Skip to main content

Dirt Rally review - Stof tot nadenken

Stof tot nadenken.

Eurogamer.nl - Aanrader badge
Dirt Rally laat enkele kleine steken vallen, maar is een adrenalinerush van jewelste en de beste rallygame van het afgelopen decennium.

Hier sta ik dan, in een modderig veld in Wales. Mijn copiloot had het nog zo gezegd: don't cut. Maar ik was roekeloos. Mijn rechtervoorwiel vond net de afgrond, waarna de rest van mijn bolide ook de balans verloor en naar beneden tuimelde. Er zit niks anders op dan opnieuw te beginnen. Voor de zesde keer. Deze etappes in Wales behoren tot de moeilijkste races die ik in mijn hele carrière als virtuele racer al te lijf ben gegaan. Dirt Rally is dan ook bikkelhard. Dit is een game met een pure visie: het neerzetten van een authentieke rallyervaring. En daar slaagt het voortreffelijk in.

De allergrootste troef van Dirt Rally is het fenomenale rijgedrag. Realisme is hier het sleutelwoord en dat houdt in dat auto's wilde beesten zijn, waarover je elk moment de controle kunt verliezen als je te hard pusht. Maar de echte uitdaging ligt hem in de wisselwerking tussen je bolide en de omgeving. De ondergrond en opbouw van het traject zijn namelijk allesbepalend. Op gravel voel je je banden zich in het stof vastbijten en op ijs panikeer je even wanneer je auto wegschuift. Het rijgedrag toont dan ook een diep begrip van hoe het spelen met het gewicht van je auto centraal staat. Kuilen en hobbels in de weg zijn je grootste vijanden. Even niet opletten zorgt ervoor dat ze je helemaal destabiliseren, waarna de kans groot is dat je in de berm belandt.

Bekijk op YouTube

En dan begin je de route helemaal opnieuw. Want hier is er geen sprake van rewinds. Dirt Rally is een veeleisende game. Het is erop of eronder, de Dark Souls onder de racegames als het ware. Op deze smalle wegen met verraderlijk diepe bermen is elke bocht een uitdaging. Wanneer je al tien minuten lang door een pikzwart Fins bos hebt geraasd met niks dan het zwakke licht van je koplampen en de instructies van je copiloot, voel je je hart in je keel kloppen. Een fractie teveel accelereren of een bocht iets te wijd pakken, en je belandt tegen een boom. De adrenaline giert dan ook door je lijf en je handen beginnen te trillen van de nervositeit. Codemasters geeft het gevaar en de opwinding van rally perfect weer.

Falen ligt in elk geval altijd aan jou, en is nooit de fout van de game zelf. Die is namelijk een voortreffelijke overzetting van het origineel op de pc. Omgevingen zien er scherp uit, zodat je elke put in de stoffige wegen in Griekenland ziet liggen. En de frame rate houdt bijna altijd een perfecte 60 frames per seconde aan. Enkel wanneer je van bedekte gebieden zoals bossen naar open vlaktes overgaat, merk je kleine haperingen op. Vooral in Zweden is dit merkbaar, wanneer je één van de vele kleine dorpjes binnenrijdt. Het is echter nooit zo ernstig dat het de ervaring aantast. Het gevaar blijft schuilen in het feit dat je elk moment een fout kunt maken.

Het moge dus duidelijk zijn: dit is geen zachtaardige introductie tot rally. Nieuwkomers krijgen amper hulp. Er zijn wel enkele instructievideo's die de basics van rally uitleggen. Zo zijn er diepgaande analyses van over- en onderstuur, het omgaan met obstakels tijdens je ritten en een heldere uitleg over de instructies van je copiloot. Maar die zijn hoegenaamd niet geschikt om de kneepjes van het rallyvak te leren. Een theoretische uitleg over de Scandinavian Flick (een geavanceerde techniek waarbij puur het gewicht van de auto wordt gebruikt om een haarspeldbocht te nemen) volstaat niet om ook effectief te leren hoe je het manoeuvre uitvoert. Er is dan ook een groot gebrek aan een diepgaande trainingsmodus. Onervaren racers die een introductie tot de rally willen, zoeken dus beter hun heil bij toegankelijke alternatieven zoals WRC 5 of Sébastien Loeb Rally Evo.

Die te grote initiële leercurve zet zich ook bij andere aspecten van Dirt Rally door. Zo kun je naast de traditionele rally aan de slag met de disciplines Rallycross en Hillclimb. Ze missen echter de zachte opbouw van de rallydiscipline in de Career-modus. Waar je in Rally begint in een lage liga en steeds hoger opklimt terwijl je tegenstanders steeds snellere tijden neerzetten, is de moeilijkheidsgraad in Rallycross en Hillclimb vanaf het begin enorm hoog. Oefenen in Custom Events is dan ook de enige oplossing.

Je kunt je vaardigheden ook testen door het online tegen anderen op te nemen. Daarbij blijken de Daily, Monthly en Special Challenges de meest genietbare manier om tijden te vergelijken. Alle spelers van de game krijgen hetzelfde parcours en dezelfde wagen of klasse van wagens voorgeschoteld. Hoe beter je tijd, hoe hoger je staat op een globale ranking en hoe meer geld je verdient. Je hebt trouwens maar één enkele kans. De race herstarten zit er niet in. Het voegt nog extra uitdaging toe en al snel kijk je elke dag eens welke uitdaging Codemasters nu weer heeft klaargezet.

Na lang proberen heb ik de finishlijn in Wales uiteindelijk toch gehaald, met trillende handen en een diepe zucht van opluchting. Met twee en een halve seconde voorsprong op de tweede plaats heb ik zelfs een uitstekende prestatie neergezet. En dat is het gevolg van blijven proberen in deze intense rallyracer die je tot het uiterste drijft. De moed niet opgeven, maar wel leren uit je fouten. Letten op het gewicht van je wagen en oppassen voor elk hoogteverschil in het parcours. En luisteren naar je copiloot. Don't cut.

Dirt Rally is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit