E3 2016 - Onze wildste voorspellingen
De redactie speculeert erop los!
Voordat we geleidelijk de komkommertijd ingaan, staat er nog een jaarlijks terugkerend hoogtepunt op de agenda: de Electronic Entertainment Expo, beter bekend als de E3. Op 14 juni openen de deuren van de Los Angeles Convention Center, terwijl in de dagen ervoor al het nodige nieuws naar buiten gebracht wordt. Net als vorig jaar heeft de redactie van Eurogamer Benelux bij volle maan occulte rituelen uitgevoerd om zo aan een lijst met de wildste voorspellingen voor de E3 2016 te komen. Benieuwd hoe ver we er dit jaar weer naast zitten...
PlayStation NEO en Xbox Two
Carl: De strijd tussen Sony en Microsoft bereikt dit jaar een ongezien hoogtepunt. Niet enkel onthult het Japanse bedrijf officieel de veelbesproken PlayStation NEO, ook tovert de Amerikaanse technologiegigant uit het niets de Xbox Two op het podium. Beide consoles zijn onnoemelijk veel krachtiger, waardoor games nu eindelijk standaard aan 1080p en 60 fps draaien. Daarna volgt er een burgeroorlog onder consolegamers, met bloed, spuug en gebroken controllers op de straatstenen terwijl er luidkeels protestmarsen worden gehouden tegenover de bourgeoisie met hun dure nieuwe speeltjes. Het pc master race bespiedt alles vanuit de verte en wrijft zich ondertussen in de handen.
Crash Bandicoot
Derek: Sony heeft door de jaren heen menig Bandicoot-fan tot wanhoop gedreven door continu naar de iconische buideldas te refereren, maar nooit bij de naam te noemen. Soms subtiel, maar veelal onmiskenbaar duidelijk. Zo kwam Sony's Shaun Layton doodleuk met een Crash Bandicoot-shirt het podium opgelopen tijdens de PlayStation Experience van 2015. Naughty Dog doorbreekt dit jaar die geveinsde stilte en laat je tot tweemaal toe hun mascotte van weleer besturen. Met het oog op het succes van Ratchet & Clank is het niet onbedenkelijk dat er weer een vrolijke platformer aan het repertoire van de Playstation 4 wordt toegevoegd. Of huidige IP-houder Activision hier ook zo over denkt, is echter nog de vraag.
Command & Conquer
Johnny: Brett Sperry en Louis Castle lopen het podium op. Ze hebben de Westwood naam inclusief alle intellectuele eigendommen van Electronic Arts kunnen terugkopen. De volledige Command & Conquer-serie krijgt een remaster en wordt als één totaalpakket uitgebracht. Inclusief uitgebreide multiplayerondersteuning waarbij je met Red Alert-eenheden tegen Tiberium-eenheden kunt vechten. Command & Conquer 4 krijgt geen remaster en wordt officieel genegeerd. De lichten gaan uit. Ineens horen we de stem van Kane zeggen dat het tijd is voor een waardige afsluiting van de Tiberium-saga. Het filmpje wat volgt, overtreft de stoutste verwachtingen en zowel de pers als de gamers schreeuwen het uit. Welcome back, Commander!
Devil May Cry 5
Kevin: Het is tijd om de witharige Dante weer eens te laten schitteren. Ik wil weer kunnen lachen om een verhaal dat zichzelf totaal niet serieus neemt en af en toe met een geweldige seksuele innuendo komt (Dante en Lucifer in DMC4, iemand?). Een game die het hack-and-slash genre eer aan doet, maar ook niet bang is om te vernieuwen. De Resident Evil-achtige camerastandpunten moeten bijvoorbeeld weg en de gameplay moet net zo vloeiend voelen als DmC: Devil May Cry. Nero, Trish, Lady en Vergil moeten samen met Dante de show stelen. Ik zeg: "Jackpot! Yeah, baby!"
Demon's Souls 2
Marcel: Er kan maar één de beste zijn. Hoe geweldig de Dark Souls-reeks ook is. Met het afronden van deze epische trilogie heeft From Software de handen vrij om een vervolg te maken op het nog moeilijkere Demon's Souls. Het is vooral de Firelink Shrine in Dark Souls 3 die dit verlangen aanwakkert. Oh Nexus, wat mis ik je. Evenals Yurt the Silent Chief. Ik ben nog nooit tegelijk zo woedend en verbaasd geweest. Hidetaka Miyazaki, ik wil graag meer van Boletaria en Latria zien. Maak alsjeblieft The Old One wakker.
Prey 2
Mathijs: Het is 2011 wanneer uitgever Bethesda voor het eerst gameplaybeelden van Prey 2 onthult. Wat we zien is een schitterende, van neonletters vergeven wereld waarin je als premiejager je geld verdient door intergalactisch gespuis te vangen - dood of levend. Bethesda heeft sinds die tijd echter meerdere keren aangegeven dat de ontwikkeling van de game gestaakt is, dit tot groot verdriet van ondergetekende. Maar wat nou als de game niet echt geschrapt is? Wat als Bethesda ons voor het lapje houdt en de ingelaste adempauze gebruikt om de ultieme cyberpunkgame te maken? Ik wacht af en tel de elektrische schaapjes.
Blood
Samuel: Duke Nukem. Lo Wang. Een voor een keren alle helden uit het Build-tijdperk weer terug. Maar waar blijft Caleb, de ondode outlaw psychopaat die "Puttin' on the Ritz" zingt terwijl hij losgaat met een spuitbus en benzineaansteker? Dit wordt het jaar waarin Nightdive Studios bekendmaakt de rechten op Blood te hebben. Ik wil Monolith's vergeten klassieker terugzien in een nieuw jasje. Geef me een open wereld vol met art deco, horrorclichés en easter eggs. Geef me monsters, zombies en een cultus met een vreemd brabbel-taaltje. Geef me wapens die even creatief als bruut zijn. En doe er een paar trucjes met die aansteker bij.
Beyond Good & Evil 2
Sander: Het vervolg op de cultklassieker van Ubisoft werd in 2008 al onthuld. Een korte teaser met een mediterende Jade en een luid snurkende Pey'j sprak tot de verbeelding. Maar vanaf daar werd het ijzig stil. Naast een trailer waar Jade over de daken van een woestijnachtig dorpje sprong, hoorde we niets meer dan geruchten. Het laatste gerucht is dat Nintendo de ontwikkeling financieert. Hoewel Nintendo op de E3-beurs niets dan Zelda laat zien, is Ubisoft waarschijnlijk vrij om de stilte te breken tijdens zijn eigen persconferentie. Een groep Vapers komt het podium op en blaast een indrukwekkende rookwolk die de releasedatum vormt. Of is dat niet wat Vaporware betekent?
Red Dead Redemption 2
Yvo: Ik wil een exorbitante cowboyhoed en leren laarzen met sporen dragen. Outlaws met kogels doorzeven ondanks dat ze levend meer opbrengen. En hevig kauwend op mijn pruimtabak als een onbeschofte hork op de grond tuffen. Wat ik ook wil, is mensen aan een lasso achter mijn paard aan sleuren omdat ze me halve minuut daarvoor verkeerd aankeken. Of op klaarlichte dag stomdronken de saloon uit zwalken, terwijl ik niet veel later begeleid door serene mondharmonicaklanken de ondergaande koperen ploert tegemoet galoppeer. Kortom, ik wil terug naar het Wilde Westen. Ik wil Red Dead Redemption 2.