Destiny: The Taken King is een nieuwe kans voor Bungie
Taken van leven.
Met Destiny: The Taken King gaat Bungie's shared-world-shooter zijn tweede jaar in. De ontwikkelaar wil zowel nieuwe fans aantrekken als oude Guardians terug naar het strijdveld lokken. Er zijn grote veranderingen op til.
Guardians hebben er een gebeurtenisvol jaar opzitten. Eerst drong je de mysterieuze Black Garden binnen om daar het hart van de Darkness te verslaan. Toen brak je de Vault of Glass binnen, een plaats waar tijd en ruimte maar weinig betekenis hebben. Je reisde naar het hart van de maan en versloeg daar Hive-god Crota. En als kers op de taart heb je de rebellenleider Skolas opgejaagd en tot de orde gebracht. Je hebt de Darkness onnoemelijk veel schade toegebracht. Nu zoekt deze wraak.
In het begin van The Taken King arriveert een gigantisch Hive-schip in ons zonnestelsel. Aan boord bevindt zich Oryx, de vader van Crota en de meest directe link naar de Darkness die de mensheid ooit heeft gezien. Oryx zweert wraak op de Guardians die zijn zoon hebben gedood: jij dus. Samen met zijn nieuw Taken-leger valt hij de verdedigers van The Last City aan.
Destiny zorgt al sinds zijn oorspronkelijke lancering in september vorig jaar voor discussie. Op één punt gaf iedereen elkaar echter gelijk: het had veel meer kunnen zijn. Bungie zelf was ook niet tevreden. Voor The Taken King gaat de ontwikkelaar terug naar de tekentafel, om je een ervaring te kunnen brengen die eerlijker en vooral leuker is.
Het begint bij het levelsysteem. Voor The Taken King kon je maar tot level 20 stijgen via het beëindigen van missies en het verslaan van vijanden. Levelen tot aan level 34 gebeurde via het Light-systeem: stukken harnas die via willekeurige drops bijdroegen aan je totale level. Daardoor kon een gelukkige Guardian na een week al level 34 bereiken, terwijl anderen maanden moesten wachten.
Bungie stapt met The Taken King van dit systeem af. Het nieuwe maximumlevel in Destiny is nu 40 en is tevens op een meer klassieke manier bereikbaar, via ervaringspunten. Wat er gebeurt met de Guardians die nu level 34 zijn, is nog onzeker. Bungie laat je in ieder geval eenmalig een personage boosten naar het minimumlevel om The Taken King te spelen.
De Legendary wapens die je in het eerste jaar van Destiny verzameld hebt, zijn van weinig nut tegen Oryx en zijn Taken. Volgens de ontwikkelaar kun je zelfs Common en Uncommon wapens vinden die meer schade doen dan de Fatebringer waarvoor je dertig keer de Vault of Glass hebt gespeeld. Je kunt oude en nieuwe Legendary wapens ook omsmelten tot upgrades voor de wapens die je tijdens The Taken King vindt.
Bungie wil met de nieuwe uitbreiding ook een ander heikel punt aankaarten: de ruimte in je Vault. Ijverige Destiny-spelers hebben vaak een overvolle kluis met daarin allerlei wapens, harnassen, materialen, emblemen en shaders. Die laatste twee krijgen nu hun eigen Vault, zodat ze gemakkelijker te vinden zijn. De verschillende materialen worden omgevormd naar één nieuwe substantie die alle klassen kunnen gebruiken.
Die klassen krijgen ook een extra keuzemogelijkheid met een nieuwe subklasse. Warlocks kunnen leren om Arc-elektriciteit uit hun handen te schieten. Hunter krijgen beschikking over een Void-boog die vijanden vertraagt. Titans hebben een Solar-hamer op zak waarmee ze de Taken flinke hoofdpijn kunnen bezorgen. Zowel de nieuwe subklassen als de oude krijgen nieuwe quests waarin je leert om met je krachten om te gaan.
Ook Exotic wapens en harnassen hangen minder van willekeur en meer van quests af. Een paar wapens krijg je als beloning op het einde van missies, zoals een nieuwe Fusion Rifle die meer fungeert als kanon dan als plasmawapen. Een ander wapen ligt verborgen in de Dreadnaught van Oryx.
Die Dreadnaught is overigens ook de locatie van een nieuwe Patrol en een nieuwe Raid. In de Patrol kun je samen met drie vrienden naar hartenlust het hart van de Hive-beschaving verkennen. Volgens Bungie is de locatie vergelijkbaar in grootte met eerdere excursies naar de Aarde, de Maan, Venus en Mars. Over de nieuwe Raid houdt de ontwikkelaar nog angstvallig de lippen stijf op elkaar, maar King's Fall zou langer en moeilijker zijn dan zowel de Vault of Glass en Crota's End.
King's Fall is volgens Bungie de derde acte van het verhaal in The Taken King. Een van de grote klachten bij het originele Destiny was het verhaal, of eerder het gebrek eraan. De studio kiest bij de nieuwe uitbreiding voor meer uitleg, meer verhaal en meer interactie. Er zijn meer tussenfilmpjes, die je deze keer wel kunt overslaan als je daar zin in hebt. Ook je Ghost is spraakzamer geworden en heeft een nieuwe stem gekregen: Nolan North neemt de rol over van Game of Thrones-acteur Peter Dinklage. North heeft daarbij de dialoog uit de originele game opnieuw opgenomen, om zo voor een coherenter geheel te zorgen.
De verhaalmissies in The Taken King moeten ongeveer evenveel tijd in beslag nemen als die in de originele game. Die laatste worden ook onder handen genomen om meer bij het nieuwe quest-systeem van The Taken King te passen. Er zijn ook een heleboel nieuwe bounties en meer plaats in je inventory om ze allemaal op te slaan. Je hoeft ook niet meer terug naar de Tower of the Reef om daar je voltooide missies in te dienen.
The Taken King biedt ook een aantal nieuwe Strikemissies aan. Er is nog maar weinig over bekend, behalve dat PlayStation-gamers er opnieuw eentje extra krijgen. Sommige van de oudere Strikes worden ook geremixt met de nieuwe Taken-vijanden. Tevens wordt de multiplayer uitgebreid met zeven nieuwe multiplayermaps, acht voor PlayStation-spelers.
Met The Taken King wil Bungie een nieuwe kans krijgen. De ontwikkelaar beseft dat de kritiek op de game vaak gegrond was en wil bewijzen dat er naar geluisterd wordt en dat Destiny beter kan. Of dat lukt, kom je spoedig te weten: de releasedatum van Destiny: The Taken King is 15 september. De uitbreiding staat gepland voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.
- Op zoek naar nog meer Destiny informatie? Raadpleeg dan onze Destiny: The Taken King walkthrough en gids.