Skip to main content

Dungeons: Game of the Year Edition Review

Demonisch.

Dungeons is een game die al in 2011 verscheen maar nu is er een "Game Of The Year Edition", waarin een map pack en het DLC-pakket "Into The Dark" zijn opgenomen. Benieuwd of er ook wat aan de spelformule gesleuteld is, want Dungeons kreeg nogal een milde ontvangst.

Dungeons kan worden gezien als een spirituele opvolger van de jaren '90 klassiekers Dungeon Keeper 1 & 2. In die games moest jij als "Dungeon Keeper" je kerker controleren en uitbreiden met vallen, monsters en doodlopende gangen. Dungeons volgt een gelijkaardig systeem. Jij bent een Dungeon Lord die van zijn plek aan de top van de hiërarchie wordt verdreven door een samenzwering van je duivelse ex-vriendin. Om je plek terug te winnen, moet je je een weg banen door verschillende 'lagere' dungeons en zo langzaam opklimmen. Deze dungeons vormen dan ook de kern van het spel. Hierin lok je nietsvermoedende helden in de val en zuig je hun soul power leeg. Je moet ze wel eerst vetmesten door ze monsters te laten verslaan of goud te laten roven, want dan krijg jij er meer soul power uit los. Naarmate de tijd vordert worden de helden niet alleen hoger in level, maar eisen ze ook steeds meer.

Soul Power is echter maar één van de resources uit het spel. De andere twee zijn goud en prestige. Goud verdien je door simpelweg heroes af te slachten. Prestige verdien je door je kerker in te richten met mooie meubels zoals doodskisten, lampen of doodskoppen. Heroes kunnen deze dan bewonderen, waardoor je ook wat prestige krijgt. Deze resource voelt heel artificieel aan: er is immers geen enkele reden om die objecten neer te poten, behalve als je een bepaald object moet vrijspelen of een missiedoel moet halen.

De game roept nochtans een zeer leuk, donker sfeertje op, al voelt sommige humor wat geforceerd aan. Het doet wat denken aan Overlord, al is de humor daar beter geslaagd. Het verhaal is niets speciaals, maar er komen tenminste wat kleurrijke personages voor, zoals de zombie lord die je plaats aan de top van de hierarchie heeft ingenomen. Helaas zijn er ook irritante personages, zoals je goblin bediende die je je missiedoelen geeft. Zijn voice-acting is quasi onhoorbaar, en het is dan ook enorm irritant om hem de hele tijd te moeten horen.

Er zijn ook enkele RPG-invloeden terug te vinden. Je Dungeon Lord heeft een echte skilltree, waarmee je verschillende spreuken en voordelen kunt vrijspelen. Er zijn ook enkele klassieke abilities, zoals strength en perception die je sterker maken. Je hebt ook een eigen skillbar om je verschillende spreuken uit te spreken over nietsvermoedende helden. Tijdens de campaign krijg je ook vaak enkele "quests" maar die zijn héél beperkt en voegen niet veel toe.

De twee DLC-pakketten voegen quasi niets toe, dus van een grote "update" kun je moeilijk spreken. Toch poogt Dungeons een hedendaagse update te geven aan de traditionele Dungeon Keeper-saga. Of ze daar in volledig geslaagd zijn, zal grotendeels van je eigen smaak afhangen. Een topgame kun je het spel bezwaarlijk noemen, maar er is duidelijk met liefde voor het genre aan gewerkt. Alleen jammer dat het spel soms ietsje te repetitief wordt.

De review van Dungeons: Game of the Year Edition doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op PC!

6 / 10

Lees ook dit