Dreams hands-on & interview met Catherine Woolley van Media Molecule
Doet dromen.
Wie zich de avonturen van Sackboy in LittleBigPlanet herinnert, weet dat ontwikkelaar Media Molecule creaties van spelers erg naar waarde schat; sommigen versierden er zelfs een job bij de Engelse studio mee. Dreams, dat na een bèta en early access-fase eindelijk lanceert, borduurt op diezelfde filosofie voort en belooft het walhalla van user-generated content te zijn. Ondergetekende zakte af naar Antwerpen voor het lanceringsevenement van de game en een gesprek met Media Molecule-designer Catherine Woolley.
Net als voorganger LittleBigPlanet is Dreams op het Play-Create-Share-principe gestoeld, waarbij je de rol van speler én ontwikkelaar vervult. Dreams reikt jou namelijk alle tools aan om gewoon zelf naar hartelust te bouwen. Het klinkt als het zoveelste holle verkooppraatje, maar Dreams is werkelijk meer dan een game. Het is een platform en creatieve tool voor gameontwikkelaars in spe. Art's Dream bijvoorbeeld, de drie uur lange story mode van de game, werd volledig gemaakt met instrumenten die ook voor de speler beschikbaar zijn. Er werd niet valsgespeeld, zo verzekert Media Molecule. Assets, textures, muziektracks, camerastandpunten - alles is repliceerbaar. Al is het natuurlijk fijner om met iets volstrekt nieuws op de proppen te komen! Woolley: “Dreams maakt creativiteit toegankelijk. Creativiteit waarvan men niet eens wist dat men het in zich had, maar ook ideeën en emoties die men misschien heeft.”
Art's Dream fungeert dan ook vooral als creatieve voorzet, om een idee te geven van wat er allemaal mogelijk is. Daar horen cartooneske figuurtjes, prijsbubbels en een versierbare thuisplaats bij - onmiskenbaar LittleBigPlanet - maar ook zwaarmoedigere thema's passeren de revue. Om maar even te zeggen dat Dreams zich niet tot vrolijke third-person platformers beperkt. Gedurende mijn tijd op de demovloer zag ik een ongelooflijke weelde aan community-made levels: van lineaire racers en point-and-click-spellen tot hyperrealistische ruimteshooters en multiplayergames. Muzikanten en geluidstechnici kunnen zich overigens helemaal verliezen in het layeren en mixen van zelfgemaakte clips. Dat dat alles uit slechts één toolkit voortkomt, is haast onbevattelijk en verdient een pluim. Op Twitter bijvoorbeeld, geeft #madeindreams een mooi beeld van wat er sinds Dreams' bèta al is gebouwd. Een duizelingwekkend aantal dat zich in de tienduizenden situeert, aldus Woolley, en met de officiële release van de game alleen maar zal toenemen.
Media Molecule mikt op een nagenoeg naadloze versmelting van dromen, bijeengehouden door een overzichtelijke zoekmachine met tal van tags en een vernuftig algoritme dat op basis van jouw likes aanbevelingen doet. Dream Surfing - zo heet het feilloos browsen van levels - doet met andere woorden erg aan YouTube denken, waarbij je op basis van een titel, algemene beschrijving en thumbnail jouw keuze maakt. Een opvallende vergelijking, maar een die ook Woolley niet is ontgaan: “Je vergaart andermans content en kan zelf erg gemakkelijk dingen online zetten. Alle elementen (Play, Create en Share, nvdr) moeten samenhangen en in elkaar overvloeien. Je moet onmiddellijk in het Create-aspect kunnen springen en aan de slag gaan.”
Share is dan weer een ander verhaal. Wie een persoonlijke creatie online zwiert, kan dat op twee manieren doen. Ofwel maak je je game louter speelbaar, ofwel laat je ook remixes toe. Dat betekent dat andere spelers jouw level onder handen nemen en het bijvoorbeeld van een andere muziektrack voorzien. Ook in het Create-gedeelte van de game kun je overigens online naar specifieke bouwstenen op zoek. Net als een ontwikkelingsteam kunnen dus ook spelers de krachten bundelen en elk een eigen taak op zich nemen - een tegemoetkoming voor de afwezigheid van online multiplayer bij launch (die echter wel nog gepland staat). Couch co-op met één tot drie vrienden is dan weer wel mogelijk.
Ongelimiteerde creativiteit en zelfexpressie vormen meer dan eens het speerpunt van geslepen marketing. Ook Dreams trekt volop de kaart van absolute vrijheid. Terecht? De verbijsterende diversiteit aan levels alsook Media Molecules belofte om de game na launch van content (en VR-ondersteuning!) te blijven voorzien, beloven alvast veel goeds. Is creativiteit in Dreams zonder grenzen? Wie weet, daarvoor moet je eerst de grens opzoeken. Een uitdaging die enkele leden van de Dreams-community ongetwijfeld aangaan.
De toekomst van Dreams ligt kortom vooral in de handen van zijn bedrijvige community en diens voortdurende creatie van dromen. Het witte canvas staat klaar, en dat in de vorm van gestroomlijnde menu's, hapklare tutorials en - last but not least - een overvloed aan tools. Wat er nu al is, schept dan ook hoop, maar doet vooral dromen over wat er met meer tijd en meer samenwerking kan ontstaan. Niet alle content is even sterk of zal je weten te overtuigen, maar dat is nu eenmaal een gevolg van de enorme vrijheid die met Dreams gepaard gaat. Dreams is gewaagd, vernieuwend en bovenal uniek.