Skip to main content

Dragon Age II

Bijna in ons midden.

Eergisteren gaf ik op de Vlerick Management School een presentatie over gaming en de manier waarop games voor mij persoonlijke waarde creëren. Je speelt, bespreekt, kijkt uit naar, herspeelt, deelt games, met vrienden, collega's, fans...en terwijl je speelt groeit er een soort band met alles wat er om je heen gebeurt. Niet enkel in de spelwereld zelf uiteraard, maar ook hoe andere gamers bepaalde scènes hebben ervaren of compleet anders hebben aangepakt.

Dragon Age was zo'n game waarin je volledig kon meeleven met al je personages. De bard Leliana wiens prachtige accent en uitstraling menige conversatie deed opfleuren met steeds een hint naar een duister en droef verleden, het wilde kind Morrigan die de wereld verkent en heel wat oordelen uit, maar ook aanpast, de oude mage healer die wijsheid mengt met haar ongenaakbare vertrouwen in de ene godheid, enzoverder.

De nieuwe telg in de reeks die begin maart uitkomt belooft ons alvast weer dezelfde intense ervaring qua personages en ontwikkeling in het verhaal. De game speelt leentjebuur bij Mass Effect 2 en laat toe dat de keuzes die je in de eerste game maakte ook in deze een impact zullen hebben. Erg interessant als je het ons vraagt aangezien het originele Dragon Age echt een enorm intense variatie had in zwart-wit-grijs keuzes en elke keuze ook meteen een hele schare gevolgen met zich meebracht die je zelf niet meteen kon inschatten. De religieuze kelk bijvoorbeeld openlijk tonen aan de mensheid had tot gevolg dat de lokale bedevaarders geplaagd werden door een uit de kluiten gewassen draak...terwijl de kelk zelf ledigen nefaste gevolgen had voor de relatie met je team. Elke keuze had dus reeds een stevige impact, het wordt boeiend om zien hoe dit nog verder zal gaan.

Als speler moet je ook niet meteen angst hebben om slechts in een zwak vervolg terecht te komen, Dragon Age 2 heeft wel degelijk een volledig nieuwe verhaallijn klaarstaan in een ander deel van de wereld. De keuzes die je dus in de eerste game maakte, zullen onrechtstreeks een impact hebben op jouw spelervaring. Wij lopen alvast warm om heel wat mogelijkheden te verkennen.

Uiteraard staat Dragion Age ook bekend omwille van de verrukkelijke combat met over-the-top bloederige schouwspelen. Snelle actie, furieuze gevechten, uitbundige en dodelijke skills, magische spreuken en al dat soort fraais vliegen je om de oren. Nieuwe combatopties, meer tactics, andere skills, en vooral: een gestroomlijnde beleving afhankelijk van je gamesysteem. De consoles zullen dus een aangepaste besturing hebben om je combat bewegingen snel en efficiënt in beeld te brengen, zo hoort dat.

De klassen blijven min of meer oude bekenden: een warrior die met of zonder shield kan vechten en moordende slagen uitdeelt, een rogue die niet noodzakelijk moet rondsluipen om snel en efficiënt belagers te lijf te gaan en uiteraard de mage die heel wat nieuwe spreuken kent om vijanden van zich af te duwen en daarna met een duidelijk gebaar de vijand plots laat uiteenspatten in een bloederig hoopje pulp.

Wat vijanden betreft is de game wel een heel pak uitgebreider dan het origineel. Daar namen we het voornamelijk op tegen Darkspawn, wezens die door de Blight opgehitst werden om hun plundertochten te starten. In het vervolg lijkt de variatie een pak groter en interessanter.

Een nieuwe setting betekent ook nieuwe steden en gebieden om te verkennen. Volgens de makers trekt deze titel alvast alle grafische registers open, de engine werd grondig onder de loep genomen en een verbluffend spektakel staat ons te wachten. Afgaande op de delen die we al voorgeschoteld kregen lijkt dit een zeer reële mogelijkheid. Je personage ziet er levensecht uit, en de acties vloeien ook naadloos in elkaar over. Je zwaard maakt duidelijk een connectie met een vijand zijn borstkas, je ontwijkt een andere aanval en voert meteen een spectaculaire follow-up uit. Gezien de ervaring die het bedrijf ondertussen ook heeft opgedaan met Mass Effect denk ik niet dat we ons veel zorgen moeten maken over de grafische kwaliteit en sfeer van deze titel.

Dragon Age 2 komt eraan, nog een kleine maand wachten en we kunnen ons wederom storten in een fantasiewereld van formaat. Personages met een verhaal, een leven, een verhaal waarin je makkelijk kan meeleven, spectaculaire actie, interessante tactische gevechten en een leuke leveling curve zijn de ingrediënten voor een nieuwe spectaculaire RPG van Bioware. Laat maar komen!

Lees ook dit