Dance Central
Haalt alles uit je Kinect!
Videogames waarin dansen een centrale rol krijgt lijken vooral de laatste jaren opgekomen te zijn, en dat sinds Ubisoft in 2009 met het ongelofelijk succesvolle Just Dance op de proppen kwam. Slechts een jaar later heeft diezelfde uitgever al een vervolg op de markt gebracht, probeerde Sony een graantje mee te pikken met een uitbreiding van de SingStar franchise waarin je moet dansen en kwam ook Michael Jackson: The Experience voorbij gemoonwalked. De wat meer geïnformeerde gamer weet natuurlijk dat de digitale danshype eigenlijk al begon toe Konami het voornamelijk in Japan gespeelde Dance Dance Revolution uitbracht, al is het vooral in arcadehallen dat die titel hoge toppen scheert.
Dat een danspas voor je televisiescherm uithalen de nieuwste trend is valt met andere woorden niet meer te ontkennen, maar onze ogen gingen in alle eerlijkheid toch eventjes groot open toen bleek dat niemand minder dan Harmonix, de jongens en meisjes achter Rock Band, zich ook zou gaan bemoeien met deze nog relatief jonge tak binnen het domein van de thuis te organiseren dansfeestjes.
Hun poging tot vernieuwing is ondertussen beschikbaar in de vorm van Dance Central, een dansspel dat enkel gespeeld kan worden met behulp van de nieuwe Kinect sensor voor de Xbox 360. Een match made in heaven zo blijkt, want we gaan er geen doekjes om winden: dit is de beste game van het moment die te spelen valt met de nieuwe bewegingscamera van Microsoft!
Het basisprincipe van Dance Central uit de doeken doen neemt niet veel tijd in beslag. Je neemt plaats voor de sensor, en binnen enkele minuten staat je te dansen in je (huis)kamer. Eerst een beetje onhandig en houterig, maar als je jezelf toelaat om op te gaan in Dance Central komt daar snel verandering in. Dit stukje software is namelijk niet enkel een dansgame, het is ook een gebruiksmiddel om je stapsgewijs binnen te loodsen in de wereld van de ritmische beweging!
Voordat je met een van de 32 op de spelschijf aanwezige nummers aan de slag gaat kun je er namelijk voor kiezen om aan een dansles deel te nemen. Een trage en misschien zelfs overtollige optie zou je denken - het gaat tenslotte om een spel -, maar in het geval van Dance Central heb je de oefening wel degelijk nodig alvorens je je moves laat zien aan je Kinect. Tijdens een dansles legt een dansinstructuur je uit hoe je elke beweging uit moet voeren. Het meeste informatie ontvang je echter uit de rechts opduikende afbeeldingen van de moves die je moet uithalen. Daarop is een visualisatie te zien van de beweging die je uit zult moeten voeren wanneer je met the real deal van start gaat. Voordat je echter zelf gaat dansen zal een erg hippe, maar vooral prachtig geanimeerd persoon de beweging op je scherm nog eens voordoen. Daarna is het pas aan jou.
Dat de Kinect sensor erg zorgvuldig een controle over je lichaam kan uitvoeren wisten we al, maar in Dance Central lijkt het apparaat pas echt op volle toeren te draaien. Is het tijdens een zijdelingse stap de bedoeling dat je eerst je linkerarm, en dan pas je rechterarm naar boven gooit, dan zal Kinect je bij het maken van een fout je dat aangeven door de armen van het personage op je beeld rood te omlijnen. Akkoord, daaruit kun je nog niet bepaald concluderen dat Kinect beschikt over een hoge artificiële intelligentie, maar al gauw zul je het merken wanneer je terecht komt bij dansmoves waarbij je erg specifieke en complexe bewegingen moet maken. Voet achter de andere voet, met je bovenlichaam naar links draaien, vervolgens naar voren leunen en met je rechterhand je hoofd aanraken bijvoorbeeld. Tijdens zo'n move beweeg je met zowat al je lichaamsdelen, en toch weet de sensor – en dus ook Dance Central - je steeds correct en erg precies op je fouten te wijzen. Knap is dat!
Gaan de instructies toch allemaal wat te snel voor je, dan kun je ervoor kiezen om de lessen in slow motion te volgen. Je krijgt dan alle tijd om de bewegingen zorgvuldig te memoriseren, terwijl de dansinstructeur je ook nog eens auditief kleine tips geeft. Dingen als "rechts-links-rechts" horen wanneer je een zijdelingse shuffle moet doen zijn van onschatbare waarde en maken van het oefenmoment een erg complete dansles. Blijven proberen blijft ook leuk doordat je voortdurend aanmoedigingen krijgt wanneer je goed doet. Hetzij doordat er een vinkje verschijnt bij een lastig uit te voeren routine die eindelijk lukt, of gewoon door te horen dat je wel degelijk progressie maakt. Harmonix heeft maar al te goed door dat Dance Central een volledig nieuwe ervaring is waarmee zowat iedereen nog vertrouwd moet raken, net zoals dat het geval was toen ze de eerste Guitar Hero op de markt brachten en niemand wist hoe je zo'n plastieken gitaar moest hanteren.