De multiplayer van Call of Duty: Black Ops
De nieuwigheden doorgelicht.
Nog één dag en dan is het weer zover. De jaarlijkse gewoonte om in de maand november een nieuw deel in de Call of Duty serie te verwelkomen zal dan weer in vervulling gaan. Doorheen de jaren hebben we bij ieder deeltje nieuwe features mogen ontdekken, zowel op vlak van single- als multiplayer. Maar kan ontwikkelaar Treyarch ook deze keer de lat net iets hoger leggen en verbazen met een klepper van formaat, of is de inspiratie om op innovatieve wijze de game heruit te vinden stilaan aan het opraken? Om op deze vraag een antwoord te kunnen geven, onderzoeken we vandaag voor jullie het multiplayer luik van de nieuwste telg in de Call of Duty serie, namelijk Call of Duty: Black Ops.
Treyarch heeft de grote snoeischaar boven gehaald voor hun volgende interpretatie van de Call of Duty naam. Allereerst mogen we opnieuw dedicated servers verwelkomen, zodat spelers met een minimum aan lag en andere connectiviteitsproblemen de game online kunnen spelen. Deze online gevechten kunnen vervolgens opnieuw bekeken worden met de nieuwe videomode, iets wat mensen die Halo 3 of Gears of War 2 gespeeld hebben al meteen zullen kennen. Deze feature stelt je namelijk in staat om je laatst gespeelde match te herbekijken, te bewerken en vervolgens te delen met al je vrienden. Wil je bluffen met die ene sniperkill of met een prachtig gegooide granaat, kun je jouw verwezenlijkingen nu bewijzen aan de hand van deze video's.
Ook de hele manier van stijgen in de multiplayer ranken heeft een volledige make-over gekregen. Waar je vroeger per match gewoon punten kreeg die bij een totaal geteld werden naar de volgende rank, die op zijn beurt een nieuw wapen of perk zou vrijspelen, werd in Black Ops voor een nieuw systeem gekozen. De globale lijst van ranks blijft wel aanwezig, maar nu krijg je per rang geen nieuw stuk oorlogsmateriaal, maar Currency. Met dit ingame geld kun je vervolgens zelf beslissen wat je zal ontgrendelen. Ben je bijvoorbeeld iemand die graag de sluipschutter uithangt, dan kun je ervoor kiezen om enkel alles gekoppeld aan die bepaalde speelstijl vrij te spelen. Dit slaat zowel op wapens, killstreaks, perks als een heleboel andere dingen die ervoor zullen zorgen dat dit je "persoonlijke" game zal worden.
Customization is één van de sleutelbegrippen waarmee Treyarch aan de slag is gegaan. Niet enkel het nieuwe rangsysteem, maar ook alle andere zaken die ermee gepaard gaan zijn hiervan een bewijs. Zo zul je nu je personage zelf kunnen aankleden met de militaire uitrusting die je het best ligt. En met de emblem editor kun je eindeloos aan de slag gaan om een eigen logo te maken dat jou het best kan vertegenwoordigen op het online slachtveld. Maar dit alles is natuurlijk niets wanneer je geen leuke, nieuwe gamemodes hebt om in aan de slag te gaan.
Oude klassieker zoals Team Deathmatch, Search & Destroy en Domination maken natuurlijk opnieuw hun opwachting, vergezeld door een aantal totaal nieuwe modes, genaamd Wager Matches. In deze Wager Matches kun je jouw zuurverdiende Currency inzetten om te gokken op de uitkomst van de match. Slechts als je in de top drie scoort na afloop van het online geknal, haal je buit binnen. Zeer voorzichtig omgaan met je Currency is dus de boodschap. Er zijn vier verschillende speltypes die geassocieerd worden met deze nieuwe gokstijl van spelen.
Allereerst is er het speltype One in the Chamber. Iedereen krijgt een pistool met welgeteld één patroon in het magazijn in combinatie met het vertrouwde mes. Slaag je erin een tegenstander neer te schieten dan sterft hij onmiddellijk en krijg je er één kogel bij. De persoon die het eerst het vooropgestelde aantal kills behaald is de winnaar. Pure spanning gegarandeerd, omdat je echt geen tweede kans krijgt bij het vuren van je schietijzer - tenzij je het persoonlijk maakt en met je mes aanvalt natuurlijk.
Tweede Wager Mode is Gun Game. Hierin moet je twintig verschillende wapens doorlopen. Scoor je een kill met het eerste wapen, dan schakelt je personage naar het volgende wapen over, enzovoort. De persoon die het eerst met alle twintig wapens een kill gescoord heeft wint het ronde. Steekt iemand je neer met z'n mes, dan daal je opnieuw één level. Doordat deze spelmode je ronduit verplicht om met elk type wapen overweg te kunnen, zal deze mode ongetwijfeld een rol spelen in het scheiden van het kaf en het koren binnen de bruisende CoD-community.
Nog zo'n mode die de jongens van de mannen gaat onderscheiden is Sharpshooter. Hier begint iedereen met hetzelfde wapen, maar schakelt men om de 45 seconden over naar het volgende wapen. Dit alles wordt willekeurig gekozen, dus soms zul je er het beste van moeten maken met een gewone revolver, waar je in het beste geval met een AK47 aan de slag kunt gaan. Wie het meeste kills scoort, wint de ronde en dus ook alle ingezette Currency.
Laatste nieuwe mode, weliswaar geen Wager Mode, is de Training Mode. Deze mode is uitermate geschikt voor mensen die niet onmiddellijk online durven gaan, of eerst eens hun kunnen willen testen tegen bots. Via online of in splitscreen (ja ja, splitscreen is blijkbaar terug van weggeweest) kun je samen met je vrienden op verkenning gaan doorheen de multiplayer maps en onderzoeken welk wapen je het best ligt. De punten die je in deze mode verdient dragen echter niet bij tot je totale Currency.
Niet echt nieuw, maar wel een alltime favoriet van de laatste Call of Duty-game die Treyarch in elkaar geknutseld heeft, is natuurlijk de Nazi Zombie Mode. Vreemd genoeg zijn het opnieuw Nazi zombies, ook al speelt de game zich niet langer tijdens Wereldoorlog 2 af. Maar dat neemt niet weg dat fascistisch Nazi's kapot maken een even groot plezier blijft, en het feit dat het dan nog eens zombies zijn, maakt het schietfestijn des te leuker.
Call of Duty: Black Ops ligt vanaf 9 november in de winkelrekken, voor zowel de PlayStation 3, Xbox 360, PC, Wii als de Nintendo DS.