Skip to main content

Zeven dingen die je nog niet wist over de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 2

Over streaks, perks, wapens en andere multiplayerzaken.

Call of Duty: Black Ops 2 ligt naar goede Call of Duty-gewoonte dit najaar in de rekken en zal ongetwijfeld wederom een kassucces worden. Of de game ook echt leuk zal worden, hangt van ontwikkelaar Treyarch af.

Over de singleplayer hebben we al heel wat info. Zo speelt die zich af in de nabije toekomst (of toch niet helemaal?) en moeten we een terrorist tegenhouden die alle technologie tegen de kant van good guys heeft gekeerd. Maar de meeste spelers kopen Call of Duty niet echt voor de singleplayer. Voor het grootste deel van de fans is het te doen om de multiplayer. Getuige hiervan zijn de online slagvelden van de vorige Call of Duty 's, waar elke dag nog steeds tienduizenden gamers ten strijde trekken in een groot aanbod aan multiplayermodi.

Die multiplayer moet in de nieuwe Call of Duty natuurlijk genoeg vernieuwen om de spelers die zich momenteel nog vastbijten in Black Ops 1 en Modern Warfare 3 naar zich toe te trekken. Hier is heel wat durf en creativiteit voor nodig. Game Design Director bij Treyarch David Vonderhaar was zo goed om te vertellen wat die creatieve geesten bij de ontwikkelaar hebben betekend voor Black Ops 2 's multiplayer.

  1. Dood is dood

    Perks zoals Second Chance, Last Stand en Final Stand zullen niet terugkeren naar Black Ops 2. Word je dus afgeknald, opgeblazen of neergestoken, dan is het respawnen geblazen. Elke vorm van Deathstreaks werden ook uit het spel gehaald. Joepie! In de zombie-modi zullen er echt wel momenten zijn waarop je personage kan liggen doodbloeden in de hoop dat een van zijn teammates hem terug op de been helpt.

  2. Loopende scorestreaks

    Wanneer je je laatste scorestreak hebt ontvangen door wat geweldige quick shot-360°-no-scope-kills neer te zetten (of door vijanden op elke andere manier te doden), beginnen je killstreakrewards weer van voren af aan. Verwarrend? Hier is een voorbeeldje. Stel: je hebt 2 streak rewards, een UAV (2 kills) en een demonische narwhal die door de map ploegt (Ok, die zit misschien niet in het spel, maar geef toe dat het zeker zou mogen! Voor slechts 5 kills is hij de jouwe). Zodra je die narwhal hebt behaald en opnieuw twee kills maakt, krijg je opnieuw een UAV. Drie kills later krijg je een verse demonische narwhal, enzovoort. Je kan wel geen twee keer dezelfde streak in je oproepbalkje hebben staan. Heb je na zeven kills dus nog steeds die eerste UAV staan, dan verdien je niets nieuws.

  3. Je kan nooit alle uitrusting in je bezit krijgen

    Elke keer je een level stijgt in de multiplayer, ontvang je één unlock token waarmee je iets uit de winkel van Black Ops 2 kan kopen. Dit gaat van wapens en granaten tot perks en wildcards. Probleempje: er zijn slechts 55 levels in de multiplayer en meer dan 100 te kopen voorwerpen. Enkel kopen wat je denkt nodig te hebben is dus de boodschap. Wanneer je prestiget (Prestigen is blijkbaar ook een werkwoord) mag je één gekocht voorwerp meenemen naar de volgende 55 levels.

  4. Agressie loont

    Wie agressief speelt, krijgt meer punten dan iemand die in de basis van het team blijft om die te verdedigen. Acties zoals een vlag stelen, een bom neerleggen of een hoofdkwartier opeisen, leveren je dus een groter aantal punten op dan campen en je teamgenoten als dekking gebruiken.

  5. Zonder vuurwapens rondlopen in een shooter? Het kan!

    In Black Ops 2 hoef je geen vuurwapens mee te nemen naar de online slagvelden. Een speler die ervoor kiest in zijn tien slots die hij kan opvullen met perks, wapens, granaten en ander tuig geen enkel vuurwapen te plaatsen, wordt gewoon met een mes in de hand de arena ingestuurd. Deze persoon kan dan natuurlijk nog steeds een wapen van de grond oprapen, maar wanneer hij (her)spawnt, loopt hij enkel met een zeer scherp steekwapen rond. Over een uitdaging gesproken...

  6. De laatste woorden van je slachtoffers

    Black Ops 2 heeft een geweldige optie genaamd "Revenge voice" die je kan aan- en afschakelen wanneer je dat wil. Deze functie speelt de laatste woorden van je tegenstander af, enkele seconden voordat jij hem neerlegde. Dit kan enkel hilarische en egoboostende resultaten tot gevolg hebben.

  7. Aangepaste scoreboards

    Elk speltype zal een ander soort scorebord hebben, dat focust op de belangrijkste factoren die in een bepaald speltype belangrijk zijn. Zo zal je bij een potje Capture The Flag kunnen zien wie de meeste vlaggen heeft weten te stelen, verdedigen en scoren, maar zal de focus bij Team Deathmatch bijvoorbeeld meer liggen op de kills en deaths die je hebt behaald. Goed plan, Treyarch!

Tot zover het lijstje van nieuwigheden die we zijn te weten gekomen via David Vonderhaar. Er is waarschijnlijk nog meer, maar dat komen we later wel te weten. Wanneer de game op 13 november voor PC, PS3 en Xbox 360 in de winkel ligt, bijvoorbeeld.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Lees ook dit