Skip to main content

Dishonored 2 - 5 dingen die je moet weten

Eervolle vermeldingen.

Afgelopen week kwam Dishonored 2 uit, maar wat moet je over de game weten?

De stealthgame is het vervolg op de saga die startte met het gevierde origineel uit 2012. Ontwikkelaar Arkane Studios is weer van de partij, alsook projectleider Harvey Smith. De visie van deze sequel is in elk geval nog ambitieuzer dan de eerste game. Wij vertellen je vijf dingen die je over Dishonored 2 moet weten.

Bekijk op YouTube

15 jaar later

Dishonored kent twee alternatieve eindes. In een daarvan redt hoofdpersonage Corvo Attano het leven van troonopvolgster Emily Kaldwin, die eveneens zijn dochter blijkt te zijn. Dishonored 2 pakt die draad op. Vijftien jaar later regeert Emily namelijk als keizerin over de Empire of the Isles, maar wordt ze door een mysterieuze vijand van de troon gestoten.

De inmiddels 25-jarige Emily laat het er echter niet zomaar bij zitten. Ze neemt het voorbeeld van haar vader op, met als doel haar afgepakte troon terug te krijgen. Corvo staat haar tijdens die nieuwe missie bij. Ook de oude bekende Anton Sokolov maakt opnieuw zijn opwachting.

Ook buiten Dunwall

Het eerste deel speelde zich hoofdzakelijk binnen de muren van de stad Dunwall af, maar in Dishonored 2 breng je de meest tijd op een andere locatie door. Tussen de opening en het slot van de game ga je namelijk naar Karnaca, de 'Parel van het Zuiden' die op het eiland Serkenos gevestigd is. Komt die naam je bekend voor? Dat klopt, want het is namelijk de geboorteplaats van Corvo.

Ontwikkelaar Arkane Studios heeft zich laten inspireren door Zuid-Europese landen zoals Spanje, Italië en Griekenland. De architectuur, cultuur en bewoners van de stad zijn een stuk exotischer en kleurrijker dan in het grauwe Dunwall. Daarnaast is het wispelturige koloniale verleden duidelijk zichtbaar. Laat je overigens niet misleiden door alle zonneschijn. Karnaca wordt namelijk geteisterd door vervelende bloedvliegen, en onderdrukking is eerder regel dan uitzondering.

Twee hoofdpersonages, twee stijlen

In Dishonored 2 zijn zowel Corvo als Emily speelbaar. Nadat je een keuze gemaakt hebt, ben je wel aan één personage gebonden. De twee personages hebben verschillende krachten en vaardigheden. Hoewel de missies hetzelfde blijven, zorgt je keuze van personage er dus voor dat je levels op een compleet andere manier benadert.

Corvo behoudt veel van zijn eerdere krachten. Blink, Devouring Swarm en Possession zijn allemaal opnieuw van de partij. Het is Emily die voor vernieuwing zorgt met Far Reach, waardoor je verre objecten naar je toe trekt, en Domino waardoor verschillende vijanden allemaal hetzelfde lot delen. Dood je er één, dan sneuvelt de rest ook.

Meer vrijheid, meer gevolgen

Voor dit vervolg wil Arkane Studios levels aanbieden die nog groter zijn en nog meer mogelijkheden bieden. Je kunt elk level op talloze wijzen benaderen. Stealth is een mogelijkheid, maar keiharde actie is dat ook. Je kunt de game bovendien uitspelen zonder ook maar één vijand van kant te maken, en zelfs zonder ooit je speciale krachten te gebruiken.

Dishonored 2 krijgt net als het eerste deel meerdere eindes. Hoeveel dat er zijn, houdt regisseur Harvey Smith nog even geheim. Wel is het duidelijk dat de eindes afhankelijk zijn van de hoeveelheid Chaos die je veroorzaakt. Hoe meer mensen je omlegt, hoe meer Chaos.

Nieuwe engine

Arkane Studios heeft voor een nieuwe engine gekozen. De Unreal Engine 3 uit het eerste deel is namelijk ingeruild voor de Void Engine, die door id Tech 6 ondersteund wordt. De ontwikkelaar heeft echter de schop in die engine gezet en voor 90 procent herschreven. De studio werkt namelijk liever met eigen technologie, omdat de nieuwe grafische motor nu volledig in dienst staat van de art direction van Dishonored 2.

Dankzij de nieuwe Void Engine zijn de levels in Dishonored 2 tot 20 procent groter dan in het eerste deel. Ook zijn er in zowel de omgeving als de personages veel meer details zichtbaar en zijn de lichteffecten een stuk realistischer. Uiteindelijk levert de Void Engine betere graphics, physics en geluid.

Lees ook dit