Dead Rising Deluxe Remaster brengt de zombieklassieker terug tot leven
Er is leven na de dood.
De Dead Rising-reeks was altijd al een vreemde eend in de bijt. Het origineel kwam in 2006 uit op de Xbox 360 en bleek een onverwachte hit. De drie sequels en vele DLC-spin-offs haalden echter nooit meer hetzelfde niveau. Ironisch genoeg werd Dead Rising daardoor zelf een soort van halfdode zombie in de catalogus van uitgever Capcom. Dead Rising Deluxe Remaster heeft dan ook een duidelijk doel: dit is een grondige modernisering van de eerste game, die de reeks opnieuw op de kaart moet zetten. Een previewcode van de game toont dat Capcom op het juiste spoor zit.
Als protagonist Frank West trek je naar het kleine dorpje Willamette in Colorado, waar er vreemde dingen aan de hand zijn. West is fotograaf en hoopt de ‘scoop’ van zijn leven te scoren. Tijdens zijn onderzoek raakt hij echter ingesloten in het lokale winkelcentrum, waar een horde zombies binnenvallen. Tijdens het hoofdverhaal probeer je 72 uur in het winkelcentrum te overleven en tegelijk zoveel mogelijk informatie over de uitbraak te vergaren.
Dead Rising vergaarde indertijd veel lof door de unieke setting en structuur. Tijdens je verblijf in de ‘mall’ blijft de tijd namelijk onverbiddelijk doortikken: de klok telt constant af naar het einde van die 72 uur. Je moet zorgen dat je op tijd bepaalde personages en locaties bereikt, want anders kan het grondig mislopen. Ook in deze preview is het duidelijk dat de tijdsdruk net zo intens is als vroeger. Een andere overlevende op het nippertje redden zorgt voor een heuse adrenalinerush - en eentje net te laat missen is een pijnlijke opdoffer.
Als journalist is jouw fotocamera een van je belangrijkste werktuigen. Dead Rising is uniek omdat je niet per se dankzij combat levelt; de echte grote XP-boosts verdien je met foto’s nemen. Daarbij bereik je enorme scores als je vooral bijzonder gruwelijke of dramatische gebeurtenissen op de lens vastlegt. Tijdens de intro kun je bijvoorbeeld de laatste seconden van een dame fotograferen, voor ze van een dak valt en op het parkeerterrein te pletter stort. Het is bijzonder voyeuristisch en macaber om punten te scoren dankzij zo’n lugubere scène - maar dat brengt ook de boodschap perfect over dat West niet per se de meest ethische protagonist is.
Om je te verdedigen tegen de gigantische horden zombies maak je gebruik van eender wat je in het winkelcentrum kunt vinden. Traditioneel wapentuig als baseballknuppels en messen passeren de revue, maar het is het huis-tuin-en-keukengereedschap dat regelmatig voor hilarische scenario’s zorgt. Tafels, stoelen, tv’s, de armen van mannequins, een boemerang, brandblussers, en nog zoveel meer… Het moge duidelijk zijn waarom deze reeks een reputatie heeft voor creatief moordgerei.
Tot zover blijft deze Deluxe Remaster dus zeer trouw aan het origineel. De grootste verandering in de game gaat over het audiovisuele aspect. De hele game is opnieuw opgebouwd in de RE Engine en dat lijkt een absoluut schot in de roos te zijn. Texturen zijn haarscherp, de game tovert moeiteloos dozijnen zombies op je scherm, en de framerate is zelfs in deze previewversie rotsvast - met bovendien een indrukwekkende suite aan grafische opties op de pc.
De herwerking gaat dieper dan enkel het grafische. De vele stille dialogen van het origineel (in ware Japanse traditie) zijn nu volledig ingesproken. De wat houterige controls kun je nu ook door nieuwe controls vervangen (als je dat wilt), waarbij je tijdens het richten kunt bewegen. Je hoort het al: deze modernisering gaat verder dan een nieuwe laag verf. Het is zelfs wat bizar dat deze versie ‘Remaster’ in de titel heeft wanneer het zeker niet overdreven zou zijn om van een remake te spreken. RIP het oorspronkelijke bizarre gehurkte loopje van Frank.
Als kleine kanttekening valt het tijdens deze preview op dat sommige delen van de game minder goed oud zijn geworden. De dialogen zijn vaak houterig en het algemeen tempo van de cutscenes is alsof een slak meedoet aan een Olympisch sprintnummer. Uit deze elementen merk je overduidelijk dat Dead Rising oorspronkelijk in 2006 uitkwam, toen er nog net iets minder besef van cinematografie in games was.
Hoe dan ook toont deze preview dat het de goede kant op gaat met deze remaster / remake. Zowel grafisch als qua controls lijkt dit een geslaagde modernisering, die tegelijk ook de unieke structuur en setting van de game bewaart. Qua verhaal lijkt dit weliswaar (nog steeds) geen hoogvlieger te worden, maar wie maalt daar om wanneer je een zombie kunt kortwieken met een haagschaar?