DiRT 3 (hands-on)
Terug naar de rallyroots.
Codemasters staat de laatste jaren in gamesland vooral bekend als de ongekroonde koning van de racegames, met franchises als F1 en Collin McRae: Dirt onder hun hoede. Deze laatste serie verwelkomt volgende maand alweer het derde deel, simpelweg DiRT 3 genaamd, en wij namen alvast een testrit.
DiRT 3 zal terug gaan naar haar roots: het rallyrijden. Hoewel het vorige deel tamelijk succesvol was, waren er ook wat kritiekgeluiden te horen. De serie zou volgens, veelal Europese fans, veel te Amerikaans zijn geworden met allerhande gimmicks. Codemasters heeft naar deze feedback geluisterd en het overgrote deel van DiRT 3 (ongeveer 60%) zal dan ook uit pure rallyraces bestaan met meer dan twee keer zoveel parcours als het vorige deel.
In de standaard rally-discipline zul je heel wat afwisseling tegenkomen in de parcours die je rijdt. Je kunt kiezen uit tracks in Finland, Kenia, Noorwegen en Michigan in Amerika. Iedere locatie kent rond de tien banen en de exemplaren die wij gezien hebben waren zeer mooi om te bekijken. Het is haast zonde om er met een rotvaart doorheen te scheuren.
Toch dienen de verschillende omgevingen een groter doel dan enkel eye candy. Het spreekt voor zich dat de omstandigheden in Finland en Noorwegen anders zijn dan in Michigan, laat staat Kenia. Dit is iets om rekening mee te houden bij het racen, aangezien de auto heel anders reageert bij de winterse omstandigheden in Finland dan in de verzengende hitte in Kenia.
Bovendien bestaan losse banen niet enkel uit één grondsoort. In Kenia kun je binnen een kleine minuut wisselen van een rulle zandondergrond, tot een bodem vol gras. Daarnaast zijn de omgevingen interactief. Zoals in het echt blijft sneeuw niet liggen als je er met een rallywagen overheen walst. Na een aantal rondjes zul je dus merken dat er sporen in de sneeuw komen, die ook weer hobbels veroorzaken.
Dit is echter nog niet alles, want ook de weersomstandigheden kunnen tijdens het rijden veranderen, wat natuurlijk ook weer invloed heeft op het gedrag van je auto. Er is dus veel om in de gaten te houden en dat maakt het sturen geen eitje. De drie auto's waar wij in mochten rijden (een Subaru Impreza, de nieuwkomer Mini en Ken Block's Ford Fiesta) reageerden gevoelig maar allemaal anders. Het zal een uitdaging zijn om alle auto's onder de knie te krijgen.
Wat verder opvalt, is dat de races niet lang duren. De ellenlange circuits hebben plaats moeten maken voor korte, spectaculaire tracks die misschien twee à drie minuten duren. Naast het gewone rally zijn er meerdere disciplines, te weten Trailblazer, Landrush, Head 2 Head, Rallycross en Gymkhana. Deze laatste zal de meeste fronsen trekken, hoewel de stijl via de Youtube-filmpjes van Ken Block heel populair is geworden. Gymkhana is een soort ballet met een rallywagen op een afgezet parcours.
"de game zou meer auto's dan de twee voorgaande delen kennen, met wagens vanaf de jaren '60 tot en met nu....."
Wij probeerden het op het oefenterrein DC Compound in Monaco. Het terrein kent allerhande 'natuurlijke' obstakels, zoals pilaren, containers, vrachtwagens, enzovoorts. Kortom, een ideale plek voor het betere stuntwerk. De bedoeling is om zoveel mogelijk punten te verdienen door allerlei trucs uit te voeren. Er zijn plekken om te driften, donuts te maken, door te lucht te vliegen, onder vrachtwagens door te rijden en meer. Ondanks dat we Ken Block's eigen auto bestuurden, bleek het halen van monsterscores een pittige klus. Gymkhana biedt een prima mogelijkheid om het kunnen van fans te tonen, hoewel beginners de hulp in kunnen roepen van een assisterende functie om het iets makkelijker te maken.
DiRT 3 kent verder een uitgebreide multiplayer (hoewel we deze niet hebben kunnen testen). Alle disciplines zullen online te spelen zijn met maximaal acht andere coureurs. Om het geheel wat luchtiger te maken worden er ook nog een aantal party modes toegevoegd. In Outbreak begint er een epidemie bij één auto met een groene 'ziekte'. Diegene moet andere auto's rammen om de ziekte te verspreiden. Punten worden verdiend door iedereen te besmetten of juist de bacteriedragers te ontwijken.
Invasion tovert kartonnen aliens en wolkenkrabbers tevoorschijn op het parcours. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk aliens omver te rijden, terwijl je de gebouwen laat staan (anders kost het je punten). Transporter is een variatie op Capture the Flag, waarbij je de vlag van de drager afpakt door hem/haar te beuken.
De laatste modus, genaamd Cat & Mouse, is unieker. Hierin spelen twee teams van vier tegen elkaar. Binnen elk team is er één muis, een Mini Cooper. De bedoeling is om ervoor te zorgen dat jouw Mini als eerste de finish bereikt. De katten, ofwel de drie andere teamleden, kunnen ervoor kiezen hun muis te helpen of juist de vijandelijke muis te dwarsbomen.
De auto's zijn natuurlijk een niet te vergeten onderdeel van elke racegame, en DiRT 3 belooft een flink arsenaal met zich mee te brengen. De game zou meer auto's dan de twee voorgaande delen kennen, met wagens vanaf de jaren '60 tot en met nu. Een aantal in het oog springende scheurijzers zijn de Mini Cooper S 1275, Audi Quattro S1, Ken Block's Monster Ford Fiesta, de Peugeot 207 van Kris Meeke en Colin McRae's Subaru 555.
Het lijkt er op dat Codemasters weer een gouden racetitel in handen heeft. De focus van de serie ligt weer (voor het overgrote deel) bij het klassieke rally, waarbij elke detail belangrijk is. Je moet goed opletten hoe je auto reageert op het weer, de omgevingen en locaties. Gymkhana is een leuke afwisseling en lijkt een waardige toevoeging te worden. Het is een competitieve en verslavende modus die fans uren kan gaan bezighouden. Het is nog een kleine maand wachten, maar dan zullen virtuele coureurs hun rallyhart weer op kunnen halen.
Voor de review van DiRT 3 kom je best terug naar Eurogamer Benelux rond 24 mei, wanneer het spel voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC verschijnt