Skip to main content

E3 2017 - Onze wildste voorspellingen

De redactie speculeert erop los!

De komkommertijd klopt op de deur, maar niet voordat een jaarlijks hoogtepunt heeft plaatsgevonden: de Electronic Entertainment Expo, beter bekend als de E3. Van 13 tot en met 15 juni vindt in het Los Angeles Convention Center de E3 2017 plaats, terwijl steeds eerder al de nodige details 'per ongeluk' lekken. Traditiegetrouw voert de redactie van Eurogamer Benelux bij volle maan occulte rituelen uit om aan een lijst met onze wildste voorspellingen te komen.

Overigens benieuwd naar de datums en tijden waarop Sony, Microsoft, Nintendo, Electronic Arts, Ubisoft en Bethesda hun persconferenties houden? Hier vind je alle E3 2017 persconferenties.

We houden het droog!

De E3 begint over een paar weken. Ik zit klaar om een recordaantal nieuwsberichten te schrijven, maar dan gebeurt er iets heel bijzonders. Er is wel nieuws, maar bijlange na niet zoveel als normaal. We zijn inmiddels gewend dat er zo veel informatie van tevoren lekt, dat je zelfs droger blijft onder een sprinklerinstallatie die afgaat. Maar nu is het anders en blijven de grote lekken uit. Het maakt van ons weer fans in plaats van redacteurs. Want voor het eerst in een heel lange tijd gaan we weer blanco de presentaties in. We worden verrast, zoals dat alleen vroeger kon gebeuren. Het doet ons nostalgisch terugverlangen naar een tijd waarin het internet niet alles vooraf verklapte en een nieuwe aankondiging ook echt een verrassing was.

Arkane Studios presenteert: Thief

Na de tegenvallende verkoopcijfers van Deus Ex: Mankind Divided lijkt uitgever Square Enix niet meer zo geïnteresseerd in first-person stealth games. Ontwikkelaar Eidos Montreal is voorlopig bezig met een nieuwe Tomb Raider en een Marvel-game. De laatste Thief-game dateert ook alweer uit 2014 en is niet bepaald goed ontvangen. Een uitgelezen kans voor Arkane Studios om met de rechten van de IP aan de haal te gaan. De Franse studio toonde zich met Dishonored en Prey al een meester in het genre en haalde voor Dishonored 2 zelfs al Thief-stemacteur Stephen Russell in huis. En beeld het je in: een nieuwe Thief met de art- en leveldesign van een Dishonored. Ik moet al watertanden van de gedachte.

RenEAssance

Na het succes van Battlefield 1 begrijpt Electronic Arts eindelijk wat het recept tot succes is: luisteren naar wat de fans willen. Daarom slaat de uitgever de hele wereld met verstomming tijdens zijn persconferentie met twee enorme aankondigingen. Skate 4 (uiteraard geschreven als Sk4te in al het promotiemateriaal) is eerst aan de beurt en geeft je een enorme open wereld om in rond te skaten. Dead Space 4 (uiteraard geschreven als De4d Sp4ce in al het promotiemateriaal) komt vervolgens aan bod en keert terug naar de stijl van de eerste game - deze keer is de game echter volledig in first-person én met ondersteuning voor virtual reality. Bovendien beslist iedereen ter wereld dat Dead Space 3 nooit heeft bestaan en wordt dit het echte einde van Isaacs verhaal. Oké?

FromSoftware werkt aan een (spirituele) opvolger voor Tenchu

Hidetaka Miyazaki en FromSoftware zien het niet zitten om continu Dark Souls- en Bloodborne-opvolgers te maken. Hun volgende project wordt natuurlijk een nieuwe Tenchu-game. Het past perfect. Tenchu-games lenen zich voor pittige uitdagingen, hebben een lugubere, oosterse sfeer, en de mythische, monsterlijke vijanden boezemen je angst in. FromSoftware voegt ook meer Character Customization-opties toe zodat de verschillen tussen Rikimaru en Ayame (en eventueel Rin en Tesshu) groeien en je de personages echt naar je eigen speelwijze zet. De coöp en PvP houden ons nog jaren zoet. Tijdens de E3 doemen uit het niets de ninja's voor ons op, en we kunnen niet vrolijker zijn.

De comeback van Sam Fischer

Na al het multiplayergeweld dat Ubisoft vorig jaar lanceerde, is het weer hoog tijd voor een ouderwetse singleplayergame. Nou vooruit, met wat co-opmissies dan. De Splinter Cell-serie heeft tot nu toe nog niet teleurgesteld, dus mag Sam Fischer ook op de huidige generatie consoles niet ontbreken. Zeker in het huidige geopolitieke klimaat met toenemende terreurdreiging en heethoofden als staatshoofden zijn er meer dan genoeg inspiratiebronnen. Het is alleen te hopen dat Ubisoft wel de ballen daarvoor heeft, nadat verkopen van Splinter Cell: Blacklist tegenvielen en Jade Raymond inmiddels niet meer bij Ubisoft werkt.

Rocksteady Studios blaast The Matrix nieuw leven in

The Matrix heeft tot op heden op vlak van games niet veel indruk gemaakt. Met halve successen als The Matrix Online en hele misbaksels als Enter the Matrix heeft de serie nog niet de interactieve vertaling gekregen ze verdient. Wie anders dan Rocksteady Studios kan hier verandering in brengen? Na drie games in het Batman-universum lijkt de wereld van The Matrix een ideale plek om het Freeflow Combat-systeem in uit te proberen. Met behulp van allerhande gevechtstechnieken loop, spring en rol je tussen je vijanden door om op het juiste moment toe te slaan. Ook shoot-outs met het gebruik van de obligatoire bullettime mogen uiteraard niet ontbreken. Reken daarbij nog een open wereld waarin je Watch Dogs-gewijs je omgeving manipuleert door glitches in de Matrix te creëren, en de serie krijgt eindelijk de game die ze verdient.

Tóch Scalebound

Wat doe je als Microsoft je laatste kindje de laan uitstuurt en het niet langer wil publiceren? Dan neem je het heft in eigen handen, natuurlijk! Onlangs liet men bij PlatinumGames weten dat ze bezig zijn met een "nieuwe IP die ze volledig in eigen beheer hebben". Daar is geen woord Spaans bij, en niemand kan dat van ze afpakken. Goed, waarschijnlijk heet het niet langer Scalebound, want Microsoft houdt dat handelsmerk vast. Maar ze kunnen vast iets anders verzinnen dat met draken te maken heeft. Wingbound of Flamebound, of zo. Maar als dat waar was, waarom zou PlatinumGames dan zeggen dat het project nog "vormloos" is? Nou ja, om keihard met de deur in huis te vallen op het E3-podium van Sony, natuurlijk! Stick it to the man, man!

Samus Aran keert terug in een nieuwe Metroid Prime

Nintendo moet tijdens deze E3-beurs slechts één doel voor ogen houden: iedereen overtuigen waarom ze zo snel mogelijk een Switch moeten aanschaffen. En dat doen ze het best door een heleboel aantrekkelijke games aan te kondigen. De nieuwe Zelda is er al, Super Mario Odyssey staat voor het einde van het jaar gepland, maar er zijn meer grote kanonnen nodig. Samus Aran kan vast heel wat twijfelende Nintendo-fans (waaronder mezelf) over de streep trekken. Eindelijk een game die de motion controls en HD Rumble van de Joy-Con goed gebruikt. Een nieuwe Metroid Prime-game lijkt me dan ook een no-brainer.

Beursbezoekers kijken beteuterd naar hun portemonnee

Voor de eerste keer opent de grootste gamebeurs ter wereld zijn deuren voor het grote publiek. Hoe vet is dat? Dat prijskaartje van 250 dollar is niet min, maar voor zo'n unieke kans trek je wel met plezier je geldbeugel open. Toch?

FOUT.

Ik geef het je op een briefje: niet lang na het begin van de E3 2017 lees je een tsunami aan berichten van teleurgestelde bezoekers. "Het is veel te druk en het stinkt er", "ik moest drie uur aanschuiven om een tech demo te van vijf minuten te spelen" en "het eten is duur en smaakt naar natte hond" zijn schering en inslag. Hadden ze die 250 dollar beter in brand gestoken.

Monster Hunter op de Switch-(Axe)

Nintendo kondigt datgene aan wat voor de hand ligt. Na het succes van de Monster Hunter-serie op de Nintendo 3DS is het tijd voor een debuut op de Switch. Wii U-eigenaren moesten helaas Monster Hunter 4 Ultimate en Generations aan zich voorbij laten gaan, maar de consolegamer kan nu eindelijk rustig ademhalen. Op de televisie op Rathalos, Deviljo en Shagaru Magala jagen doet het hartje sowieso sneller kloppen. Buitenshuis doorjagen is natuurlijk een extra bonus dankzij de mobiliteit van Nintendo's nieuwste console. Monster Hunter komt namelijk nog altijd het best tot zijn recht in de nabijheid van medejagers. Alleen daarom al zijn de Nintendo Switch en Monster Hunter de perfecte match.

Lees ook dit