Dragon Ball FighterZ is een interactieve anime
Ka-me-ha-me-ja.
De koek lijkt nog lang niet op als het om Dragon Ball Z-games gaat. Na Xenoverse en Xenoverse 2 geeft ontwikkelaar Dimps het stokje door aan Arc System Works. Dragon Ball FighterZ lijkt dan ook niets weg te hebben van zijn voorgangers, maar put vooral inspiratie uit 2D-fighters zoals Marvel vs. Capcom, Guilty Gear en BlazBlue. Is dat een wijze zet of draait Dragon Ball FighterZ op een teleurstelling uit?
Arc System Works heeft de meest herkenbare personages uit het Dragonball-universum in de game gestopt. De sterrencast bestaat uit een kleine greep van je favoriete Dragonball-helden. Je hebt onder andere de keuze uit Goku, Vegeta en Piccolo, maar ook Cell en Majin Buu. Omdat elk personage een andere vechtstijl heeft, lijkt het erop dat er voor ieder wat wils is. Android 16 focust zich op grijpaanvallen en Gohan knalt de ene na andere ki-aanval eruit. Net zoals in de Marvel vs. Capcom-games kies je meerdere personages om het gevecht aan te gaan, dus het is belangrijk om een team te creëren dat de tegenstander op verscheidene manieren aankan.
Die gevechten vinden plaats in bekende omgevingen, zoals Cell's Arena en Namek. Volgens de ontwikkelaar heeft de game meer dan tien stadia die je dus helemaal aan gort slaat. Met speciale aanvallen knal je de tegenstander zo door een muur heen, waardoor je in een ander deel van een stadium komt. Zo blijft elke match een visueel spektakel.
Dat komt ook door de vele aanvallen die de Saiyans en andere personages uitvoeren. Dragon Ball FighterZ is namelijk snel. Arc System Works haalt duidelijk inspiratie uit zijn eigen repertoire, waardoor de game qua snelheid veel op BlazBlue en Guilty Gear lijkt. Combo's rijg je genadeloos aan elkaar om hem daarna met een ander personage voort te zetten. Het uitvoeren van aanvallen is niet heel erg moeilijk, maar vereist wel enige ervaring. Dragon Ball FighterZ maakt namelijk net zoals andere 2D-fighters gebruik van knoppencombinaties op de D-Pad om ki-aanvallen en andere vaardigheden uit te voeren.
Je kunt niet alleen tussen teamgenoten wisselen, maar ook Assists inzetten, waarbij je een teamgenoot tijdelijk oproept en de tegenstander een schop onder de kont geeft. Dat systeem vindt zijn oorsprong in andere tagteam-fighters en lijkt bij Dragon Ball FighterZ op gepaste wijze toegepast. Personages hebben namelijk interactie met elkaar door middel van oneliners en aanvallen. Zo voeren het getrouwde stel Android 18 en Krillin samen een spectaculaire aanval uit als zij in hetzelfde team zitten. Volgens Arc System Works zitten er nog veel meer verborgen interacties in de game, wat duidelijk maakt dat de ontwikkelaar het bronmateriaal uiterst serieus neemt.
Een andere bijzondere toevoeging is de Vanish-mechaniek, waarmee je plots op een andere locatie verschijnt. Hierdoor kun je uit combo's breken of de tegenstander vanuit een onverwachte richting aanvallen. Daarbij komt de Super Dash-mechaniek van pas, waarmee je als een raket naar de tegenstander schiet, om vervolgens een combo in te zetten die in een Kamehameha eindigt. Iemand die de tijd neemt om het diepgaande vechtsysteem van Dragon Ball FighterZ te leren krijgt ongetwijfeld een voldaan gevoel.
De game lijkt door de in 3D opgebouwde personages volledig met de hand getekend. Als je dan een Destructo Disc of een Final Flash inzet, is het alsof je een interactieve anime speelt. Dat gevoel wordt nog eens versterkt door het volledig nieuwe verhaal waar Arc System Works aan werkt. De ontwikkelaar laat nog niet al te veel los, maar het verhaal gaat in ieder geval over de Androids en enkele Super Androids die veel van de Z-Fighers weg hebben. Volgens Arc System Works bevat de singleplayer campaign compleet geanimeerde tussenfilmpjes om het verhaal te vertellen.
Wanneer je op de computergestuurde tegenstanders bent uitgekeken, kun je je geluk online beproeven. Dragon Ball FighterZ heeft een Online Lobby met een volledig interactieve wereld, waarin je tussen andere spelers rondloopt. Hier bekijk je replays van voorgaande matches en communiceer je met anderen door middel van emotes. Ook werkt Arc System Works aan een Party Mode, waarin je het met vijf andere spelers tegen elkaar opneemt in een match van drie tegen drie. Of je kijkt gewoon gezellig naar hoe anderen met elkaar op de vuist gaan.
Dragon Ball FighterZ keert terug naar de tijd van Dragon Ball Z: Hyper Dimension, waarin je in een 2D-omgeving met elkaar op de vuist gaat. Met Arc System Works aan het roer kan dat bijna niet mislopen. Mechanieken zoals Assists, Vanish en Super Dash lijken ervoor te zorgen dat de gameplay genoeg diepgang kent. Dragon Ball FighterZ is een ode aan je innerlijke kind.
Dragon Ball FighterZ komt begin 2018 uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.