De toekomst van Tekken
Van het goede teveel?
Namco Bandai mocht mij na ons eerste gesprek over Soul Calibur V nog een tweede keer op hun booth verwachten. Namco heeft namelijk nog een ander, misschien wel belangrijker en bekender vechtspel in hun portfolio staan. We spreken dan natuurlijk over Tekken en het veelvoud aan releases die gepland staan voor de respectievelijke consoles. En dus begaf ik mij goedgemutst en klaar voor een persoonlijk gesprekje met de ontwikkelaars, naar de Namco Bandai E3-booth ergens achteraan South Hall.
Hieronder krijg je dan ook een kleine opsomming en waar nodig wat extra info over de nieuwste telgen uit de Tekken-franchise. Als eerste werd de release van Tekken Hybrid aangekondigd. Hier spreken we niet van een nieuw spel, maar van een kleine collectie van wat Tekken-stuff. Eerst en vooral is er Tekken Tag Tournament. Dit is niet zomaar een kopie van het originele spel dat elf jaar terug als lanceringstitel voor de PS2 uitkwam, wel een volledig opgewerkte versie van het klassieke spel in HD.
Daarnaast zal het schijfje ook Tekken Blood Vengeance bevatten. Dit is een nieuwe animatiefilm die zich afspeelt binnen het Tekken-universum. Het is zelfs mogelijk om de film volledig in 3D te bekijken. Althans als je in bezit bent van een 3D-compatibel TV-toestel en dito brilletje natuurlijk. Let wel, het betreft hier een nieuwe CGI-film en niet de live action film 'Tekken' uit 2010! Naast de film en het spel zullen ook nog enkele kleinere extra's geïntegreerd worden. Zo verwachten we dat onder andere ook Tekken Bowl zal terugkeren. Aangezien enkel Blu-ray capabel zal zijn om al deze data te bevatten en ook het meest geschikt is voor 3D-informatie, zal Tekken Hybrid exclusief voor de PS3 worden uitgebracht.
Als tweede vermelden we graag het langverwachte vervolg op Tekken Tag Tournament, namelijk Tekken Tag Tournament 2. Met Tag Tournament 2 borduurt men verder op het succes van Tekken 6 en brengt men het tagteam element van de Tag Tournament games terug. Het spel zal vierenveertig speelbare karakters bevatten en in totaal twaalf vechtlocaties. Nieuw voor Tekken is ook dat je - zoals we dat eigenlijk al van bijvoorbeeld Mortal Kombat gewoon zijn - in een andere locatie kunt terecht komen wanneer je je tegenstander hard genoeg raakt. We mochten even onze gang gaan op een nog niet afgewerkte arcadeversie en daarbij vielen voornamelijk de prachtige graphics en vloeiende gameplay op. In welke mate die 'looks' & 'feel' ook op een console aanwezig zal zijn, kunnen we helaas nog niet zeggen.
Het is een Japanse gewoonte om het spel eerst in de arcadehallen los te laten. Het was eerder de bedoeling om de arcade versie deze zomer al ter beschikking te stellen, maar de aardbeving in Japan vertraagde die plannen zodat de herfst als haalbare release periode werd aangekondigd. Pas nadat Street Fighter X Tekken in de winkelrekken ligt, zal Tekken Tag Tournament 2 uitgebracht worden op console. Aangezien Street Fighter X Tekken pas in het eerste kwartaal van 2012 wordt verwacht, wordt dat dus wachten tot het tweede of derde kwartaal van 2012 om het spel in de gezelligheid van de huiselijke omgeving te kunnen spelen. Zowel Xbox 360 als PlayStation 3 zullen een port krijgen en er wordt hoogstwaarschijnlijk ook nagedacht over een Tekken-variant voor de Wii U. Alhoewel men dat nog niet wilde bevestigen.
Wat ons naadloos brengt naar aankondiging nummer drie en vier van Namco Bandai. We weten dat de grote mannen achter Tekken en Street Fighter een tijdelijk pact gesloten hebben om elk hun eigenste crossover vechtspel uit te brengen. Zo krijgt Capcom de eer om begin 2012 als eerste zijn 2D vechtspel Street Fighter X Tekken op de markt te gooien. Op het eind van 2012 brengt Namco met Tekken X Street Fighter dan zijn eigenste visie op de crossover uit. Deze laatste wordt in tegenstelling tot Capcoms visie en de hernieuwing van de Street Fighter-reeks wel opnieuw een 3D vechtspel. Maar momenteel is men naast 10% van de plannen nog niet aan de ontwikkeling begonnen.
En afsluiten doen we graag met de aankondiging dat ook de 3DS niet aan de kant geschoven zal worden. We kregen Tekken 3D in onze handen gestopt, maar eigenlijk ging het om niet meer dan een niet-speelbare techdemo van hoe de bewegingen er zullen uitzien. We kregen met Asuka, Bryan, Heihachi, Kazuya en Lili de keuze uit vijf spelers. Eens gekozen stonden de karakters tegenover elkaar en kon er gekozen worden welke beweging we wensten te zien. Zowel de beelden als de bewegingen zagen er vloeiend en scherp uit. Ondanks mijn persoonlijke vooroordelen ten opzichte van een 3D-weergave, zagen de graphics er behoorlijk goed uit. Men wist ons dan ook te vertellen dat er gekozen was voor zestig frames per seconde wat de vloeiendheid van de bewegingen zeker ten goede kwam. Hopelijk heeft ook het afgewerkte eindresultaat eenzelfde framerate.
Namco Bandai zet dus hoog in op de Tekken-franchise. Zo zitten er nu al meerdere games in de pijpleiding voor zowat alle consoles en handhelds. Tussen nu en eind 2012 mag je in totaal al op vijf verschillende games rekenen en dan zijn we zeker dat er nog wel enkele nieuwigheden voor bijvoorbeeld de Wii U en de PlayStation Vita zullen worden aangekondigd. Namco legt zijn fans zo enerzijds in de watten, maar jaagt ze met deze rijkelijke overvloed natuurlijk ook wel op kosten.
We doen ons best om jullie binnenkort te voorzien van meer diepgaande previews rond de aankomende Tekken games, hoogstwaarschijnlijk a rond het einde van augustus, nadat de Gamescom 2011 afgelopen is.