Skip to main content

De nieuwigheden in Portal 2

Gel, co-op, DLC, Aerial Faith Plates,...

Net als de testkamers waarin je als proefkonijn rondhuppelde, was Portal zelf een heel steriele game. Geen overbodige franjes of nonsens, maar een spel dat wist wat het te bieden had en dit de speler heel effectief aanreikte zonder overbodige nonsens. Als je het mij vraagt was dat zelfs de grote kracht van Portal, z'n 'no-nonsense' aanpak. Of hetzelfde van Portal 2 gezegd kan worden? Nee, niet echt. Integendeel. Waar Portal als niet veel meer dan bijgevoegde demo in The Orange Box gepromoot werd, is Portal 2 allicht de grootste release van dit jaar voor Valve. Het hoeft dus niet te verbazen dat Portal 2 de andere kant van het spectrum opzoekt. De nieuwigheden in deze sequel zijn bijgevolg niet op één hand te tellen. We sommen ze even voor je op.

Gel, gel en nog eens gel. Een accuraat cijfer is moeilijk te geven, maar een ruwe schatting leert ons dat Portal 2 meer gel bevat dan de vetkuiven van Sylvio Dante uit The Sopranos en Elvis Presley samen. Gelukkig is de aanwezige gel niet van het haarstijlende soort, want hoewel deze handig van pas komt in tal van situaties, hoort het in naam van de wetenschap onderworpen te worden aan allerlei tests. Propulsion Gel maakt dat al wat erover glijdt veel sneller beweegt, en Repulsion Gel gedraagt zich als een trampoline en stoot alles af waarmee het in aanraking komt. Conversion Gel tenslotte bezit de leuke eigenschap bedekte oppervlakken vatbaar te maken voor je portal gun, zelfs al waren ze dat voorheen niet. Wist je trouwens dat het idee om gel te plaatsen in Portal 2 afstamt van het spel Tag: The Power of Paint, een game die wij precies een jaartje geleden nog onder de loep namen?

De Repulsion Gel uit Portal 2 in beeld.

En alsof dat op zich voor nog niet genoeg hersenbrekers zou kunnen zorgen, zijn er nog enkele andere nieuwe elementen om rekening mee te houden in Portal 2. De Aerial Faith Plates zijn springveren die jou of de companion cube zonder enige moeite naar de andere kant van een ruimte katapulteren. Laserstralen - oftewel Thermal Discouragement Beams - kunnen ook via portals en optische kubussen gericht worden op door lasers vergrendelde deuren (of turrets), maar let op dat je er letterlijk je gat niet aan brandt. Hiermee hebben we enkele nieuwe puzzelelementen aan je voorgesteld, maar wees gerust, dit zijn ze niet allemaal. Het mag duidelijk zijn dat fanatici over een schier eindeloze combinatie aan mogelijkheden beschikken om nieuwe levels voor Portal 2 te ontwerpen. We verwachten dan ook veel van hetgeen fans voor de PC-versie uit hun mouw zullen schudden de komende maanden en jaren.

Competitieve multiplayermodes werkten niet in Portal 2, aldus Valve. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je je zelf niet even GLaDOS kan wanen door één van je vrienden een enkeltje richting android-hell (hoewel robot-hell hier beter op z'n plaats is) te bezorgen. Of toch ongeveer. Portal 2 bevat namelijk een volwaardig uitgewerkte co-op campagne die niet moet onderdoen voor het singleplayergedeelte van de game. Kruip samen met een tweede persoon in de mechanische omhulsels van P-body en Atlas, de gemodificeerde turret en personality core. Zodra beide partners het beu zijn elkaar te desoriënteren aan de hand van willekeurige portals, is het tijd om de samen de nieuwe uitdagingen van GLaDOS aan te gaan. Vier beschikbare portals staat niet alleen garant voor moeilijkere puzzels, maar vragen ook meer coördinatie van beide spelers. Beeld je in dat de ene door de lucht geslingerd wordt, terwijl hem door de andere van op de grond companion cubes toegeslingerd worden waarmee hij vervolgens door een op het nippertje geplaatste portal duikt en je hebt een vrij accuraat beeld van de co-op in Portal 2 voor ogen.

Ontdek de coöperatieve modus uit Portal 2.

Gesteld dat het Horse Armour uit Oblivion wel spek naar jouw bek was, maar je er geenszins een probleem van zou maken nog net iets dieper in de buidel te tasten voor andere puur cosmetische extra's, is Portal 2 na Team Fortress 2 de perfecte game om die ietwat bizarre wens te vervullen. Zij die dat willen kunnen namelijk aan de hand downloadable content hoeden(!) of andere accesoires voor de co-op robotjes in huis halen. Allicht is dit ook meteen de meest controversiële feature in Valve's jongste, getuige daarvan onder meer de talloze boze fans op internetfora. De prijzen van de items die je kan kopen zijn zonder enige twijfel aan de hoge kant voor wat in essentie niet meer zijn dan wat virtuele poppenkleertjes, maar dit is het soort DLC die je niet nodig hebt om alles uit een game te halen - in tegenstelling tot extra wapens of missies.

Hiermee kunnen we ons korte overzicht afronden. Rest ons enkel nog te zeggen dat hoewel Portal 2 van alle sequels die Valve reeds ontwikkelde waarschijnlijk het minst verandert aan de originele formule, het niettemin een game is geworden met voldoende nieuwe elementen om opnieuw jong en dartel aan te voelen. Ze zijn het duidelijk nog niet verleerd, die ontwikkelaars daar in Washington.

Verwacht volgende week maandag de review van Portal 2 online op Eurogamer Benelux.

Lees ook dit