Skip to main content

Dungeon Hunter: Alliance Review

De helft van de punten voor het dubbele van de prijs.

Dungeon Hunter: Alliance is een actie-RPG ontwikkeld door Gameloft dat geldt als de rechtstreeks opvolger van het iPhone-spel Dungeon Hunter. Het spel was eerder al te verkrijgen via PlayStation Network en in de Mac App Store, maar publisher Ubisoft bracht het nog eens opnieuw uit als één van de lanceertitels voor de PS Vita.

In het verhaal ben je een koning die zijn koningin verliest. Omdat je het verdriet en de eenzaamheid niet te boven komt, verdiep je je in de magische kunsten en breng je je allerliefste terug tot leven. Helaas genoeg blijkt het niet meer dezelfde persoon te zijn als voordien. Ze is een kwaadaardige versie die je vermoord en je koninkrijk naar de verdoemenis helpt. Je wordt echter door een elfje tot leven gewekt om een einde te brengen aan de tirannie van je zombie-vrouw. Dat is het verhaal in een notendop.

Je kunt kiezen uit drie type personages. Een magiër, een zwaardvechter en een schurk. Je zult voornamelijk in kerkers en kastelen de vijanden op je weg moeten verslaan. Er zijn overal een hoop items te vinden die je aanvallen krachtiger maken, je leven verlengen, alternatieve wapenupgrades, toverdrank, ... Gaandeweg zul je ook meer ervaring op doen. Hoe meer ervaring je opdoet, hoe sterker je op je beurt uit de hoek kun komen. Eigenlijk een uber-klassiek RPG spel. Alleen jammer dat de hit-detectie er soms nogal naast zit. Je eerste aanval gaat meestal knal naast de vijand.

Voor deze versie voor de Vita werden enkele toevoegingen gedaan. Zo zijn er enkele nieuwe wapens ter beschikking. Daar behoren onder andere een kruisboog, magische orbs en de zogeheten polearms toe. Naast de verhaalmodus is er ook de Pit of Trails. De klassieke mode waarbij je zo lang en zoveel mogelijk golven vijanden moet proberen te overleven.

"Dungeon Hunter: Alliance is eigenlijk een uber-klassiek RPG spel die nooit weet op te vallen of te verbazen."

Speciaal voor de andere functionaliteiten van de Vita kreeg het spel ook op gebied van de besturing wat oplapwerk. Zo zijn de menu's volledig te bedienen via het aanraakscherm en kun je in- en uitzoomen op je speelgebied door twee vingers uit elkaar of naar elkaar toe te brengen op het scherm. Niets wereldschokkends dus. Ook de bediening van je begeleidende elfje kan -naast het gebruik van de rechter joystick- ook door de achterkant van de Vita aan te raken. Door de achterkant aan te raken positioneer je het elfje perfect voor grote aanvallen of voor het zoeken naar schatten. Het elfje bewegen tijdens een gevecht vergeet je echter altijd, waardoor die besturingstoevoeging zichzelf wat nutteloos maakt. Het elfje volgt wanneer je de achterkant niet aanraakt toch automatisch je personage.

En de sfeer, look en feel? Wel de beelden zijn scherp en kleurrijk, het geluid is mooi, de effecten tonen wat ze moeten tonen, maar zijn op zich nooit echt verbluffend. Ze zijn de goeie middelmoot van wat je van het genre kunt verwachten. Ze stellen niet teleur, maar echt "waw" kun je het ook niet noemen. Het is ook ergens jammer dat er enorm veel dialogen passeren. Een hoop ongesproken teksten in kleine letters. Akkoord, misschien zijn we verwend, maar er is op sommige momenten toch wel veel tekst te lezen. En aangezien het een geadapteerde versie van het downloadbare spel voor de PSN is zijn die teksten ten opzichte van het grote scherm echt wel klein.

Dungeon Hunter: Alliance is een kameleon die zich al aan verschillende platformen met wisselend succes wist te adapteren. Van het kleine scherm van de smartphone tot het tv-scherm als downloadbare PSN-game. En nu op de nieuwste handheld van Sony. Alleen jammer dat de prijs zich even naadloos mee van vorm veranderd naarmate het op een andere console te spelen valt. Dungeon Hunter: Alliance kost dan ook drie-dubbel zoveel voor de Vita als voor de iPhone of PSN. Dat is er meer dan een beetje over natuurlijk. Het gebrek aan een iPhone of PS3 is eigenlijk de enige reden om het spel ooit voor de Vita te kopen.

Laat dit dan ook het ergste punt van gans deze review zijn. Een spel verdriedubbelen in prijs terwijl het verder bijna geen enkele echte toevoeging doet, is gewoonweg te veel. Een 6 als score ging al een milde toegeving zijn, maar de uiteindelijke 5 is nog zeer royaal. Het verloren punt is dan ook volledig te wijten aan het zure gevoel dat het bij gamers opwekt. Gamers zijn geen citroenen die zomaar nutteloos financieel uitgeperst kunnen worden. Over het algemeen dus een dure RPG die nooit echt weet te verbazen of op te vallen. Een O.K., zonder meer!

De review van Dungeon Hunter: Alliance doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu beschikbaar voor PS Vita!

5 / 10

Lees ook dit