Skip to main content

Dragon Commander

Maak de lucht onveilig als een draak.

Larian Studios is zowat de Belgische trots in gameland. De studio vergaarde al wat bekendheid met Divine Divinity en Beyond Divinity, en opvolger Divinity II, dat goede kritieken oogstte, werd een uitstekende RPG-ervaring. Met Dragon Commander laat Larian nu het RPG-genre wat achter zich, maar het schotelt ons daarom een niet minder interessante mix voor. Op de afgelopen Gamescom mocht ik op bezoek bij de booth van Larian, waar lead designer/producer Benoît Louzas zelf mij uitleg gaf bij een eerste demo van het spel.

De nieuwe game speelt zich nog steeds af in het Divinity-universum, maar dan honderden jaren voor Divinity II. Dragon Knights (je speelde de allerlaatste in Divinity II) zijn nog steeds overal aanwezig en voeren oorlog met elkaar. Jij speelt zo'n dragon knight. Speciaal hieraan is dat je in een draak kan veranderen, wat natuurlijk gebeurt in gevechten. Magie is in deze wereld nog volop aanwezig, en vaak zijn eenheden een mix tussen magie en mechaniek.

De allereerste aankondigingstrailer voor Dragon Commander.

Dragon Commander is alvast niet in één genre thuis te brengen. De game bevat elementen uit RPG's en turnbased strategy, maar kent daarnaast ook realtime gevechten. Je eigen basis, je moederschip, staat centraal. In deze hub heb je crew en adviseurs, zijn er shops waar je eenheden kan kopen en research kan uitvoeren om upgrades te bekomen. De bedoeling is dat je steeds zin hebt om terug te keren naar je moederschip.

Ook interacties met verschillende personages vind je terug op je moederschip. In de demo ben je getrouwd met een Undead Princess. Al snel moet je een keuze maken: je vrouw vraagt je om een stad van de dwergen aan haar te geven, zodat ze research kan uitvoeren om terug levend te worden. Maar natuurlijk is er een probleem: je hebt namelijk een alliantie met de dwergen, en die zullen het niet leuk vinden als hun stad ingepalmd wordt door een hoopje ondoden.

Je moet dus een keuze maken: kies je voor de Undead en hun enorme mankracht, of kies je voor de dwergen met hun vooruitstrevende technologie? In dit geval kozen we voor de Undead. Direct na de conversatie krijg je een kaart ("Undead Army"), die extra troepen geeft en je later kan inzetten op de strategy map.

Die strategy map vormt het tweede luik van het spel. Deze doet wat denken aan een bordspel zoals Risk. Je ziet verschillende gebieden op de kaart, en in elk gebied staan je troepen weergegeven. Als je gebied grenst aan een vijandelijk gebied, kan je dit aanvallen. Per turn kan je één battle zelf uitvechten, bij andere wordt de uitkomst door de computer bepaald. Ook je kaarten die je gekocht hebt of verdiend hebt door keuzes te maken kan je op deze map inzetten voor een bonus.

Voor je in de huid van een draak kan kruipen én het gevecht kan beginnen, moet je in het Squadron Menu eerst je generaals selecteren. Je kan er maximum vier gebruiken, en elk heeft zijn eigen bonussen. Dan begin je het gevecht. Jij kan als draak zelf meevechten, maar tegelijk kan je ook je troepen commanderen. Het is zelfs mogelijk om op de achtergrond te blijven en enkel door orders te geven de overwinning te behalen. Maar je kan je als draak natuurlijk ook in het gevecht storten.

Om alles wat fris te houden is je draak voorzien van een soort jetpack. Je kan een speedboost gebruiken die ook voor een zeker 'slow' effect zorgt rondom je. Je draak heeft ook speciale vaardigheden. In deze demo was dat 'Dragon Breath', die units in één kilometer rondom vernietigde. De combat ziet er alvast zeer leuk uit. In latere gevechten zal je trouwens ook tegen andere draken moeten vechten, maar dat was in deze demo nog niet het geval. Voorlopig zijn er trouwens alleen eenheden die in de lucht vechten, al wordt er overwogen om ook eenheden te maken die vanop de grond aanvallen. De mappen waarop gevechten wordt, kunnen trouwens tot 20 bij 20 kilometer groot worden.

Dragon Commander is duidelijk nog work-in-progress, maar de basis was er en die zag er zeer goed uit. Vooral de mix van genres lijkt zeker wat te kunnen worden. De ontwikkelaars beloven ook nog heel wat andere features, zoals een tactical map tijdens gevechten geïnspireerd op deze van Homeworld. Een minimap en een manier om de targets van je units te tonen moet er ook nog komen, maar de HUD wordt zo klein mogelijk gehouden. Multiplayer staat ook gepland, zelfs voor vier spelers op hetzelfde scherm. Dragon Commander zou moeten verschijnen in 2012, al zal dat waarschijnlijk eerder naar het einde van het jaar toe zijn.

Dragon Commander zal in de loop van 2012 verschijnen voor de PC en X360.

Lees ook dit