Skip to main content

Dead to Rights: Retribution

Wat een hondenbaan.

Na toch alweer een aantal jaren afwezigheid, is ontwikkelaar Volatile Games bezig met een heropleving van de Dead to Rights-serie. Nu zal voor velen de naam van de reeks wel bekend in de oren klinken, maar is het wellicht niet voor iedereen duidelijk waar het ook alweer over ging. En zo’n reeks is Dead to Rights ook wel. Na een redelijk eerste deel, verscheen er nog een ondermaats tweede deel. Dead to Rights Retribution, zoals het nieuwe deel heet, moet de serie definitief op de kaart zetten. Maar zal dit lukken?

Dead to Rights staat bekend als een actiegame waarin je vijanden neer kunt maaien met allerhande geweren of gewelddadige hand-to-hand gevechten met ontwapeningsmoves en bloederige finishers. Daarnaast werd je, als agent Jack Slate, bijgestaan door een trouwe viervoeter Shadow. Al deze elementen lijken in Retribution gewaarborgd.

Je speelt opnieuw met Jack Slate. Hij is je typische norse agent, die het niet al te nauw neemt met de regels en heeft levensmoto ‘eerst schieten, daarna vragen stellen’ heeft. Over het achterliggende verhaal wilde men op de GamesCom niet veel kwijt. Het is wel duidelijk dat het spel zich afspeelt in Grant City, de thuishaven van Jack. De stad heeft met flink wat criminaliteit te maken, wat een doorn in het oog van agent Slate is dus daar moet wat aan gedaan worden. Daarnaast zal het spel ook een soort prequel zijn, waarin verteld wordt hoe Jack zijn toekomstige partner Shadow ontmoette.

Of het verhaal überhaupt veel diepgang zal kennen is nog onduidelijk, maar dat is ook niet het belangrijkste van een titel als Dead to Rights . De actie staat centraal en die ziet er aardig bloederig uit. Als Jack zul je een legio vijanden tegenkomen en een flink arsenaal aan schietgerei tot je beschikking hebben, zoals automatische geweren, pistolen en shotguns. In derde persoon pomp je iedereen vol lood en kun je een aantal bekende acties uitvoeren. Zo kan Jack dekking zoeken achter muren of kleinere obstakels en vijanden als levend schild gebruiken. Karakteristiek voor de serie zijn de ontwapeningsmoves, waarbij Jack op brute wijze een wapen van een tegenstander afpakt om die vervolgens zelf te hanteren. Daarnaast zal het spel ook Bullettime (denk aan Max Payne) bevatten. Tijdens de presentatie zag dit er echter een beetje knullig uit doordat Jack in een kleine omgeving stond en dus nauwelijks bewegingsvrijheid had.

De ontwikkelaar benadrukte dat Retribution een juiste balans weet te vinden tussen schieten en mêlee-actie, het is niet meer een shooter dan vechtspel of andersom. Toch zagen de hand-tot-hand gevechten er een stuk bruter en bloederiger uit. Jack beukt iemand helemaal in elkaar of schopt een vijand vol in de het gezicht zonder blikken of blozen. Je kunt combo’s maken door simpelweg te slaan of schoppen, maar ook counters uitvoeren. Een nieuwe feature is dat je in een gevecht alle kanten op kunt slaan. Dit klinkt basaal, maar is iets dat je eigenlijk niet vaak ziet. Je kunt dus niet alleen naar voren/achter of lins/rechts slaan, maar Jack ramt ook iemand schuin naast hem zonder te draaien op z’n harses.

De hoogtepunten van de actie zijn toch wel de verschillende takedowns – een soort finishing moves - die je uit kunt voeren. Hier komt Jack’s expertise naar voren, waarbij hij moeiteloos een vijand zijn arm omdraait, z’n been aan gort trapt en hem vervolgens de schedel inslaat. Of bijvoorbeeld een tegenstander op de grond slaan en een geweer in de mond beuken en een spetterend eind geven aan de animatie.

Aanvankelijk zal onze (anti)held alleen aan het avontuur beginnen, totdat je Shadow tegenkomt. Deze trouwe viervoeter zal Jack helpen op allerlei manieren. Je kunt Shadow commando’s geven om hem bijvoorbeeld naar een tegenstander toe te laten sluipen en hem aanvallen of om een wapen te halen. Je hoeft de hond echter niet constant opdrachten te geven want hij reageert ook uit zichzelf. Dit lijkt goed te werken, zo zoekt Shadow een nieuw geweer voor je wanneer je zonder munitie komt te zitten.

Daarnaast kan Shadow niet dood. Wanneer hij te veel schade oploopt zal het beestje neervallen en moet je hem ‘helen’, voordat hij weer verder kan. Het is een beetje onrealistisch en flauw mechanisme, maar waarschijnlijk de beste manier om je partner te houden. In Retribution zul je ook als Shadow kunnen spelen. Het lijkt er op dat dit meer stealthachtige missies zullen zijn, waarbij je vijanden kunt afleiden door te blaffen, achter ze kunt sluipen en vervolgens neerhalen met net zo bloederige takedowns als Jack dat kan.

Grafisch zag het spel er nog niet echt top uit. Hoewel Retribution niet snel uitkomt (een 2010 release), kan er nog het nodige worden opgepoetst. De omgevingen zagen er niet al te gedetailleerd uit en vooral Shadow was blokkerig. Daarnaast liepen de animaties niet altijd even vlekkeloos in elkaar over en kwam het meer dan eens voor dat Jack of een tegenstander door de wereld zweefde in plaats van normaal te lopen. Volatile heeft echter nog de tijd om dit soort zaken op orde te krijgen.

Al met al lijkt Dead to Rights Retribution een waardige opvolger te worden in de serie, maar gaat daarbuiten waarschijnlijk geen hoge ogen gooien. Wat we tot nu toe hebben gezien is een standaard actiegame met brute en bloederige takedowns. Het is leuk om een hond aan je zijde te hebben, die ook nog eens uit zichzelf goed lijkt te functioneren. Maar verder wist Retribution vooralsnog de middelmaat niet te ontstijgen.

Lees ook dit