'Drie kwart Early Access-games nog steeds niet af'
Populair businessmodel levert nog weinig volledige titels.
75 procent van alle Early Access-games die gelanceerd zijn de periode maart 2013-oktober 2014, zijn momenteel nog niet af. Dat blijkt uit onderzoek van de firma Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR).
Een kwart van alle studio's is er inmiddels in geslaagd een volledig product op Steam uit te brengen. Met het Early Access-model bieden ontwikkelaars games te koop aan die nog in ontwikkeling zijn. Met de investeringen van gamers die heil zien in het eindproduct, krijgen ze de financiële steun die nodig is om de game af te maken. Een van de bekendste voorbeelden is de survivalgame DayZ.
Het businessmodel blijkt populair in 2014. 255 Early Access-games zijn dit jaar uitgebracht op Steam tegenover 102 in 2013. Maar omdat er relatief weinig games daadwerkelijk uitkomen, sluit EEDAR niet uit dat er mogelijk een kanteling gaat plaatsvinden.
"Hoewel er duidelijk voordelen zijn aan dit verdienmodel, lopen studio's het risico beloftes naar de consument niet na te komen," stelt EEDAR-leidinggevende Patrick Walker. "Een Early Access-titel kan in theorie oneindig in ontwikkeling blijven. Hoe kopers van games daar in de toekomst mee omgaan, is nog maar de vraag."
Ontwikkelaars stellen Early Access-games vaak goedkoper beschikbaar dan de game uiteindelijk wordt. Dat maakt het weer wat aantrekkelijker om zo vroeg al overstag te gaan.
EEDAR noteert echter dat de prijs voor het volledige product gemiddeld 'slechts' een dollar hoger is dan de Early Access-prijs. "Hierdoor wordt geïllustreerd dat gamers in wezen de volle mep betalen voor een game die nog niet af is," aldus de onderzoeksfirma. "Uitgevers en ontwikkelaars doen er goed aan zich deze risico's in het achterhoofd te houden."
(via zustersite Gamesindustry.biz)