Skip to main content

Destiny: Rise of Iron is 'het sluitstuk van een leerproces'

Tweejarenplan.

Komende september is het de tweede verjaardag van Destiny en lanceert de laatste uitbreiding Rise of Iron. Executive producer Scott Taylor noemt het tijdens onze speelsessie en praatje op Gamescom zelf 'het sluitstuk van een leerproces om voortdurend de game te verbeteren.'

Het verhaal van Rise of Iron combineert nieuwe vijanden en zones met oude bekenden. The Fallen zijn door de grenzen van Old Russia gebroken. In de nieuwe Plaguelands-zone staan ze op het punt om een eeuwenoud virus bloot te leggen. Aan de zijde van Lord Saladin (bekend van de Iron Banner) moeten de spelers hier een stokje voor steken en voorkomen dat House of Devils' Splicers het SIVA-virus misbruiken.

Bekijk op YouTube

Rond dit verhaal spelen zich nieuwe missies, een Strike voor drie spelers en een raid voor zes spelers af. Ook wordt de Crucible PvP met een nieuwe modus en maps uitgebreid. Voor Taylor is het belangrijk dat "spelers met verschillende interesses hun gading vinden. Gamers die graag een verhaal spelen, krijgen een nieuwe campaign. Voor vrienden die graag samen een uitdaging aangaan, is er de nieuwe Strike in de Plaguelands en voor de hardcore fans is er natuurlijk de nieuwe Raid. De toevoeging van private matches zorgt er ook voor dat nieuwe spelers eerst wat kunnen oefenen voor ze in de PvP stappen."

Tijdens de nieuwe The Wretched Eye Strike infiltreer je in een oude raketsilo. In de eerste fase maak je jacht op SIVA-nodes waaruit de gemuteerde Fallen hun kracht putten. Je baant je een weg langs vervallen betonnen gangen of ingestorte traphallen waarbij je nauwkeurig in het rond moet springen. Deze co-op-missie komt tot een hoogtepunt in het gevecht tussen een Fallen Kell en een Hive Ogre. Om beide vijanden te verslaan, moet het team samenwerken: iemand moet de onsterfelijke Ogre afleiden, terwijl de andere twee de Kell verslaan. Dit laatste gevecht en de hindernissen die je doorheen The Wretched Eye tegenkomt, voelen als een lightversie van een raid aan.

De opbouw en inhoud van de Strike is volgens Taylor sterk door de feedback van de fans beïnvloed. "Rise of Iron staat voor mij in het teken van alles wat we als ontwikkelaars en spelers de afgelopen twee jaar geleerd hebben. We hebben geluk met de positieve community die voortdurend actief het gesprek met ons aangaat. Ik ben echt dankbaar voor de oprechte betrokkenheid die vele Destiny-spelers voor de game tonen," aldus Taylor.

Die vocale community is echter niet de enige bron van inspiratie voor Bungie: de nieuwe Crucible PvP-modus Supremacy is duidelijk op de Kill Confirmed-modus van Call of Duty of Headhunter-modus van Halo gebaseerd. Om punten te scoren, is het dus niet voldoende om alleen iemand neer te knallen, je moet ook het item dat ze laten vallen oprapen. Vuurgevechten worden op die manier strategischer en richten zich meer op het controleren van territoria. Snipers worden gedwongen om uit hun schulp te komen.

Naast die nieuwe modus werden tijdens de speelsessie twee nieuwe maps getoond. De stenen bouwwerken en hangende tuinen van 'Floating Gardens' bieden veel verticaliteit op een relatief kleine oppervlakte. Controle over hoger gelegen gebied is hier cruciaal. De tweede map 'Icarus' staat in fel contrast met de eerste. Die combineert een open omgeving met claustrofobische gangen van een hoogtechnologische installatie. Beide mappen zijn afgewerkt met hetzelfde oog voor visuele details waarvoor Bungie bekendstaat. Het blijft echter afwachten hoe de competitieve Destiny-speler op die mappen reageert.

Wat de reactie op de Rise of Iron-uitbreiding ook is, Scott Taylor kijkt op de afgelopen twee jaar tevreden terug: "Wat ik het interessantste vind, is het feit dat we in staat zijn geweest een nieuwe IP te lanceren en het product op een natuurlijk wijze hebben kunnen laten evolueren. Onderweg hebben we samen met iedereen bijgeleerd en zijn we blijven verbeteren en verbeteren. Die ondersteuning op lange termijn, dat is waar het voor ons om draait."

Nieuwkomers hoeven bovendien niet te treuren. Samen met de Rise of Iron-uitbreiding lanceert de Destiny: The Collection-bundel. Dat pakket bevat alle uitbreidingen die je nodig hebt om de hele Destiny-ervaring van begin tot einde te beleven.

De Rise of Iron DLC en Destiny: The Collection zijn vanaf 20 september voor PlayStation 4 en Xbox One verkrijgbaar.

Lees ook dit