DmC: Devil May Cry Preview
Demo(on) impressie
Ontwikkelaars, wees voorzichtig met het sleutelen aan iconische personages! Dat is een les die Ninja Theory heeft geleerd met hun reboot van de Devil May Cry franchise. Sinds de aankondiging van DmC: Devil May Cry lijkt het enkel te gaan over het nieuwe uiterlijk van demonenjager Dante. Fans twijfelden - en dit is nog zachtjes uitgedrukt - ineens aan Dante's seksuele geaardheid en vervloekten de ontwikkelaar voor het om zeep helpen van 'hun' Dante. Ninja Theory zette echter haar visie gewoon door. Een demo is dan ook nodig om de fans te overtuigen dat deze DmC game wel degelijk de moeite waard is. Die demo is sinds vandaag te downloaden.
De demo bestaat uit een standaard level dat tevens dienst doet als tutorial (Under Watch) en een los baasgevecht (Secret Ingredient). Die tutorial blijkt nodig want het vechtsysteem is flink op de schop gegaan. De demo biedt slechts een kleine selectie moves uit het bredere aanbod van de volledige game maar alsnog duurt het een poosje voor je alles goed in de vingers hebt.
De stijlen uit de vorige games (Trickster, Gunslinger, etc.) zijn samengevoegd waardoor je te allen tijde beschikt over sterke, logge aanvallen met je zwaard of bijl, snellere aanvallen met je zeis die tevens dienst doet als lasso om tegenstanders naar je toe te trekken, luchtcombo's, ontwijkmanoeuvres en zwaar geschut met je pistolen. Iedere tegenstander vereist een aparte strategie en wanneer je omsingeld wordt door een handjevol verschillende gedrochten is het nog knap lastig om alle moves te onthouden en succesvol uit te voeren.
Na een tijdje blijkt echter hoe gestroomlijnd de gevechten hierdoor zijn geworden. Als je de knoppencombinaties eenmaal een beetje doorhebt rijg je ellenlange en gevarieerde combo's aan elkaar die er tevens spectaculair uitzien; zoals het een goede Devil May Cry game betaamt. De combat voelt daarbij een stuk fijner en zwaarder aan dan in andere games van Ninja Theory als Heavenly Sword, zeker een groot pluspunt.
Net zoals het vechtsysteem is de nieuwe look van Dante wel even wennen, maar het personage zelf blijkt niet zo anders dan je zou denken. Hij heeft nog steeds een lekker arrogante uitstraling en een grote bek, iets waar demonen flink allergisch voor zijn. En als je de Devil Trigger inzet door R3 + L3 te drukken, is daar ineens weer de rode jas en het zilveren kapsel terug. De oude Dante is dus helemaal niet verdwenen of ingeruild voor een slechte imitator. Hoe dat zit wordt vast uitgelegd in de volledige game.
Under Watch introduceert niet alleen het nieuwe vechtsysteem, Dante en de verschillende tegenstanders maar ook de setting: Limbo, een stad die beheerst wordt door de demonen en die een vijand op zich blijkt te zijn. Straten schuiven in elkaar om Dante te pletten en vloeren brokkelen onaangekondigd onder zijn voeten vandaan. Het ziet er indrukwekkend uit en zorgt voor verrassende platformsegmenten in een wereld die nog het meest doet denken aan scènes uit de film Inception.
Ninja Theory bewijst daarbij dat de Unreal Engine best kleurrijk kan zijn; hoewel de achtergronden er helaas lang niet zo strak uitzien als de statische achtergronden van Devil May Cry 4. De framerate is daarbij zorgwekkend onregelmatig tijdens de tussenfilmpjes, maar - gelukkig - wel stabiel tijdens de gameplay zelf.
In Secret Ingredient neem je het op tegen de Succubus, wat ongetwijfeld het hoogtepunt van de demo is. Ninja Theory heeft goed door dat de baasgevechten altijd een belangrijk onderdeel vormden van de franchise en stellen hiermee nu al niet teleur. De Succubus is lekker goor, gebruikt flink grove taal en blijkt een formidabele, indrukwekkende tegenstander die je niet snel zal vergeten.
Ondanks de vernieuwingen voelt DmC: Devil May Cry toch zeker aan als een Devil May Cry game en daarmee lijkt de grootste angst van de fans ongegrond. De demo biedt een kort voorproefje op een game met een diepgaand vechtsysteem en een hoofdrolspeler die weinig verschilt van de Dante waar iedereen van houdt. De indrukwekkende baasgevechten zijn de kers op de taart en het gevecht uit de demo laat je snakken naar meer. Nog twee maandjes wachten en dan komt de volledige game uit op de PlayStation 3 en Xbox 360. Was het maar al zover.