Skip to main content

De mysterieuze scheuren walkthrough for Zelda Echoes of Wisdom

Tijd om het verlaten Suidia-woud te betreden.

Bron afbeelding: Eurogamer/Nintendo

’De Mysterieuze scheuren’ is de eerste hoofdmissie die je moet voltooien in Zelda: Echoes of Wisdom.

Je ontvangt deze missie tijdens je ontsnapping uit Hyrule Castle nadat je de proloog van Zelda: Echoes of Wisdom hebt voltooid. In ‘De Mysterieuze scheuren’ reist Zelda naar het verlaten Suidia-woud om de kloven verder te onderzoeken en bezoekt ze zelfs het verlaten suidia-woud, waar de realiteit is verstoord.

Hieronder vind je onze walkthrough van ‘De mysterieuze scheuren’ om je te helpen deze eerste hoofdmissie in Zelda: Echoes of Wisdom te voltooien. Let op voor spoilers!

Op deze pagina:

Als je meer hulp nodig hebt, bezoek dan ons Zelda: Echoes of Wisdom walkthrough.

Walkthrough van de hoofdmissie ‘De mysterieuze scheuren’ voor Zelda: Echoes of Wisdom

In het begin van ‘De mysterieuze scheuren’ ben je nog steeds opgesloten in Kasteel Hyrule, slechts een deur verwijderd van waar Impa je achterliet in Zelda: Echoes of Wisdom, dus het eerste wat je moet doen is ontsnappen. Het is een goed idee om de Potplant Echo op te slaan voordat je verdergaat.

Als dat is gedaan, klim je de nabijgelegen ladder op en gebruik je opnieuw de planken om uit het zicht te blijven. Je kunt ook over de toppen van de potplanten lopen en, als je bij een gat komt, meer Echo’s creëren. Ga vervolgens naar beneden als je bij de ladder komt.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Onderaan deze ladder vind je de ‘Oud Bed’ Echo. Zorg ervoor dat je deze Echo kopieert, want slapen op een bed herstelt Zelda's hartjes en omdat je Echo’s kunt creëren wanneer je maar wilt, betekent dit dat je Zelda gemakkelijk kunt genezen als ze weinig hartjes heeft.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Klim terug de ladder op en gebruik je nieuwe Oud Bed Echo om een brug te maken naar de volgende plank. Je kunt hetzelfde doen door de bedden iets bovenop elkaar te plaatsen om het einde van de kamer te bereiken.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Je bent misschien buiten, maar je bent nog niet ontsnapt uit het kasteel. Laat jezelf vallen op het gras en spin Zelda in het rond om een pad door de planten naar de put te maken.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Je valt direct in het water, maar maak je geen zorgen, Zelda kan zwemmen. Ook onder water. Zwem onder de muur door, neem de tijd om wat Rupees te verzamelen en klim dan op het land. Ga verder en gebruik een Tafel Echo om het hoge deel te bereiken, voordat je naar beneden gaat via de ladder.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Zorg ervoor dat je hier de ‘Zware steen’ Echo leert voordat je hem in het water duwt. Je kunt in het water springen, wat meer Rupees verzamelen en naar de andere kant zwemmen. Je moet een Houten kist Echo creëren om op te klimmen en uit het water te komen, maar je hoeft niet op de nabijgelegen doos te staan. Zelda kan Echo's creëren terwijl ze zwemt, dus creëer er één naast de rand voordat je eruit klimt.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Nu is het tijd om kisten te vernietigen in plaats van ze te creëren, dus maak een Zware steen Echo bovenop een van de kratten. Dit zal ervoor zorgen dat het zinkt, zodat je naar de vrijheid kunt zwemmen.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Pas op, er zal opnieuw een scheur ontstaan en je moet er van weg vluchten. Ren en zwem weg totdat Zelda op een strand aanspoelt.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Suidia-kust

Gefeliciteerd! Zelda is eindelijk vrij van Kasteel Hyrule en je kunt nu Hyrule verkennen. Vanaf hier houden we ons aan de belangrijkste doelen die je moet voltooien in de missie ‘De mysterieuze scheuren’ om geen geheimen te verklappen die je misschien in Hyrule ontdekt. Wat we je wel zullen aanraden, is om elke Echo - item of monster - die je tegenkomt te verzamelen, want je weet nooit wanneer ze van pas kunnen komen. Maar goed, terug naar de walkthrough!

Allereerst, verlaat de grot en je zult zien dat Zelda zich aan de zuidkust van Hyrule bevindt, op de suidia-kust. Hier moet je oostwaarts gaan en Tri's instructies volgen over hoe je Echo-monsters verzamelt wanneer dat moment komt, en een steen gebruiken om een van de zee-egels die je pad blokkeren te verslaan.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Zwem vervolgens naar de laagste rotsformatie in het water. (Hoewel je misschien eerst het nabijgelegen Hartjes container wilt pakken.) Vanaf daar kun je je vertrouwde Bed Echo gebruiken om bruggen te bouwen, waarbij je de bedden op elkaar stapelt, totdat je het hoogste platform bereikt. Daar vind je een deur die wordt geblokkeerd door drie zee-egels. Maak korte metten met hen zoals je dat eerder deed en ga vervolgens door de deur.

Pak het de container voordat je naar de tunnel gaat. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

Je bent nu in een tunnel. Ga de ladders af en ga verder, terwijl je de Keese die hier vliegen verslaat. Al snel bereik je een gebied met een beklimbare muur en een reeks kisten die een ondergrondse tunnel blokkeren. Deze kun je vernietigen door een Zware steen Echo van de richel boven hen te laten vallen en, na hun vernietiging, kun je de hartjes container bereiken. Met dat in je bezit ga je verder door de grot totdat je de uitgang bereikt.

Gebruik de Zware steen Echo om nog een hartjes container te krijgen. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

Suidia-dorp

Eenmaal uit de grot volg je het pad totdat je Suidia-dorp bereikt. Hier kun je het laatste nieuws horen door met de dorpelingen te praten, een Hartje kopen in de winkel en zelfs de zeer handige Trampoline en Vlees Echo’s krijgen.

De Trampoline en Vlees Echo’s zijn beide erg handig. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

Wanneer je er klaar voor bent, verlaat het dorp en reis oostwaarts totdat Tri je introduceert aan je eerste Teleporteerpunt. Deze vreemde rotsen fungeren als teleporteerpunten in Zelda: Echoes of Wisdom en je zult er veel tegenkomen tijdens je reizen door Hyrule. Zorg ervoor dat je elk Teleporteerpunt activeert dat je vindt, want ze stellen je in staat om Zelda snel door de kaart te verplaatsen wanneer je maar wilt!

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Nu je je eerste Teleporteerpunt hebt bereikt, ga je naar het noorden en ontdek je dat het pad is geblokkeerd door een scheur. Omdat je die route niet kunt nemen, moet je naar het oosten gaan, richting het Suidia-woud.

Suidia-woud

Volg het kronkelige pad - stop bij de eerste grot om je eerste Feeënfles te vinden - en zorg ervoor dat je de monsters verslaat om hun Echo’s te verzamelen terwijl je op weg bent. Twee Echo’s die we aanraden om te verzamelen zijn de Pyro-zol (te vinden in de grot met de Feeënfles) en de Speer-Moblin Echo’s. Beide kunnen Zelda goed helpen in een gevecht.

Ga deze grot binnen om de Feeënfles en de Pyro-zol Echo te vinden. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

Uiteindelijk bereik je het huis dat Impa je vertelde te bezoeken, alleen om te ontdekken dat de helft ervan is opgeslokt in een scheur. Deze scheur moet hersteld worden als je de hulp van de eigenaar wilt ontvangen, en om dat te doen, moet je de heuvel rechts opgaan, net ten zuiden van het huis.

Volg opnieuw het pad en versla de monsters die je tegenkomt, totdat je de rand van de scheur bereikt. Hier zal Tri een portaal maken waarmee je de scheur kunt betreden en de vermiste vrienden van Tri kunt vinden.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Het verlaten suidia-woud uitgelegd in Zelda Echoes of Wisdom

Als je de suidia-scheur binnengaat, kom je in het verlaten suidia-woud terecht, waar de realiteit is gefragmenteerd en veel van de levende wezens binnenin in steen lijken te zijn veranderd. Jouw taak hier is om Tri's vrienden te vinden zodat ze de scheur kunnen herstellen en daarmee dit kleine deel van Hyrule kunnen herstellen.

Ga naar rechts en gebruik opnieuw een Oud Bed Echo om een scheur te overbruggen, totdat je een platform bereikt waar een vreemd paars gloeiend iets rondzweeft. Niet verrassend, het ding is vijandig, dus versla het voordat je verder gaat door van boom naar boom te springen en de grot aan de andere kant binnen te gaan.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

In de grot raden we aan om een Speer Moblin Echo te gebruiken om de Keese te verslaan terwijl je de platforms gebruikt om naar de andere kant van de kamer te navigeren. Daar vind je een schakelaar die, zodra je erop stapt, de deur aan de andere kant opent.

Activeer deze schakelaar om de volgende kamer te bereiken. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

In de volgende kamer moet je vijf vijanden verslaan op welke manier je maar wilt om de deur aan de andere kant te openen.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Nadat je de vijanden hebt verslaan en je de volgende kamer hebt bereikt, bevind je je op een hoger punt in de verlaten wereld. Volg hier het duidelijke pad dat het spel heeft gemarkeerd en versla onderweg de vijanden. Je zal op drie platformen stuiten. Het rechtse platform leidt je naar vijf Rupees, het zuidwestelijke naar een kist met 50 Rupees in een grot en het linkse leidt je naar de gevangen versie van Minister Lyncks.

Neem dit pad om de suidia-ruïne te bereiken. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

We kunnen Minister Lyncks nog niet helpen. In plaats daarvan moet je doorgaan over de platforms totdat je de suidia-ruïne bereikt. Dit is de eerste kerker in Zelda: Echoes of Wisdom, en we hebben een volledige Suidia-ruïne walkthrough om je te helpen deze te voltooien.

De suidia-ruïne. | Image credit: Eurogamer/Nintendo

Nadat je de suidia-ruïne hebt voltooid door de baas, de Dreun-Talus, te verslaan, bevind je je terug in het suidia-woud met de herstelde Minister Lyncks. Ga terug naar het huis dat je oorspronkelijk probeerde te bereiken met Lyncks, en je wordt voorgesteld aan Lueburry.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Lueburry is een belangrijk personage om te onthouden, want hij stelt je in staat om verschillende aspecten van de Zwaardvechtersvorm te upgraden - van het zwaard zelf tot de energiemeter - in ruil voor Machtkristallen. Zorg ervoor dat je hem regelmatig bezoekt om die Machtkristallen in te wisselen voor upgrades.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Met dat terzijde, laten we doorgaan met de zoektocht. Na een kort gesprek wordt besloten dat Zelda op zoek moet gaan naar de andere vermiste personen, namelijk Link, de koning van Hyrule en generaal Reghts. Om dit te doen, moet je de Gerudo-woestijn en Jabul-Wateren bezoeken. Dit gesprek zal ook de hoofdmissie ‘De mysterieuze scheuren’ afsluiten en een nieuwe hoofdmissie starten.

Image credit: Eurogamer/Nintendo

Het laat je ook met een vraag achter - ga je eerst naar de Gerudo-woestijn of de Jabul-wateren? In de Gerudo-woestijn moet je de kerker van het Gerudo-sanctuarium voltooien, en in de Jabul-wateren moet je de Jabul-ruïnes verkennen.

Veel succes!

Lees ook dit