Skip to main content

E3 2012 vooruitblik: Take-Two

Zonder Bioshock Infinite maar wel een hoop andere beloftevolle titels!

Artikel geschreven door Niels Jani

46.800 bezoekers waren aanwezig op de E3 in 2011, afkomstig uit alle uithoeken van de wereld om gedurende drie dagen in totaal meer dan tweehonderd verschillende standhouders af te werken. Het was vorig jaar een extreem drukke editie van de Electronic Entertainment Expo te Los Angeles, maar hoe zal de beurs dit jaar verlopen? En weten alle grote uitgevers en ontwikkelaars zichzelf te overtreffen in vergelijking met de impact die ze al dan niet in 2011 konden maken? In de aanloop naar de E3 2012 proberen wij op die vraag een antwoord te geven. Ons oordeel baseren we deels op feiten, deels op speculatie. Of onze voorspellingen al dan niet zullen uitkomen weten we jullie in de eerste helft van juni te vertellen, wanneer het belangrijkste gamespektakel ter wereld losbarst met de eerste grote persconferenties, en Eurogamer Benelux in Californië ter plaatse is om verslag uit te brengen.

Vandaag analyseren we wat Take-Two voor ons in petto heeft op de E3 van 2012.

De E3 van 2011 voor Take-Two

Take-Two is voor veel gamers niet meteen de bekendste uitgever. De gemiddelde spelletjesfanaat zou de vraag naar zijn favoriete spel van de uitgever dan ook met stilzwijgen en een vragende blik beantwoorden. Als die gamers dan te horen krijgen dat Take-Two eigenlijk een collectief van studios is met onder meer 2K Games ( The Darkness, Borderlands, Mafia, Bioshock, de Sid Meier games,...) en Rockstar (Max Payne, Red Dead, Grand Theft Auto, ...) zien we de vragende blik van daarnet meteen veranderen in een brede glimlach en wordt de eerdere vraag beantwoord met een vloedgolf aan topgames. De E3 van vorig jaar was er dan ook eentje van hoge verwachtingen voor de Amerikaanse uitgever. Uiteindelijk bleven de grote nieuwe aankondigingen uit, maar werden er desalniettemin enkele nieuwe games voorgesteld.

Allereerst werd er een level van Duke Nukem Forever getoond. Het moment waarop de man met de Balls of Steel het opnam tegen een metershoge alien in een footballstadium, even later de oogbol van de zopas gevelde boss uitrukte en hem tussen de doelpalen knalde, deed ons even hopen dat de Duke terug was na zijn lange winterslaap. Niets bleek echt minder waar toen we enkele maanden later de reviewcopy in onze console legden. Hopelijk gaat Duke niet de Sonic toer op en wordt Duke Nukem Forever de laatste game in de reeks.

Vorig jaar waren we onder de indruk van Bioshock Infinte. Dit jaar zal de game echter afwezig zijn.

Ook The Darkness 2 werd getoond. In deze opvolger van The Darkness uit 2007 sta je opnieuw in de ongure schoenen van Jackie Estecado, gastheer van de Darkness. Gelukkig kan Jackie de krachten van de door en door slechte Darkness voor zijn eigen doeleinden gebruiken om zijn dagdagelijkse gangsterleventje wat te vergemakkelijken. Dit leidt tot zeer explosieve gameplay waarbij je je tegenstanders letterlijk uit elkaar kan rukken, kan doen verdwijnen in een plaatselijk zwart gat of doorboren met een van je Darkness tentakels. Dit alles kon dan ook nog eens herhaald worden in co-op met drie andere spelers. Het uiteindelijke spel was zeer vermakelijk, doch wat aan de korte kant.

Op de vorige E3 werden we ook verwend met een eerste zicht op de gameplay van Bioshock Infinite. Het derde deel verlaat de onderwaterstad Rapture en verplaatst zich naar een vliegende stad, Columbia. We noteerden onder meer hoe je via rails van vliegend platform naar vliegend platform kon reizen, dat je compagnon haar bovennatuurlijke krachten kan gebruiken om de vijanden op een creatieve manier om zeep te helpen en vooral dat we veel en veel meer willen zien van de derde Bioshock!

Take-Two besloot ook een klassieker van onder het stof te halen. X-COM, een spel uit 1994, krijgt twee (spirituele) opvolgers: X-COM en X-COM: Enemy Unknown. De eerste blijft trouw aan de setting uit het origineel, maar slaat zijn eigen weg in door de shootertoer op te gaan. Je krijgt de controle over een van de leden van een geheime organisatie die de vijand uit deze game, aliens die eender welke vorm kunnen aannemen, moeten omleggen. Gaandeweg krijg je meer inzicht in het buitenaards ras en kun je hun eigen wapens tegen hen gebruiken.

X-COM: Enemy Unknown sluit dan weer dichter aan bij het originele spel aan qua gameplay door de tactische kaart te spelen. Ook hier moet je de aarde redden van het buitenaards gespuis, maar dit spel speelt meer als een Desperados ( niet het drankje! ) dan een Call of Duty. Het spel situeert zich ook in een meer hedendaagse setting, wat je waarschijnlijk toegang verleent tot moderner wapentuig en gadgets. Heel veel info over dit spel hebben we nog niet, maar hier komt waarschijnlijk dra verandering in.

Tenslotte was er ook nog Spec Ops: The Line, een third person shooter waarin je met een driekoppig team door een door zandstormen verwoest Dubai trekt om er uit te vissen wat er is gebeurd met een van de radar verdwenen commandant en enkele honderden soldaten die instonden voor de evacuatie van de stad. Het avontuur eist zijn tol op het hoofdpersonage en zijn teamleden en enkele slechte beleidsbeslissingen zouden er kunnen voor zorgen dat je de loyaliteit van je teamleden verliest. Spec Ops: The Line zou volgende maand in de winkelrekken moeten liggen.

De E3 van 2012 voor Take-Two

Dit jaar kijken we zo mogelijk nog harder uit naar wat Take-Two ons te bieden heeft. Het heeft een hele reeks spellen in de steigers staan waar we graag wat meer over te weten willen komen en liefst van al ook nog zelf eens aan de tand zouden willen voelen.

Allereerst is er het mysterieuze 'Agent'. Op een paar screenshots en wat losse flarden info na, weten we nog niet zo bijster veel over deze PS3 exclusive waar het ondertussen al een jaar rond stil is. De game zou zich afspelen tijdens de jaren zeventig van de Koude Oorlog waar je als geheim agent onder meer vijandelijke kopstukken moet omleggen en intel moet verzamelen. We weten nog niet op welk genre de game uiteindelijk zal uitdraaien, maar hebben een donkerbruin vermoeden dat het iets tussen een Hitman en een Splinter Cell zal zijn. Iets speelbaars verwachten is waarschijnlijk wat te veel gevraagd, maar hopelijk krijgen we volgende week toch al wat meer harde feiten over de game.

Games die we hopelijk wel zullen kunnen spelen zijn eerder genoemde X-COM en X-COM: Enemy Unknown. Aliens afknallen, daar zijn we altijd voor te vinden, maar we twijfelen nog. Zullen deze games de middenmoot kunnen overschrijden? Zit er een goed verhaal achter beide games? Is er interessant wapentuig of gadgets? Zijn de vijanden geen stereotypen met groene laserpistolen? We blijven enthousiast, maar laten onze dekking toch nog niet zakken.

Bioshock Infinite werd helaas onlangs door Take-Two uitgesteld tot het jaar 2013. Een spijtige zaak dat ook onze wenkbrauwen doet fronsen. Want zag die game er vorig jaar al niet geweldig uit? Waarom precies de game is uitgesteld zullen we op E3 2012 vast niet te horen krijgen want Take-Two heeft inmiddels laten weten dat door dit uitstel de game ook volledig afwezig zal zijn op de beurs. Je doet ons hart breken, Take-Two!

Nog een publiekslieveling van enkele jaren terug die een vervolg krijgt: Borderlands 2. De shooter met een lootsysteem à la Diablo belooft terug te keren met nog meer wapens ( nu onderverdeeld in klassen om sneller een duidelijk beeld te krijgen van de plus- en minpunten van een bepaalde kogelspuwer), een betere storyline en een nog geschiftere wereld en vijanden. Wij gaan op de E3 alvast op zoek naar het machinegeweer dat raketten schiet!

We zouden bijna vergeten dat Take-Two ook een 2K Sports studio heeft die momenteel onder andere NBA 2K13 aan het klaarstomen is. Deze reeks spellen is in onze contreien natuurlijk lang niet zo populair als pakweg FIFA, maar heeft hier toch zijn schare fans rondlopen. Hoop alvast niet op wereldschokkende veranderingen in de gameplay, maar eerder een spel dat net dat ietsje mooier is en wat vlotter speelt dan de vorige editie.

En om af te sluiten is er natuurlijk de game die nu al zo goed als zeker de koning van de beurs wordt. Toen Rockstar in november de eerste trailer van het spel online gooide, ontploften de internetfora van de geruchten en speculaties. De trailer werd tot op het bot ontleed en de hype die we gewend zijn rond de serie was toen al groter dan menig andere blockbuster van de laatste jaren die we ons konden herinneren. Iedereen weet natuurlijk over welk spel ik het heb, tenzij hij het laatste jaar onder een steen op de achtste maan van Pluto heeft geleefd. De blockbuster der blockbusters, opvolger van een van de grootste games aller tijden en dé game die iedereen op de E3 wilt zien: Grand Theft Auto 5. Rockstar heeft ons al een half jaar in het duister doen tasten omtrent dit spel. Hopelijk vinden ze dat het nu eindelijk eens tijd wordt om ons iets concreets te vertellen over het spel. Wij zijn er klaar voor!

Vorig jaar was Take-Two 's E3 line-up ok, maar dit jaar gaat het dak er zeer waarschijnlijk af. We hopen niet echt op volledig nieuwe games, maar eerder op meer verduidelijking, info en hopelijk ook gameplay van games waar Take-Two ons het voorbije jaar waterachtig om maakte. Alles wat we te weten komen, verschijnt op de site en hopelijk wordt dat heel wat!

E3 2012 > E3 2011

Lees ook dit