De Sims Middeleeuwen
Kastelen, zwaarden en helden.
Naast De Sims 3 voor consoles had EA nog een Sims-game te tonen op de Gamescom, namelijk De Sims Middeleeuwen. Weg van het moderne leven met al die moeilijke apparatuur en terug naar de simpele tijden van ronde tafels, zwaardgevechten en kastelen.
We weten niet of de inspiratie op was door telkens weer die nieuwe uitbreidingen voor de drie De Sims-games, maar EA vond het hoe dan ook nodig voor afwisseling, want het nieuwe tijdperk zorgt niet alleen voor een leuk beeld voor je ogen, maar ook andere gameplay. Zo maken we kennis met helden, quests en het bouwen van een koninkrijk.
Het koninkrijk wordt mooi weergegeven met een overtuigend kasteel, wat gebouwtjes er omheen en een landschap. Je bent in ieder geval duidelijk niet meer in de moderne suburbs van Simville.
Om je koninkrijk uit te breiden moet je quests doen, maar niet zoals je het gewend bent. Je kunt de quests zelf invullen. Zo krijgen we te zien hoe de speler een keuze krijgt tussen het doden of het beter maken van de zieke koning. Er wordt gekozen voor de tweede optie en vervolgens krijgen we de opties om de helden in te zetten. Willen we de priester gebruiken, een handelaar of toch de arts?
Al deze keuzes bepalen hoe de quest gaat verlopen en wat je moet doen. Er wordt besloten de arts te gebruiken met behulp van de priester. Medicijn plus gebed kan niet mis gaan, zit je in ieder geval aan beide kanten goed.
We zien eerst de arts bezig met een andere patiënt die beter wordt gemaakt met bloedzuigers, want zo ging dat in die tijd. Niet bepaald zachtzinnig krijgt een dame meerdere bloedzuigers op haar gezicht gelegd waarna ze weg wordt gestuurd. Tijd om een medicijn te maken voor de koning. Door zulke opdrachten word je bezig gehouden in het spel.
Weet je de quests goed te volbrengen dan krijg je Kingdom Points waarmee je het koninkrijk uit kunt breiden. Dit doe je door op specifieke plekken gebouwen te neer te zetten of te upgraden. Doe je dit, dan trek je weer nieuwe helden aan en nieuwe helden zorgen weer voor nieuwe quests. En zo word je bezig gehouden.
Elke held geef je twee goede en een slechte eigenschap mee. Het spel wordt daardoor spannender gemaakt om goed met die slechte eigenschap om te gaan en de makers willen dat je er zo aan werkt zodat die ene zwakte juist de kracht van je held wordt. Hoe dat praktisch werkt is ons nog niet helemaal duidelijk.
Met de quests kom je steeds een stukje dichterbij het uiteindelijk doel van je koninkrijk. Een algehele missie die je dient te volbrengen. Maar natuurlijk kun je jezelf ook gewoon bezighouden met het dagelijks leven van de sims met een soort minigames. Als voorbeeld noemde we al de arts met de bloedzuigers.
De gebouwen in je koninkrijk kun je niet zelf vormgeven, maar staan al vast. Wel kun je naar hartenlust het interieur veranderen, zo gaf de ontwikkelaar in de demonstratie de koning een roze bed, een roze eettafel en een roze kleed. Zogenaamd om de toekomstige koningin tevreden te stellen.
Grappig is ook hoe religie een rol heeft in het spel. Twee religies willen voor zichzelf de meeste zieltjes winnen, waarvan de ene religie zicht richt op angst en de andere religie op vrede. Als priester kun je er voor kiezen om de burger bijeen te roepen voor een preek en tijdens die preek kun je verschillende dingen uitproberen om je luisteraars zo geïnteresseerd mogelijk te houden.
De Sims Middeleeuwen is dus nog wel echt De Sims, maar met nieuwe gameplay, duidelijk meer doelgerichtheid en natuurlijk de nieuwe setting met de Middeleeuwen. De eerste downloadable horse armor staat vast al klaar.