Skip to main content

DiRT 3

Absoluut geen modderige game!

Een overdonderend circus van opwaaiend stof, remsporen en brekend glas en buigend staal. Na me een paar dagen op DiRT 3 te hebben geworpen, heb ik bijna het gevoel dat je me echt op een rally-circuit mag droppen. Tenminste, als ze een paar assists installeren in de auto.

Laat me eerst en vooral open en bloot toegeven: ik ben geen goede racer. MarioKart, Split/Second, Blur... zolang explosies prioritair zijn kan ik meer dan genoeg tegenstanders uitlaatgassen doen vreten. Maar zet een simulator op, en ik verander in een klein meisje met grote, natte ogen. Gelukkig komt DiRT 3 eerst vragen hoe het zit met mijn raceniveau...

Dat niveau bepaalt volledig welk spel je speelt. Ga je voor pure arcade, waar de juiste knoppen op de juiste moment keer op keer voor de perfecte bocht zorgen? Dat kan! Op casual mode wordt bijna alles door het spel zelf geregeld. Jij moet alleen sturen, en gas geven. Remmen moet zelfs niet al te hard. Wanneer ze zeggen "casual" bedoelen ze dan ook "zal ik even deze rally afwerken, smeer jij gerust een broodje, tot over tien minuten." Niet slecht bedoelt hoor, deze setting (pussyfoot gedoopt door mijn vader, een GT5-veteraan) is perfect voor mensen die zich vooral willen amuseren met de partymodus.

Beter is dat je tussen de drie settings, zijnde casual, medium en experienced, je eigen platform kan zoeken. De moeilijkheidsgraad van je tegenstanders valt in te stellen, samen met het aan- en uitzetten van elke assist apart. Is remmen niet je sterkste kant? Laat de AI het overnemen en concentreer je op het sturen en inhalen. Geen probleem. Of zet alles af en waan je een echte professional, waar je elke bocht opnieuw een risico neemt, want uiteindelijk kan je doen wat je wilt. Het zit hem in je vingers of niet. Adrenaline, ballen van staal, zenuwen van titanium (of omgekeerd, we zijn niet kieskeurig).

Jawel, DiRT 3 speelt het hard. Als je dat wil. Als een dominatrix met veel energy drink logo's. Heb je ondanks je harde werk toch nog ergens een foutje gemaakt? De flashback functie is een van de meest verlossende innovaties van deze ontwikkelaar, al zagen we hem ook al in de laatste F1 games. Het komt er op neer dat je (ten koste van bonuspunten) zo''n vijf keer per race ongeveer een minuut kan terugspoelen. Zo kan je kleine, fatale foutjes uitwissen, en je zo een hoop frustratie besparen.

Maar daar houd het niet op. Eens je de auto onder controle hebt, mag je beginnen met de vele verschillende spelmodi. Beginnen doe je door een profiel aan te maken. Dan kan je aanvangen aan een glorieuze carrière als rallypiloot. Eerst enkele klassieke tijdritten, dan een race of twee. Als je de simpelere rallywagens beu bent, begin je met pick-up trucks en klassiekers. Keer na keer geeft de game je iets nieuws om je mee bezig te houden. Lekkers, nog lekkers en meer lekkers. En elke wagen heeft bovendien een bonus-objective. Duw je teller naar 180 km/h of finish in onder drie minuten, dat soort heerlijke motivators. Mooi gebalanceerd tussen uitdagend en haalbaar. Tenminste, als je even je ogen van de omgeving kan afhouden.

Geen simpele taak. Er zijn weinig woorden die het visuele snoepgoed recht aan doen. Fenomenaal en adembenemend komen in de buurt. Als je ogen je konden bedanken, zouden ze pas quitte staan wanneer ze x-ray vision aangeleerd hadden. Maar wat is een omgeving als je ze niet wat mores kan leren met je racebak? Naast de gewone races zijn er ook Ghymkana events. Letterlijk atletiek voor rallychaffeurs. Donuts, jumps en driften zijn hier de kernwoorden. Eerst een korte tutorial, en dan mag je bewijzen dat je al die sponsoring wel waard bent. Je tegenstanders staan in elk geval te popelen om je claim om roem en glorie te ontkrachten.

Het eerste kwartier van DiRT3 in beeld.

Maar goed, wat zijn roem en glorie zonder vrienden om ermee te confronteren? Splitscreen, online-splitscreen en gewoonweg multiplayer staan helemaal klaar om je zenuw versplinterende capriolen de hele wereld door te zenden. Dat, en om je een hoop geweldige avonden te bezorgen met de meer geschifte game modes. Zo moet je de wereld redden in Invasion, waar je kartonnen robots moet omverrijden, maar de kartonnen flatgebouwen moet laten staan. Of Outbreak, waar een besmette auto (met een lichtgroene schijn) andere auto's moet infecteren. Last man standing wint!

En vergeet transporter niet. Je krijgt een basis toegewezen, waar je de vlag naartoe moet brengen. Dat deze vlag op random plaatsen verschijnt, maakt het alleen maar hectischer! (lees: heerlijker). Kortom: genoeg te doen om je met DiRT 3 voor een lange tijd te amuseren!

Ondanks het feit dat Colin McRae er niet meer is, en in DiRT 3 ook voor het eerst nergens meer te bespeuren is, is deze racer opnieuw een evolutie binnen het genre. De balans tussen klassieke rally en meer geschifte event zit nu een stuk beter, en DiRT 3 is dan ook een knaller van een game!

De review van DiRT 3 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC verkrijgbaar.

9 / 10

Lees ook dit