Doom - 5 dingen die je moet weten
De hellepoorten gaan weer open.
Doom is terug van weggeweest. De shooter komt als vanouds met een hoop guns, gore en demonen. En natuurlijk mag de iconische kettingzaag niet ontbreken. Wat kun je behalve een buitenproportionele dosis geweld nog meer van de first-person shooter verwachten? We zetten de vijf belangrijkste weetjes voor je op een rij:
1. Reboot van de serie
In 1993 is er Doom. Een jaar later Doom 2: Hell on Earth. En in 2004 komt Doom 3 uit. Het is echter lange tijd onduidelijk waar id Software met het vierde deel naartoe wil. Uiteindelijk wordt de knoop doorgehakt: de nieuwe Doom wordt een reboot. Naar oude gewoonte draait de game volledig om snelheid en dwingt het je om voortdurend het gevecht aan te gaan. Laf achter beschutting schuilen is er dus niet bij.
2. Stapt af van de moderne shooterconventies
Doom gaat op het gebied van gameplay terug naar zijn roots. Zo zit er geen limiet op het aantal wapens die je met je meedraagt en is herladen overbodig. Daarnaast ben je volledig afhankelijk van rondslingerende munitie, health packs en power-ups. Hier en daar vind je de nodige vernieuwingen, maar Doom belooft vooral een old-school shooter te worden.
3. Singleplayer én multiplayer belangrijk
Zowel de singleplayer als de multiplayer spelen een belangrijke rol in Doom. De campaign duurt ongeveer dertien uur. Voor de sadomasochisten onder ons is er zelfs een Ultra-Nightmare moeilijkheidsgraad waarbij je helemaal opnieuw moet beginnen als je het loodje legt. De multiplayer bestaat tijdens de lancering uit zes modi en negen arena's.
4. Doom en modding onlosmakelijk met elkaar verbonden
Er worden voor de oude Doom-games nog steeds maps en mods gemaakt. Ook in de nieuwe Doom kunnen modders naar hartenlust aan de slag. Met de meegeleverde SnapMap Editor kan iedereen namelijk eigen maps en mods maken. Het doel is dat er net als vroeger een levendige community ontstaat waarbij alles gedeeld wordt en populaire modificaties in de spotlight worden gezet. Afhankelijk van hoe die gemeenschap de game omarmt, heeft Doom de komende jaren theoretisch gezien oneindig veel content.
5. Hels ontwikkelingsproces
In 2008 wordt er voor het eerst over Doom 4 gesproken. Het vierde deel wordt door niemand minder dan Doom-peetvader John Carmack ontwikkeld (inmiddels werkzaam voor Oculus). Wat kan er nu nog misgaan? Het loopt echter tot een ware ontwikkelingshel uit, waarbij de game uiteindelijk terug naar de tekentafel wordt gestuurd. “Doom heeft geen geest, ziel of persoonlijkheid”, aldus Tim Willits in 2013. De mede-eigenaar van id Software is inmiddels een stuk positiever over de nieuwe Doom.
Meer over Doom weten? Lees dan onze uitgebreide Doom preview, Doom hands-on preview of Johnny's Doom retrospectief die het historische belang van de originele game schetst.
Minuutje tijd? Lees ook: