E3: Assassin's Creed: Brotherhood
Bro's before ho's.
Wanneer je praat over Assassin's Creed: Brotherhood zijn er een paar legitieme vragen die je je kan stellen. De meest voor de hand liggende is natuurlijk 'is het nodig om een soort Assassin's Creed 2.5 te maken in plaats van deel drie?'. Een andere zeer gerechtvaardigde vraag is of de multiplayer die in het spel geduwd wordt ook wel echt iets toevoegt. Het zijn twee vragen waar we nog steeds geen antwoord op hebben.
Begrijp ons niet verkeerd; Brotherhood ziet er weer fantastisch uit, maar het tweede deel was ook al een uitstekende game. Echter, Ubisoft Montreal is de minste niet en heeft besloten om heel wat verbeteringen in de game aan te brengen.
De ontwikkelaar zegt daadwerkelijk te luisteren naar de input van de fans, en als gevolg daarvan zijn een aantal kernpunten van Assassin's Creed aangepast. Na het uitkomen van het eerste deel werd er heel wat veranderd aan de diversiteit in de missies, die in het eerste deel ver te zoeken was. Het gevolg was een game die veel meer opties bood voor de gamer en daardoor aanvoelde als een groter avontuur waarin je meer deed dan mensen zakkenrollen en afluisteren.
Het grote kritiekpunt op het tweede deel had vooral te maken met de gevechten die je regelmatig hebt met wachters en ander gespuis. Alhoewel er in principe weinig op aan te merken was – het deed wat het moest doen, mede door het grotere aantal wapens – was het ook zo dat het constant hetzelfde was. Doordat de missies iets diverser waren viel eigenlijk pas goed op hoe herhalend de zwaardgevechten in het spel waren, en daar heeft Ubisoft Montreal dus nu naar geluisterd.
De controls en het freerunnen zullen grotendeels hetzelfde blijven, want waarom zou je iets veranderen wanneer het al werkt? Nee, het draait volledig om wanneer je eenmaal het zwaard uit de schede getrokken hebt en je het opneemt tegen drie, vier of misschien wel meer gewapende wachters.
Wanneer je eenmaal in zo'n gevecht beland bent komt het veel minder aan op wachten tot je moet counteren om daarna meteen weer te blocken tot de volgende soldaat aanvalt. Je moet er nu voor zorgen dat je als één van de eerste een stoot met het zwaard kan plaatsen. Vervolgens zullen de andere soldaten veel sneller aanvallen in plaats van netjes te wachten tot hun kameraad op de grond ligt te creperen. Hierdoor zien de gevechten er niet alleen vloeiender uit, maar wordt het ook moeilijker om ongeschonden uit de gevechten te komen. De combat lijkt hierdoor een beetje op die van Batman: Arkham Asylum, vooral omdat alle aanvallen zo snel in elkaar overlopen.
Andere veranderingen in de gameplay zijn er ook. Zo zal je paard nu een veel grotere rol spelen. Mensen aanvallen vanaf je ros is verbeterd en richt zich nu meer op het uitvoeren van de slagen die je uitdeelt in plaats van op het besturen van je paard. Dat zal zich namelijk tot op zekere mate vanzelf voortbewegen waardoor jij je volledig kan concentreren op de mensen waarmee je het aan de stok hebt.
Ook zijn er een soort liften ingebouwd in de game. Dit zijn plaatsen waar je binnen één of twee seconde van de grond tot op het dak van een gebouw komt. Vaak zijn dit kranen waar een paar zandzakken aanhangen waar Ezio zeer handig gebruik van maakt.
Want voor wie dat nog niet mocht weten, ook in Brotherhood speelt Ezio Auditore di Firenze de hoofdrol. Hij is iets ouder, maar heeft het nog steeds aan de stok met de Borgia's, de familie waar je ook in het tweede deel al heel wat momenten mee in aanraking kwam. Ezio zal nu naar Rome reizen, een stad die drie keer zo groot zal zijn als Florence in de vorige game.
In Assassin's Creed: Brotherhood zullen ook meer memorabele momenten zitten zoals die in deel twee ook al zaten. Iedereen herinnert zich de missie wel waarin je met de vliegmachine over nachtelijk Venetië vloog. Veel gamers vonden het jammer dat je deze missie maar één keer kon spelen, en gelukkig introduceert Ubisoft in Brotherhood de mogelijkheid om missies opnieuw te spelen. Ook zullen er meer van dit soort missies in het spel zitten, waaronder de belegering van de villa waarin je je bevindt. Jij zult je dorpje moeten verdedigen door vanaf de stadsmuren achter een kanon plaats te nemen.
Dé grote verandering die in Brotherhood geïntroduceerd wordt is natuurlijk de multiplayer. Voor het eerst zul je de mogelijkheid krijgen om online als een ware meestermoordenaar andere gamers een lesje te leren. We mochten de multiplayer een tijdje spelen, en weten nog niet helemaal wat we ervan moesten vinden.
De modus die we speelden plaatste iedereen in de huid van een moordenaar. Het was een soort free-for-all waarin je een doelwit toegewezen krijgt. Deze moet je op zo stil mogelijke wijze zien te vermoorden, zonder dat je ontdekt wordt natuurlijk. Echter, er zit ook iemand achter jou aan.
Dit betekent dat je niet alleen zo snel mogelijk bij je doelwit moet zien te komen, maar dat je ook nog eens constant moet opletten dat jij niet door iemand anders vermoord wordt.
In eerste instantie ben je vooral bezig met het vermoorden van de toegewezen persoon. Middels een radar onderin in beeld krijg je te zien of je in de buurt komt van de ongelukkige ziel die weldra een mes in zijn nek zal krijgen. De persoon die je moet hebben zal nooit direct aangewezen worden, dus je zult zeer voorzichtig te werk moeten gaan om niet een onschuldige burger te vermoorden. Doe je dit, dan krijg je een nieuw doelwit toegewezen.
Het kan echter zo maar gebeuren dat jij ontdekt wie jou wil vermoorden of dat je doelwit jou aan ziet komen. Op dat moment verandert het kat en muis-spel in de freerunning-game waar we Assassin's Creed toch vooral van kennen. Je zult je doel niet uit het oog mogen verliezen, maar die persoon heeft wel wat trucjes achter de hand. Zo kan hij of zij (ja, je kan ook als vrouwtje spelen) rookbommen neergooien of poorten en deuren achter zich dichtgooien om jouw route moeilijker te maken.
Alhoewel de multiplayer van Assassin's Creed: Brotherhood er zeer zeker leuk uitzag, hadden we het idee dat het allemaal nog een beetje gebalanceerd moest worden. Op de één of andere manier was het heel moeilijk om te ontdekken wie er wanneer achter je aanzat. Hetzelfde gold voor onze tegenstanders die er eigenlijk geen idee van hadden wanneer wij achter ze stonden. Het gevolg was dat eigenlijk iedereen altijd stierf, en slechts bij hoge uitzondering wist iemand te ontsnappen.
Ubisoft beloofde ons dat er nog meer verschillende modi in de game zouden zitten, waaronder een paar modi waarin je met verschillende teams speelt.
Eigenlijk ziet Assassin's Creed: Brotherhood er uit als je mag verwachten van het spel. Het is Assassin's Creed 2.5: de veranderingen zijn eigenlijk redelijk klein, op de multiplayer na. Dit wordt meer van hetzelfde, maar dan net iets verbeterd en uitgebreid. Of je dat goed of slecht vindt, dat laten we aan jou over.