Dirt Showdown Preview
Rally racing naast het parcours.
Dirt staat als rallygame natuurlijk bekend voor zijn associatie met de in 2007 overleden Colin McRae. Eveneens staat de Dirt reeks bekend voor haar vrij hoog realismegehalte en zeer knappe stofeffecten. Het was dan ook altijd dolle pret om met een rallywagen over een stoffig landwegje scheuren en alle stof achter je te zien opwaaien. Met Dirt Showdown slaat Codemasters echter een andere weg in. Voor iedereen die zit te wachten op Dirt 4, dit is dus niet die game.
Vergeet even de eerder pure rally georiënteerde Dirt reeks. Dirt Showdown gaat de iets luchtigere toer op met een groter arcade gehalte in de vorm van demolition derby, doch de realistische insteken nog altijd voelbaar zijn. Een verhaal zit niet in de game, iets wat vrij logisch is gezien het genre.
In de versie die we mochten proberen, konden we aan de slag in de Career Mode. Afhankelijk van welk soort event je selecteert, maak je vervolgens een keuze van auto. In totaal probeerden we vier verschillende soorten races uit. De allereerste was je gewone standaard racemode, getiteld Race Off. Daarop bestaat een kleine variant, genaamd ∞ Ball. Elk racecircuit in deze mode heeft de vorm van een ∞-teken. Dit betekent dat op een bepaald punt wegen elkaar kruisen. Hierdoor neemt de kans dat je met andere wagens botst toe, wat tactisch gebruik maken van je boostmeter een absolute noodzaak maakt.
Een tweede groot onderdeel naast de standaard racemodes zijn, zoals eerder aangehaald, de Demolition Derby modes, de allereerste getiteld Rampage. Voor wie niet bekend is met het concept: in Demolition Derby nemen verschillende auto's het tegen elkaar op en is het de bedoeling om elkaar in de prak te rijden. Vrij straightforward dus. Door gebruik te maken van je boostmeter kun je jezelf lanceren om meer schade toe te richten. Voor iedere aanval die je maakt krijg je punten. Deze punten tellen op om na iedere ronde een totaalscore te berekenen, die dan uitmaakt wie de winnaar is.
Een variant hierop is Knock Out. Dit houdt in dat het grootste deel van de gevechten plaats vindt op een hoger gelegen platform. Je krijgt dus extra punten wanneer je erin slaagt om andere wagens van het platform te rammen.
Zoals jullie allicht al konden raden, maakt het beschadigen van wagens een groot onderdeel uit van deze game. Deuren, bumpers, kofferbakkleppen, … kortom alles wat los zit, zal dan ook rijkelijk in het rond vliegen. Deze schade is niet enkel oppervlakkig, maar beïnvloedt ook de manier waarop je auto bestuurd. Heb je een lekke band, dan zal je na een tijdje op de velg rijden, wat draaien en snelheid opbouwen bijzonder lastig maakt.
Natuurlijk heeft het volledig kunnen beschadigen van auto's ook een keerzijde. Niettegenstaande alle auto's in de game gebaseerd zijn op echt bestaande modellen, zal nergens een officieel automerk op staat. Want welke autoproducent wil nu zijn creatie zien gesloopt worden?
Grafisch belooft Dirt Showdown dezelfde kwalitatieve norm als zijn voorgangers te bereiken. De auto's zien er goed uit en kleine details als opvliegend stof maken de visuele ervaring af. Dit alles wordt ondersteunt door een soundtrack met oa. Eighteen Nightmares at the Lux en The Prodigy. Zeer toepasselijk voor de races, alhoewel de Demo Derby evenementen smeken om wat ruige metal.
Dirt Showdown belooft een leuk tussendoortje te worden voor gamers die het graag wat luchtiger hebben. Dirt 4 is het al zeker niet, maar dat betekent niet dat het niet leuk kan worden. Binnenkort ons finale oordeel over deze game, wanneer hij eind mei in de winkelrekken ligt.