De games voor de PlayStation Vita
We bespreken enkele van de lanceringstitels.
Sony onthulde tijdens de voorbije E3 de PlayStation Vita, tot dan toe beter bekend als de NGP. En hoewel we al heel wat informatie over de handheld gekregen hadden, was de E3 voor Eurogamer Benelux het eerste moment waarop we met de nieuwe handheld aan de slag konden gaan.
Daarom hebben we besloten om alvast kort onze mening omtrent een greep uit het speelbare aanbod met jullie te delen. Spijtig genoeg liet een strak schema vol met E3-afspraken het niet toe om alle Vita games te testen, maar hoogstwaarschijnlijk krijgen we die kans op een later tijdstip wel nog eens.
Mocht je nu al snel gespiekt hebben welke titels in dit artikel aan bod komen, en je afvragen waar in godsnaam Uncharted: Golden Abyss gebleven is - geen nood! We brengen jullie volgende week een afzonderlijke preview waarin we die game bespreken. Hij was namelijk zo goed dat we het draagbare avontuur van Nathan Drake niet in een gewone samenvatting willen proppen.
Geniet tot die tijd van deze round-up, en wie weet overtuigen we je hiermee wel om nu alvast wat geld aan de kant te leggen om eind dit jaar een PlayStation Vita in huis te halen.
WipEout 2048
Sony hun futuristische hover-racing game is een oude favoriet bij de fans van PlayStation, en deze lanceringsgame voor de Vita zal naar alle waarschijnlijkheid dan ook zeer populair worden. Grafisch ziet alles er haarscherp uit, zo mooi zelfs dat WipEout 2048 aanleunt tegen de standaard die op de PS3 gezet werd.
De unieke mogelijheden van de Vita laten het verder toe dat je uit een aantal verschillende besturingsmogelijkheden kan kiezen, gaande van de klassieke thumbstick besturing – knoppen om gas te geven en te schieten, schouderknoppen op je air brakes te gebruiken -, tot een compleet nieuwe ervaring waarbij je de handheld moet tilten om te sturen en de touchpad achteraan de Vita gebruikt om te accelereren.
Wij hebben ondervonden dat de nieuwe tiltbesturing opvallend goed werkt, mede door een goede instelling van de gevoeligheid. WipEout 2048 zal bovendien enkele gloednieuwe tracks, ruimteschepen en spelmodi bevatten, waarvan de rond te vervullen objectieven draaiende modus momenteel vooral in het oog springt. Sony vertelde ons dat het als klap op de vuurpijl voor het eerst ooit mogelijk zal zijn om het in WipEout 2048 op te nemen tegen mensen die op de PS3 aan het spelen zijn.
Na eventjes met het spel aan de slag te zijn gegaan voelt WipEout 2048 ietsje toegankelijker aan dan de bikkelharde edities van vroeger. Sony zei echter dat de game, en dan vooral de multiplayer mode, iets te bieden zal hebben voor zowel de nieuwkomers als de veteranen.
Reality Fighters
Dit is een spel dat enkel en alleen kan werken op de PS Vita: een beat-em up die gebruik maakt van augmented reality. Je gaat van start door je gezicht, met de camera die naar je gericht staat, te fotograferen, om daarna je volledige personage aan de hand van enkele custom instellingen verder aan te kleden. En geloof ons: de gekste combinaties zijn mogelijk.
In het spel zijn zestien verschillende vechtstijlen terug te vinden, met een 60-40 verhouding tussen martial arts en komische vechtstijlen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om in de ring te stappen als een surfer die, inclusief zijn surfplank, een speciale aanval kan inzetten waardoor een vloedgolf de tegenstander laat omvallen.
De naar buiten gerichte camera kun je tijdens het knokken gebruiken om de plek waar je op dat moment staat als slagveld te gebruiken. Met een simpele op zware slagen en stoten, blokkeren en het gebruiken van wapens berustende gameplay is dit een beat-em up die vooral de casual spelers zal plezieren.
Little Deviants
Deze collectie van meer dan dertig minigames is duidelijk ontworpen om elk nieuw aspect van de PS Vita in de kijker te zetten. Wij gingen aan de slag met vier van de spelletjes waarin telkens de Deviant, wat harige monstertjes zijn die verschillende vormen kunnen aannemen, in de hoofdrol zaten.
Bolz Blast deed ons meteen denken aan Face Raiders voor de 3DS door het gebruik van de ingebouwde gyroscoop. Door de handheld te bewegen moet je op robots mikken en schieten voordat ze jou kunnen bestoken met groene blubber. Mochten ze je toch raken, dan kun je het groene goedje met je vinger van het scherm vegen. Ook het oppikken van health packs en power-ups komt aan bod in Bolz Blast.
Hole Roll Control laat je een bolvormige Deviant in allerhande levels rondrollen, terwijl je onderweg vijanden moet ontwijken door de ondergrond omhoog te drukken aan de hand van de touchpad die onderaan de handheld zit. Depth Charge laat je dan weer navigeren doorheen grotten door gebruik te maken van de tiltbesturig, terwijl House of Whacks een eigen interpretatie is van Whack-A-Mole. Deviants verschijnen op het scherm, en jij moet ze op hun hoofd slaan door er met je vinger op de drukken.
Absoluut een leuk spelletje om je eventjes mee bezig te houden.
Sound Shapes
Deze vreemde, doch interessante 2D-platformgame kan qua stijl makkelijk in hetzelfde rijtje als Patapon en Everyday Shooter geplaatst worden. Het helpt natuurlijk dat de game afkomstig is van dezelfde maker, zijnde Jonathan Mark. Jij bestuurt een wiel doorheen levels, dat zich met behulp van zuignappen aan bijna alles kan vastplakken. Trek je je zuignappen in, dan kun je naar hartelust rollen.
Muziek speelt een belangrijke rol binnen de gameplay: door objecten te verzamelen voeg je namelijk steeds meer segmenten aan de muziek toe. Pulsende laserstralen doen dienst als de beat, en deze moet je om ze te activeren zien te ontwijken. Terwijl je speelt maak je met andere woorden muziek. Bovendien is Sound Shapes uitgerust met een level editor die je met behulp van het touchscreen levels laat bouwen, net zoals je dat in LittleBigPlanet zou kunnen doen. Een simpel, maar origineel concept.
Super Stardust Delta
Deze populaire game op PSN is duidelijk compleet herwerkt voor de PS Vita die, natuurlijk, voor het eerst ooit uitgerust is met twee thumbsticks. Je gebruikt het exemplaar aan de linkerkant om te bewegen, terwijl de rechter stick je laat schieten. Tot hiertoe niets nieuws onder de zon, maar er zitten enkele Vita-specifieke details in Super Stardust Delta.
Hoe ver je wapens kunnen schieten stel je namelijk in door op de achterkant van de handheld op en neer met je vingers te bewegen. Door kort op het voorste touchscreen te drukken lanceer je bovendien alles-vernietigende power-ups, zoals bijvoorbeeld een zwart gat dat alles in de nabije omgeving opzuigt. Deze krachten gaan door het leven als super power-ups, maar er zijn ook andere manieren om ze te activeren. Zo is er een kracht die enkel en alleen geactiveerd kan worden door te schudden met de PS Vita, waarna letterlijk alles op je scherm ontploft. Grafisch zag deze game er fenomenaal mooi uit, zelfs beter dan Super Stardust op de PS3!
Hustle Kings
Nog zo'n titel die zijn pluimen al via PlayStation Network verdiende, en nu naar de PS Vita komt. Het gaat hier om een spel waarin biljart – met name pool – centraal staat. Qua ontwerp mag je je opmaken voor enkele trendy clubs die dienst doen als achtergrond terwijl jij een spelletje pool speelt, maar het blijft natuurlijk een spel dat draait rond een tafel, een stok en een hoop ballen.
Bij dit soort spellen is realisme van belang, en van wat wij tot nu toe te zien hebben gekregen reageren de ballen precies zoals ze dat op een echte biljarttafel zouden doen. Hustle Kings maakt volop gebruik van het touchscreen, en laat de speler op een vrij intuïtieve manier een virtuele cue hanteren. Voor zover we dat kunnen beoordelen ziet het ernaar uit dat Hustle Kings een van de beste spellen binnen haar genre zal worden. Maar ligt het aan ons, of gaan we toch liever gewoon in het echt biljarten?
De PlayStation Vita heeft nog geen officiële releasedatum met zich meegekregen, maar men verwacht dat de nieuwe handheld rond de kerstperiode uit zal komen.