Dota 2 communicatie bans tonen positief resultaat
60% gebande spelers verbeterd online gedrag.
Ontwikkelaar Valve ziet dat haar communicatie ban systeem positieve resultaten biedt. Het systeem heeft verbale en tekstchat in Dota 2 aanzienlijk verbeterd.
In het free-to-play MOBA (multiplayer online battle arena) spel communiceren spelers met elkaar via microfoons of tekstchat. Valve vond dat mensen stoppen met hun spel gebaseerd op grove communicatie van andere spelers. Als mensen een ronde verliezen, blijven ze Dota 2 spelen maar beledigende medespelers vermindert het plezier zo sterk dat ze stoppen met spelen.
Om deze reden pakte de ontwikkelaar het communicatie systeem aan. Ze introduceerden vorige maand de mogelijkheid spelers te rapporteren op basis van hun communicatie. "Het doel van dit systeem is om de giftige communicatie tussen spelers te verminderen," zo is te lezen op de blog van het spel. "We willen voorkomen dat spelers weggaan puur door slechte ervaringen met in-game communicatie."
Het communicatie ban systeem heeft twee eigenschappen. Ten eerste is het onmogelijk om een ban te krijgen omdat spelers uit een match jou rapporteren. Het systeem enkel rekening met doorlopende berichtgeving van communicatie misbruik. Enkel spelers die voortdurend anderen belagen met grof taalgebruik, krijgen een ban. Ten tweede tellen additionele rapportages niet als je al een ban hebt lopen. Verlenging van bans vindt dus niet plaats.
Valve koos voor dit systeem ondanks dat spelers het geluid van andere spelers kunnen dempen. Op deze manier krijgen spelers die verkeerd communiceren immers feedback op hun ongewenste gedrag. Het schijnt te werken. "Veel gebande spelers keren terug naar het spel en lopen geen communicatie bans meer op, en het percentage gerapporteerde spelers daalt."
"Soms krijgen we klachten dat spelers denken onterecht geband te zijn. Als we hun communicatie geschiedenis bekijken, zien we dat deze spelers niet weten hoe ze overkomen op anderen. De subjectieve maatstaf voor wat aanvaardbaar is en wat niet varieert uiteraard per speler. Daarom kiezen we voor een systeem waar de [Dota 2] gemeenschap bepaalt wat ongewenst gedrag is, en spelers die deze grens overschijden komen vanzelf in aanraking met deze gemeenschappelijke beslissing. We houden het communicatie ban systeem nauwlettend in de gaten maar het stelt nooit iedereen tevreden."
Volgens Valve heeft het systeem positieve resultaten teweeggebracht die ze gekwantificeerd hebben. Sinds het invoeren van het systeem is slecte communicatie met 35% verminderd. Minder dan 1% van de actieve spelers heeft momenteel een ban. 60% van de spelers die geband worden, verbeteren hun interacties binnen de gemeenschap en krijgen geen bans meer. Momenteel ontvangt Valve 30% minder rapportages van mensen die in-game communicatiemiddelen misbruiken, zelfs als gecorrigeerd wordt voor het verlaagd aantal rapportages dat spelers per week mogen doen.
Het lijkt alsof Valve een flexibel controlesysteem heeft geïmplemeneteerd. De Dota 2 gemeenschap bepaalt gezamenlijk de grenzen van slechte communicatie en dwingt deze regels af. Gelukkig houdt Valve een oogje in het zeil maar het is een systeem dat makkelijk autonoom kan werken zonder Valve's constante aandacht. Dan kunnen zij mooi aan Half-Life 3 verder werken.
Dota 2 is een gratis te spelen MOBA spel dat momenteel getest wordt. Deelname aan deze test is ook kosteloos. Het spel draait momenteel enkel op Microsoft Windows maar Mac OS X ondersteuning wordt ook verwacht.