Nvidia RTX 3090 en 32GB aan 3200MHz DDR4 RAM-geheugen. Ook draaiden we de game op een moderne NVMe drive. We draaiden de game echter ook in een volle 4K resolutie, wat betekent dat als je de game draait aan een lagere resolutie zoals 1080p, de vereisten van je grafische kaart sterk dalen. Om het allemaal in perspectief te plaatsen, onze gekozen settings laten een RTX 2060 toe om de game zonder ray tracing te draaien in een 4K-resolutie aan 30 frames per seconde (kortgezegd: 4K30) door de gebalanceerde versie van DLSS te gebruiken. Met dezelfde settings konden we ook aan 1440p60 draaien, met maar af en toe een dipje in de framerate op de drukste plekken van Night City. Heel bizar: native 1080p is in feite een stuk zwaarder dan DLSS 1440p, en de game ziet er ook beduidend minder indrukwekkend uit.
Hopelijk geeft dat een beeld van hoe goed deze game schaalt op het gebied van graphics - maar ja, het vraagt veel. De RTX 2060 mag dan wel de minst capabele Nvidia GPU zijn met next-gen features, maar het is nog steeds een sterke grafische kaart relatief gesproken. Je kan natuurlijk de settings steeds lager zetten en nog steeds een goede ervaring hebben, maar vanaf dan zal je wel een merkbaar lagere kwaliteit opmerken. Ons doel hier is om de grens te zetten waarop de game nog steeds zijn wow-factor heeft, en dit met een RTX 2060 bereiken is best indrukwekkend. Al zijn er wel limieten. Door zijn 6GB aan VRAM is ray tracing geen optie, behalve als je tevreden bent met 1080p30 (in dat geval mag je trouwens de ray tracing maximaliseren en op 'psycho level' zetten). Maar zelfs zonder ray tracing is het een prachtige game.
Eerst en vooral raden we je aan om onderstaande video te bekijken om te begrijpen hoe we precies deze geoptimaliseerde settings hebben bereikt. Om een idee te krijgen van de winst die we hieruit halen: op een systeem met een RTX 3090 op een 4K resolutie zonder ray tracing of DLSS levert de verandering van 'ultra settings' naar onze geoptimaliseerde settings je maar liefst 35 procent extra performance op, en doet je pc er 5ms minder lang over om een frame te renderen. Als je bedenkt dat een 60 fps ervaring verwacht dat je een render budget hebt van 16ms per frame, dan is dat een indrukwekkende winst, zeker aangezien de visuele kwalit van de game niet moet inboeten.
Let op hoe we DLSS quality mode aanraden op 1080p, balanced op 1440p en performance op 4K - als je natuurlijk een RTX-kaart gebruikt. Voor geoptimaliseerde ray tracing settings raden we aan om ray traced shadows uit te zetten, RT lighting op medium te zetten en reflections in te schakelen. Een alternatieve 'light' modus zou zijn om reflections ook uit te zetten en te steunen op de rasterised screen-space shadows in de plaats. Zoals je je wel kan voorstellen als de standaard versie zonder ray tracing al zo zwaar is, zijn ray traced graphics meteen een zware opdracht voor je pc. Gebruik maken van DLSS is essentieel om een goede performance te behouden. Op dit moment lijkt het erop dat ray tracing enkel werkt op Nvidia-kaarten, al zou de DXR API ook ray tracing moeten toelaten via AMD's RDNA 2 kaarten. Maar aangezien het Super Resolution DLSS alternatief momenteel niet beschikbaar is voorzien we dat goede ray tracing performance halen uit AMD-kaarten geen gemakkelijke opdracht zal zijn.
We voorspellen dat in de toekomst de zware systeemvereisten zullen verbeteren, want het is duidelijk dat de game lijdt onder technische problemen. Zoals we in de video al demonstreren is het rondrijden door de stad erg belastend voor de CPU, en het lijkt erop dat SMT, of 'hyper threading', niet correct werkt op Ryzen processoren. De huidige favoriet, de Ryzen 5 3600 van AMD, krijgt het dus zwaar te verduren wanneer je snel door de stad rijdt. Een mod zou dit probleem oplossen, maar wij zagen geen verbetering op het gebruik van de CPU. We hopen dat CD Projekt Red dit probleem snel oplost. Ten tweede lijkt het erop dat sommige settings gewoonweg niet werken. Normaal zou het level of detail veranderen een impact moeten hebben op zowel de CPU als de GPU maar het maakte geen verschil op beeld of bij de metingen. Dit, samen met vele andere zaken, moeten opgelost worden.
Gezien het parcours dat The Witcher 3, de vorige release van CD Projekt Red, heeft afgelegd verwachten we dat de ontwikkelaar de game verder zal optimaliseren, maar de tijd die we besteed hebben met de game bevestigt dat dat deze game mikt op de nieuwe generatie hardware. Zeker als je 60 frames per seconde wil bereiken, of dat zelfs maar wil benaderen, zonder zwaar in te boeten aan de grafische kwaliteit van de game.
Er valt dus heel wat te schalen aan de grafische zijde van de rekening, maar dat is minder het geval bij de CPU. We zouden durven stellen dat CDPR's aangeraden system specs mikken op 30 frames per seconde, waar 4 cores/8 threads het minimum zijn voor een processor. Gamers die nog met 4 cores/4 threads i5 processors zitten gaan het moeilijk hebben. Gezien de game zo veeleisend is, verwachten we dat Cyberpunk 2077 voor veel gamers een reden zal zijn om hun pc een upgrade teg even, zeker als RTX 2060-hardware niet in staat zijn om native 1080p60 te halen op onze geoptimaliseerde settings (maar DLSS maakt hier wel een groot verschil!).
Er is één laatste aankoop die ik zou aanraden als potentiele upgrade: een monitor met variable refresh rate (VRR). 60 frames per seconde halen is één ding, maar dit stabiel vasthouden is iets anders. Een display met G-Sync of FreeSync laat je toe om op een 'venster' van performance te mikken, zoals 50 tot 60 fps. Dit geeft je meer flexibiliteit in je settings en daardoor kan je wat hoger mikken. Op een normale display ben je verplicht om je presets in te stellen op het worst case scenario, end at is veel moeilijker (en deprimerender). Je GPU wordt daardoor vaak onderbenut, want dat worst case scenario is niet altijd actief. Met een monitor met variable refresh rate heb je geen last van screentearing en merk je wisselende frames per seconde minder op. Het lost dus vele problemen op.
Het loont in elk geval de moeite. De pc versie van Cyberpunk 2077 ziet er werkelijk uit alsof het voor de volgende generatie consoles gemaakt is, en het wordt fascinerend om te zien hoe CD Projekt Red de kracht van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles zal gebruiken. Het is iets om naar uit te kijken in 2021, maar op dit moment bestaat er geen twijfel over: de pc is de beste plek om Cyberpunk 2077 te spelen, als je tenminste de nodige hardware hebt. Onze geoptimaliseerde settings zorgen er in elk geval toch voor dat de game iets toegankelijker wordt op meer toegankelijke pc hardware. CD Projekt Red heeft echter nog heel wat werk voor de boeg om ervoor te zorgen dat ook CPU's meer efficiënt benut worden.