De macabere wereld en dodelijke snelheid van Bloodborne
From Software en het maken van een bloederig epos.
Bloodborne is een donkere en dreigende game. Je verkent de straten van Yharnam, een grootse stad met imposante gebouwen die boven je uit torenen en steegjes waar je geen hand voor ogen ziet. Waterspuwers kijken eenzaam uit over de doodse stad. Deze metropool is namelijk in de ban van een ziekte, waardoor lijkkisten zich op de straten ophopen en gevaarlijke, afstotelijke gedrochten je heimelijk in de gaten houden.
De Souls-games slaagden erin om je door constante dreigingen een gevoel van onheil te bezorgen. Bloodborne lijkt deze psychologische terreur nog verder op te drijven. Naast de angstaanjagende vijanden reken je af met een omgeving die wanhoop uitstraalt. Daarbij behoudt de wereld het labyrintische dat Lordran en Boletaria hadden. Je vindt namelijk vaak shortcuts naar plekken die je eerder hebt verkend, waardoor de stad als een appel is waar jij je als een worm doorheen vreet en constant nieuwe openingen maakt.
De sfeer is daarnaast door al het bloed nog grimmiger. Elke slag die je uitdeelt of incasseert, zorgt ervoor dat dikke bloedstralen rondspetteren. From Software wil dat elk gevecht aanvoelt alsof het je laatste kan zijn. Waar je ook gaat, word je steeds met terreur en horror geconfronteerd.
Yharnam was niet altijd zo'n donkere plek. Ooit stond de stad bekend als de enige plaats waar je een remedie kon vinden voor de afschuwelijke ziekte. Maar juist daarom trokken honderden geïnfecteerden ernaartoe. Ze zijn nu de nieuwe inwoners van de stad geworden. Schuifelende schimmen met hooivorken en toortsen. En wanneer een bel in de verte luidt, beginnen ze te patrouilleren. Ze zijn op het bloed uit van iedereen die niet geïnfecteerd is.
Naast geïnfecteerde mensen, kruis je ook met andere wezens de degens. Zo zijn er onder meer wilde honden, gigantische kraaien en weerwolven. En ook de bazen beloven gevarieerd te zijn. Eén van hen is Cleric Beast, een gigantische weerwolf. Een andere heet dan weer Darkbeast Paarl die enkel uit botten en haar bestaat terwijl elektrische vonken in het rond vliegen.
Maar je staat niet machteloos in je strijd tegen deze monsters. Integendeel: je hebt in elke hand een wapen vast. In je rechterhand houd je bijvoorbeeld een zaag vast die in een flits in een hakbijl kan veranderen. Met je linkerhand hanteer je dan weer misschien een shotgun. Gedaan dus met die typisch middeleeuwse uitrusting uit de Souls-games.
Ook molotovcocktails en vlammenwerpers behoren dit keer tot het arsenaal. Het is weliswaar nog steeds mogelijk om een schild te gebruiken zoals je van de Souls-reeks gewend bent, maar From Software waarschuwt al dat dit niet de aangeraden strategie is. Het is de bedoeling om aan te vallen, niet om je terug te trekken en te verdedigen. En dat heeft alles te maken met het Regain System.
Hoewel de stamina-balk weer zijn opwachting maakt en vijanden in staat zijn om met enkele slagen je levensbalk naar beneden te halen, vormt het Regain System een cruciaal verschil. Wanneer je gewond raakt, begint een stukje van je levensbalk langzaam naar beneden te lopen. Slaag je erin om snel genoeg de vijand op zijn beurt te raken, dan verlies je iets minder gezondheid. Aanvallen is dus de beste vorm van verdediging.
Toch blijft Bloodborne volgens From Software een zeer uitdagende game. Je moet dus steeds geconcentreerd blijven, anders val je aan de monsters ten prooi. Met zijn doordachte gevechten en labyrintische wereld wil Bloodborne dus de ziel van de Souls-games verderzetten, terwijl de snellere gevechten en macabere sfeer toch op een nieuwe richting duiden. Binnenkort kom je er achter hoe dat uitpakt.
Bloodborne komt op 25 maart uit, exclusief op de PlayStation 4.