Skip to main content

De hardware van de 3DS

Nintendo's nieuwe handheld onder de loep.

Het valt nog te bezien of we met de Nintendo 3DS aan de slag kunnen vóór het einde van 2010. Ondertussen krijgen we alvast wat nieuwe informatie inzake de hardware van de handheld.

De Nintendo 3DS zal niet één, maar twee 266Mhz ARM11 CPUs bevatten, samen met een 133MHz GPU, 4 MBs toegewijde VRAM, 64 MBs RAM en 1,5 GB flash geheugen.

Het is nog niet bekend welke variatie van de ARM11 processors in de 3DS te vinden zal zijn. Niettemin hebben we al een beter beeld van de capaciteiten. Momenteel zijn er al verschillende apparaten die gebruik maken van een ARM11 variant; denk maar aan de Zune HD, verschillende Android smartphones en - vóór Apple overschakelde op zijn eigen A4 processor - ook de iPhone en iPod Touch.

In juni werd reeds bekendgemaakt dat de GPU van de 3DS onder de naam DMP's PICA200 gaat. Deze beschikt over een maximum processorsnelheid van ongeveer 200MHz, maar het lijkt er op dat Nintendo het een beetje terugschroeft voor gebruik in de 3DS. Volgens verschillende ontwikkelaars die reeds werken met de software van de 3DS zouden de grafische capaciteiten te vergelijken zijn met die van PS3 en Xbox 360 - zij het op kleinere schermen met lagere resolutie. Dit is natuurlijk allemaal technische praat en we vellen natuurlijk geen oordeel tot we zelf het eerste reviewexemplaar van een 3DS game in handen krijgen.

Het vergroten van het vaste flash geheugen is natuurlijk ook een dik pluspunt - van de 256 MB in de DSi naar de anderhalve gigabyte in de 3DS. Natuurlijk kan de totale schijfruimte nog steeds uitgebreid worden dankzij de poort voor SD kaarten.

Meer info zal ongetwijfeld nog volgen.

Lees ook dit