Skip to main content

Op het randje van waanzin in Escape Dead Island

Derek speelt de raadselachtige zombiegame op Gamescom.

Escape Dead Island is een spin-off van de first-person zombieserie Dead Island. Hoewel zombies ook hier een belangrijke rol spelen, probeert de game zich op verschillende manieren te onderscheiden van Dead Island 2. Tijdens het half uurtje dat ik de game speel op Gamescom, wordt me duidelijk dat ontwikkelaar Fat Shark afstand lijkt te nemen van de gameplay in Dead Island zonder zich te ver van de bron te verwijderen.

Zonder de controller nog maar aangeraakt te hebben, is het verschil tussen de twee games al merkbaar. Escape Dead Island heeft een compleet andere visuele stijl dan de rest van de Dead Island-serie. Dit is niet alleen om de game een eigen plaats te geven in het Dead Island-universum, maar het speelt ook een belangrijke rol in het verhaal. Fotograaf Cliff Calo hallucineert en door te spelen met onder andere het kleurgebruik, speelt de game ook met je perceptie van de werkelijkheid.

Bekijk op YouTube

Het level dat ik mag spelen, bevindt zich aan het begin van de game. Cliff is zijn vrienden kwijtgeraakt na een ongeluk met een gestolen jacht. Ze zijn naar het nabijgelegen eiland Narapela gekomen om de waarheid achter de uitbraak op Banoi te achterhalen. Bekenden met de Dead Island-serie weten dat zich daar de gebeurtenissen van de eerste game afspelen.

Ik heb geen wapens in mijn bezit, dus het komt neer op zo min mogelijk de aandacht op me te vestigen en mijn beste sluiptechnieken in de strijd te gooien. Zo kom ik verschillende objecten tegen die ik gebruik om de wandelende doden af te leiden. Een radio kan bijvoorbeeld aangezet worden de aandacht te trekken. Maar dit kan ook in je nadeel werken.

Terwijl ik door een kantoorpand sluip gaan verschillende telefoons af, die mijn positie verraden. Dit trekt de zombies aan als vliegen op stroop. Dit blijkt ook een van de momenten te zijn dat Cliff last krijgt van hallucinaties. Zijn vrienden hangen namelijk aan de andere kant van de lijn en schuiven de schuld van de situatie in zijn schoenen.

Escape Dead Island voelt tot dusver als een klassieke avonturengame. Je loopt tegen verschillende obstakels op die van je vragen om een object te vinden, om zo de game te vorderen. Zo moet ik een stuk touw vinden om mezelf een verdieping lager te laten zakken. De hoeveelheid zombies die ik tegenkom zijn nog op één hand te tellen, dus ik ben vooral bezig om uit te zoeken hoe ik de interactie met de omgeving moet aangaan.

Vooralsnog lijkt de game een stuk meer lineair dan de rest van de Dead Island-serie. Het wordt dan ook geen open world game. Wel is er de mogelijk om terug te keren naar gebieden waar je al eerder bent geweest. Ik kwam een deur tegen die alleen geopend kon worden met een hakbijl. Het wijst er op dat er verschillende delen alleen later in de game toegankelijk worden.

Hoewel ik een onderweg een wapen vind waarmee ik geluidloos een zombie kan uitschakelen, ligt de nadruk nog vooral op sluipen. Als een zombie je te pakken heeft, dan is het gelijk afgelopen. Dit zorgt er voor dat de spanning flink toeneemt. Ik kies er dan ook voor de confrontatie zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Dit gevoel van kwetsbaarheid is maar van tijdelijke duur, wordt me verteld. Je krijgt later in de game verschillende wapens die er voor zorgen dat je een kans maakt tegenover een grote menigte vijanden. Of dit er toe leidt dat sluipen steeds meer naar de achtergrond verdwijnt, moet nog blijken.

Het sluipen is in vergelijking tot andere games een stuk gemakkelijker. Zombies staan al niet bekend om hun hoge intelligentie en dat is in Escape Dead Island ook zeker te merken. Ze merken je nauwelijks op en je moet echt direct onder hun neus staan, willen ze je in de gaten hebben. Dat dit van een geheel andere orde is als er meerdere zombies aanwezig zijn, kan misschien wel waar zijn. Maar daar heb ik in mijn speelsessie nog niks van kunnen merken.

De game moet ook meer focus leggen op het verhaal. De serie staat niet echt bekend om zijn grootse verhaallijnen, maar daar moet deze spin-off verandering in brengen. De ontwikkelaar belooft dat Escape Dead Island de vragen moet beantwoorden waar spelers van de eerste game momenteel nog mee zitten. Zo moet het mysterie rondom de origine van het virus opgelost worden.

Het is alleen de vraag in hoeverre de game zichzelf ook serieus neemt. Het psychologische aspect wijst er op dat het in ieder geval afstand neemt van het zorgeloos neermaaien van zombies uit de hoofdserie. Het probleem ligt daarin mogelijk bij de vrolijke cartooneske esthetiek van de game, die dit eventueel in de weg kan zitten. Dat je met een tekenachtige stijl een donker en serieus verhaal neer kan zetten, heeft The Walking Dead van ontwikkelaar Telltale Games al bewezen. Die game was echter in vergelijking een stuk grauwer qua stijl. De jolige opmerkingen van hoofdpersoon Cliff tussendoor willen er ook nog wel eens zorgen dat de game onbedoeld grappig over komt.

Escape Dead Island ademt op Gamescom een compleet andere sfeer dan Dead Island, met name door de afwezigheid van een groots arsenaal aan wapens. De nadruk op sluipen en een toevoeging van avonturen-gameplay voelt alvast een stuk frisser aan dan het zombiegeweld uit de hoofdserie. Maar het blijft afwachten hoe lang het duurt voordat ook deze game er voor kiest om het geweld op te voeren. Dit kan er nog wel eens toe leiden dat een potentieel interessant gegeven vroegtijdig de nek om wordt gedraaid.

Escape Dead Island komt dit jaar uit op de pc, PlayStation 3 en Xbox 360

Lees ook dit