De plannen van Sony rond 3D-gaming
Muziek, films, TV...én natuurlijk games!
3D-gaming lijkt de opvolger te worden voor motion controls als buzzwoord binnen de gamesindustrie, en dat terwijl zowel Sony al Microsoft hun antwoord op de succesvolle Wii-besturing (Move en Natal) nog op de markt moeten brengen. We weten alvast dat Nintendo binnenkort in draagbare vorm een 3D-ervaring zal brengen met de 3DS, maar het is Sony die de derde dimensie eigenhandig - en voorlopig ook exclusief - naar het grote televisiescherm gaat brengen met hun 3D-ready (een de firmware update komt) PlayStation 3 console. Eurogamer België kreeg zopas de kans om met deze nieuwe technologie aan de slag te gaan, en we brengen verslag uit.
Allereerst even melden dan Sony het hele 3D-gebeuren op dit moment warm omarmt. Zowat alle takken binnen het bedrijf, gaande van films tot videocamera's tot zelfs muziek, zullen in de toekomst een 3D-makeover krijgen. Wij interesseren ons echter vooral in wat het nieuwe perspectief te bieden heeft voor videogames. Sony fluisterde ons in het oor dat we pas echt hun volledige 3D-gamma te zien zullen krijgen op de E3, maar in de vorm van een sneak preview kregen we alvast enkele reeds beschikbare spellen te zien die vanaf vandaag uitgerust worden met 3D-mogelijkheden.
Allereerst was er WipEout HD, een spel dat zowel in de winkels als op PSN te vinden is. Binnen deze game zijn er vanaf vandaag enkele levels in 3D speelbaar, terwijl de rest van het spel gewoon hetzelfde blijft als daarvoor. Wat meteen opvalt is dat 3D binnen WipEout niet volledig hetzelfde werkt als in de bioscoop. In de cinema krijg je bij 3D-films regelmatig objecten te zien die naar je toe vliegen, terwijl de nieuwe technologie in WipEout HD vooral voor meer diepte zorgt. Je ruimteschip wijst meer dan ooit echt naar voren en je ziet daadwerkelijk dat je space bolide over het wegdek zweeft. Eens de race gaande is moeten je ogen even aanpassen aan het nieuw verworven dieptezicht, maar enkele seconden later voelt de 3D-ervaring erg solide en vermakelijk aan.
Een leuk detail dat je opmerkt tijdens het spelen van WipEout HD in 3D is dat de HUD - informatie als snelheid, power-ups e.d. - vlak blijft weergegeven worden. Het opvallend mooie resultaat is dat de HUD als het ware op het scherm geplakt lijkt, terwijl de actie in volle 3D-glorie gaande is. Verder is het overduidelijk dat het kleurenpalet in WipEout HD er levendiger uitziet in 3D dan voordien. En dat is een hele statement gezien het spel sowieso al erg kleurrijk was.
We mochten ook aan de slag gaan met MotorStorm: Pacific Rift, al zal er binnen die game slechts één level een 3D-remake ontvangen. Net zoals bij WipEout HD lijkt 3D vooral diepte toe te voegen aan het spel, met net dezelfde manier om de HUD weer te geven aan boord. Kleuren zien er mooier uit en het racen vraagt wat gewenning, maar eens je ogen en brein begrijpen dat je een game in 3D speelt race je er weer helemaal op los...net zoals je dat eigenlijk al deed toen je Pacific Rift zonder de nieuwe beeldweergave speelde, maar daarover later meer.
Super Stardust HD, een PSN-game die aardig wat fans heeft weten te vergaren, was ook speelbaar tijdens ons bezoekje aan Sony. Geen racer deze keer, maar een space shooter waarin veel ontploffingseffecten en vijanden te zien zijn. 3D zorgt in deze game opnieuw voor meer diepte en fellere kleuren, al lijkt Super Stardust HD wat beter geschikt om 3D mee te promoten. Zo valt het nu en dan voor dat een vijand uit de lucht komt gevallen, en dat zorgt in combinatie met 3D voor een grappig effect. Wanneer een vijand uit de lucht valt, dan valt deze als het ware in je televisietoestel. Instinctief beweeg je je hoofd daardoor naar achter, omdat het net is alsof de vijand vanuit je huiskamer letterlijk in het spel terecht komt. De flashy effecten in Super Stardust HD komen eveneens beter tot hun recht in 3D. Vonken en laserstralen spatten nu echt van je scherm af, terwijl grote ontploffingen visueel meer indruk maken.
Na onze speelsessie kregen we nog wat 3D-trailers te zien die elk een bepaald aspect van de nieuwe weergavemogelijkheden moesten communiceren. Zo zagen we de bullet-time trailer van Killzone 2 waarbij een kogel in slow motion doorheen een groep Helghasts zweeft. De kogel vliegt op bepaalde momenten recht naar je gezicht, terwijl het binnen andere shots lijkt alsof het projectiel van links naar rechts voor je beeldscherm zweeft. Een onderwaterfilmpje liet ons dan weer zien dat HD-beelden in combinatie met een 3D-weergave voor nog meer inleving kunnen zorgen. Een school vissen zwom letterlijk voor onze neus voorbij, terwijl een haai met een opengesperde mond er nog nooit zo eng uitzag op TV.
Maar er rest natuurlijk nog de hamvraag: zouden we afgaande op deze ervaringen een dure 3D-TV in huis halen? Het antwoord blijft voorlopig negatief. De games waarmee we aan de slag mochten gaan zagen er stuk voor stuk indrukwekkend uit in 3D, maar daar blijft het ook bij. Doordat Sony momenteel enkel met de Stereoscopic 3D Collection uitpakt - een hoopje eerder uitgebrachte spellen die een 3D-remake hebben ontvangen - zien we geen vooruitgang binnen de gameplay naar voren komen. In onze roundtable rond 3D-gaming gaven de redacteurs van Eurogamer België reeds aan dat een 3D-weergave van games moet samengaan met nieuwe gameplayvormen, en dat is voorlopig nog niet het geval.
Wel is het gewoon leuk meegenomen dat je bij de aankoop van een 3D-TV de aangehaalde drie games (en drie afleveringen van het PSN-spel Pain) er gratis bijkrijgt en meteen kunt meemaken hoe de eerste games in 3D kunnen weergegeven worden. Het is wel opletten geblazen, want blijkbaar kunnen alle titels uit de Stereoscopic 3D Collection enkel gespeeld worden op beeldschermen die 2D-beelden kunnen omzetten richting 3D-beelden. Om WipEout HD, MotorStorm: Pacific Rift, Super Stardust HD en PAIN in 3D weer te geven moet je PlayStation 3 met andere woorden niets doen: het is je televisietoestel dat zorgt voor de 3D-conversie. Het zal pas bij toekomstige spellen zijn - zoals bijvoorbeeld Killzone 3 - dat de console van Sony ook daadwerkelijk zijn processor aan het werk zet om 3D-games af te spelen.
Het feit dat we met een brilletje op onze neus naar het scherm moeten zitten kijken hebben we ondertussen al als onvermijdelijk aangenomen. Deze ongemakkelijkheid omzeilen zal technici nog enkele jaren aan onderzoek en ontwikkeling kosten. Wel kunnen we zeggen dat de brilletjes waarmee wij de games hebben gespeeld makkelijk op de neus zitten. Ook moeten ze via een knopje aangezet worden, waarna de brilglazen opeens een beetje donkerder lijken te worden en je 3D-beelden kunt zien. We konden nu echter al vaststellen dat langdurige 3D-gamesessies erg veel druk op je ogen zullen zetten. Een uurtje 3D-gaming lijkt ons net genoeg om zonder hoofdpijn van achter het scherm te kruipen.
Om eerlijk te zijn kregen we het gevoel alsof we nog maar net het topje van de berg gezien hebben rond 3D-gaming. We verwachten dat de echte revolutie binnen enkele dagen op de E3 uit de doeken gedaan zal worden. Hoe zal Sony bijvoorbeeld 3D met de Move-motion controller combineren? Ook hangt het succes van de nieuwe technologie voor een groot stuk af van de prijs die men aan 3D-toestellen zal verbinden. Sony liet ons tijdens de speelsessie weten dat ze binnenkort meer informatie zullen communiceren rond hun eigen prijsstrategie, maar we verwachten dat onze geldbeugels meteen heel wat lichter zullen aanvoelen mochten we ervoor kiezen om een 3D-toestel in huis te halen. Om kort samen te vatten: Sony wist onze interesse te wekken om tijdens de E3 ook echt te ontdekken hoe de toekomst van 3D-gaming eruit zal ziet. We kunnen niet wachten!